Gå til innhold

Apple PowerBook G5 - når?

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mye diskusjon fram og tilbake på dette temaet, men når kommer egentlig PowerBook med G5-prosessor? Noen som har noen oppdaterte formeninger i saken. Det store spørsmålet er om jeg skal vente eller gå for dagens G4-modell. Og en annen ting; når den kommer, vil den rimeligste bli dyrere enn dagens rimeligste (12")? (Hvordan var dette i overgangen G3-G4?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt blir synsing... For et år siden var folk hellig overbevisst om at revisjon C skulle bli den siste "kjipe" G4-versjonen av PB, men - BANG - så kom revisjon D med fjonge ekstrafunksjoner.

G4 er forholdsvis lik pr MHz i de hastighetene det er snakk om (under 2GHz) hva G5 er. Man har ingenting til forsvinnende lite å tjene på en eventuell G5 istedet for G4, slik ståa er. Forvent ingenting de nærmeste 6-9 månedene, sier dermed jeg. Før jul kanskje noe, om vi er heldige...

Forøvrig er G4-maskinene gjort så godt som perfekte ut ifra hvor gode de kan bli.

Allikevel:

12-tommeren er i min erfaring svært varmtgående, har en litt ekkel kant i front, kan støye litt (når de er nye støyer de svært lite til ingenting, så får de bittelitt støv og slitasje, og vips så støyet alle jeg har vært borte i litt mer, enda er de ganske stillegående, men langt fra så støyfrie jeg ønsker at så små og trege maskiner skal være, ja, jeg sa det, jeg synes 12-tommeren er treg, i alle fall 1,33GHz-maskinen).

15-tommeren er den perfekte middelveien i PB-familien, mener jeg. 17-tommeren er for massiv. 15-tommeren har en grei skjerm, flott tastatur (ja, jeg vet det er samme på alle, og alle PowerBook-maskiner har bra tastatur), noe lavere kant enn 12-tommeren, går litt kjøligere og støyer følgelig litt mindre, og er kraftigere. Alt dette til marginalt større vekt/maskin. Den har også tastaturbelysningen, men det er jo mer en gimmick enn noe funksjonelt for de erfarne (Touch-metoden, anyone?).

Som de sier i alle andre fora hvor slikt blir diskutert (i sær PB og G4 vs G5), trenger du det nå og har pengene nå, kjøp nå, hvis ikke - vent. Dog kommer prisjusteringene fra Apple i svært så fæle trinn. Så jeg anbefaler å kjøpe nære en prisjustering (mao, straks etter, for eksempel nå i mars), for å unngå å føle seg lurt når neste justeringen sannsynligvis er "kun" en måned eller to unna. Men husk også de ekstra lange leveringstidene når noe er gjort om, ala mr MHz, bedre standardoppsett, og slikt. Da blir Apple helt plutselig forsinket med 2-3 uker på nærmest alt av produkter...

Det blir i det hele tatt en pinefull og ekkel vurdering for mange, å ta trinnet det er å bestille maskin fra Apple. Derfor jeg ikke klandrer deg for å spørre, selv om det er enormt mye pjatt/fjatt/snakk om denne problemstillingen. Dette fordi G5 er blitt pumpet opp som noe så uovergåelig, at å kjøpe en maskin med G4 føles feil for de teknologisk avanserte og opplyste menneskene PowerBook-eierne gjerne er. Jeg føler med deg i klemma du er i! ;)

Forøvrig, som mange andre sier, er gjerne første revisjon av en eventuell ny PB-serie full av ekle feil og problemer. Men jeg tror slike tanker og påstander er noe overdrevet, da jeg tviler på at ingeniører helt plutselig glemmer alt bare fordi de skal designe til en ny maskinplattform, tror ikke du også det? :)

Mvh ponke

Endret av ponke
Lenke til kommentar

Har en PowerBook G4 15" m/SuperDrive (DVD-R).

Konge sier jeg, bare konge. Siden den har 512mb minne yter den enormt mye bedre enn Mac'er med 256mb (har en iBook m/256mb). Den er også enormt stillegående grunnet gode vifter, den har også lite varmeutvikling.

Eneste negative er liten plass på HD. Min er standarutgave (ikke konfiguert selv) og har derfor bare 70GB. Skulle gjerne hatt mer når musikksamlingen begynner å nærme seg 150GB :p

Tror ikke du kommer til å angre hvis du kjøper en Mac nå. Utrolig stabilt og masse, masse kraft.

Rett og slett rå :thumbup: Mange kjenner atr det kniper i lommeboken når de ser prisen men du får faktisk en maskin som er værdt rimelig mye mer hvis du sammenligner med PC.

Go for it :thumbup:

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar
Den er også enormt stillegående grunnet en blanding av vifter og vannkjøling!!

Vannavkjøling på Powerbook?... :omg:

Det kommer IKKE noe PB G5 med det første.

Orisene til Apple er nylig justert, de vil nok være der de er til Apple kommer

med noe nytt -> iløpet av April.

Lenke til kommentar

Konge sier jeg, bare konge. Siden den har 512mb minne yter den enormt mye bedre enn Mac'er med 256mb (har en iBook m/256mb). Den er også enormt stillegående grunnet en blanding av vifter og vannkjøling!!

Eneste negative er liten plass på HD. Min er standarutgave (ikke konfiguert selv) og har derfor bare 70GB. Skulle gjerne hatt mer når musikksamlingen begynner å nærme seg 150GB :p

Tror ikke du kommer til å angre hvis du kjøper en Mac nå. Utrolig stabilt og masse, masse kraft.

Rett og slett rå :thumbup: Mange kjenner atr det kniper i lommeboken når de ser prisen men du får faktisk en maskin som er værdt rimelig mye mer hvis du sammenligner med PC.

Det er ikke noe vannkjøling på PowerBook, det har det aldri vært heller.

Lenke til kommentar

Konge sier jeg, bare konge. Siden den har 512mb minne yter den enormt mye bedre enn Mac'er med 256mb (har en iBook m/256mb). Den er også enormt stillegående grunnet en blanding av vifter og vannkjøling!!

Eneste negative er liten plass på HD. Min er standarutgave (ikke konfiguert selv) og har derfor bare 70GB. Skulle gjerne hatt mer når musikksamlingen begynner å nærme seg 150GB  :p

Rett og slett rå  :thumbup: Mange kjenner atr det kniper i lommeboken når de ser prisen men du får faktisk en maskin som er værdt rimelig mye mer hvis du sammenligner med PC.

Det er ikke noe vannkjøling på PowerBook, det har det aldri vært heller.

Ooops sorry... Det var vist PowerMac ikke PowerBook.

Men, ta mitt ord PowerBook 15" er HELT lydløs når det er god plass på disken.

Blir litt mer støy når GB'ene strømmer inn :p

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...