Gå til innhold

2 Prosessorer

trytho

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-30 11:54, trytho skrev:

AMD her to type prosessorer som virker ok. XP og MP.

Vil XP fungere godt med dual (at begge virker), eller må man bruke MP?

Du *kan* bruke XP ved å binde L5 broene, men det er ikke garantert at det vil virke på noen av de nyeste XP cpuene. Det sagt, det er en god del folk som bruker dual XP uten problemer. Har selv ikke hatt noen problemer med XP1800+, XP1900+, XP2000+ og XP2100+.

Forskjellen er det at MP er garantert for dual prosessering, XP er det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-30 13:31, trytho skrev:

L5 broene? Hva hvordan? Kan det bli ustabilt?

Her er en guide for hvordan det gjøres.

http://www.hardwarezone.com/articles/artic...&aid=393&page=2

Ustabilt...nope, det eneste du gjør er å åpne XP prosessoren for multiprosessering.

Det som kan gjøre greiene ustabilt er minnet, AMD MP/MPX chipset'ene er veldig *picky* hva det gjelder minnetype som benyttes, produsent, hastighet, ECC/REG osv osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Det som kan gjøre greiene ustabilt er minnet, AMD MP/MPX chipset'ene er veldig *picky* hva det gjelder minnetype som benyttes, produsent, hastighet, ECC/REG osv osv.

Ehh.... Det er jeg langt fra enig i. 760 MP/MPX har ett krav og det er REG minne hvis mer enn 2GB skal brukes. Har faktisk fått det til å fungere med 3GB ikke REG minne.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 00:43, Vegard20 skrev:

Quote:

Ehh.... Det er jeg langt fra enig i. 760 MP/MPX har ett krav og det er REG minne hvis mer enn 2GB skal brukes. Har faktisk fått det til å fungere med 3GB ikke REG minne.

Hvor i strengen sa jeg noe om 2GB ECC/REG kravet?

Jeg påpekte at det er forskjellige variabler på MP/MPX chipsettet vedrørende minne som har inflytelse på stabilitet, deriblant ECC/REG.

Produsentene av de fleste MP/MPX hovedkort bruker 2GB non-ECC/REG som grenseverdi for hva de mener kan ansees som stabil drift, de sier ikke noe om at det IKKE vil virke med mer en 2GB non-ECC/REG

Hovedsaklig er stabilitetsproblemene i relasjon til hvilken chip som er benyttet på minnebrikken (Nanya f.eks)

PS: Dersom du ærlig og oppriktig mener at ECC/REG minne ikke vil ha en inflytelse på stabilitet vil jeg anbefale en fremskynding av din årlige legesjekk...

Lenke til kommentar

Har du ikke leseforståelse?...

Du svarer jo ikke til noe av det jeg sa.

Du sier at MPX/MP er "picky" på minne og det er jo totalt "lost"! Det er ett krav at det bør være REG minne hvis over 2GB skal benyttes! Det er det eneste som er "picky" med MPX/MP chipsett. Jeg har brukt flere forskjellige brikker på disse chipsettene en du har sett totalt i ditt liv så kom ikke her å snakk om noe du totalt ikke har peiling på!

Og når det gjelder legesjekken er det nok større behov for deg som ikke klarer å svare på det jeg sier engang!

P.S. Norsklæreren din bør kanskje også møte opp?...

Og forresten når sa jeg att ECC ikke vil ha innflytelse på stabilitet?

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-07-01 16:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 16:54, Vegard20 skrev:

Har du ikke leseforståelse?...

Du svarer jo ikke til noe av det jeg sa.

Du sier at MPX/MP er "picky" på minne og det er jo totalt "lost"! Det er ett krav at det bør være REG minne hvis over 2GB skal benyttes! Det er det eneste som er "picky" med MPX/MP chipsett. Jeg har brukt flere forskjellige brikker på disse chipsettene en du har sett totalt i ditt liv så kom ikke her å snakk om noe du totalt ikke har peiling på!

Og når det gjelder legesjekken er det nok større behov for deg som ikke klarer å svare på det jeg sier engang!

P.S. Norsklæreren din bør kanskje også møte opp?...

Og forresten når sa jeg att ECC ikke vil ha innflytelse på stabilitet?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-07-01 16:56 ]</font>

Eh...nei, det er ikke 'lost'.

Men først, du sier: "Det er ett krav at det bør være REG minne hvis over 2GB skal benyttes!"

Kan du være mer tvetydig her? Det er et KRAV at det BØR være...

Så har vi denne: "Jeg har brukt flere forskjellige brikker på disse chipsettene en du har sett totalt i ditt liv så kom ikke her å snakk om noe du totalt ikke har peiling på!"

Jeg trodde det het 'enn', og ikke 'en' i denne sammenhengen?

'Kaste stein i glasshus', høres det kjent ut?

Nå bryr jeg meg veldig lite i hvordan både andre og jeg selv staver da min norsk blir mer og mer utvannet for hver dag jeg jobber her i London, men siden du så deg nødt til å påpeke det vil jeg returnere din kommentar vedrørende norsklærer her og nå.

Vennligst pek på hvor de sier at 2GB er maksimum du kan bruke. Jeg har dobbeltsjekket hos flere produsenter, samt lest nok en gang AMDs spesifikasjoner og de nevner ingenting om max størrelse, kun hva som er anbefalt/støttet.

Og her er en uttalelse hvis du trenger flere kilder:

http://www.lostcircuits.com/motherboard/am...amd_mpx/3.shtml

Asus: "Support max. 4 registered or 2 unbuffered DDR DIMMs"

Understreker ordet SUPPORT.

Vi har to A7M266-D med 3.5GB non-ECC/REG Corsair som test SQL bokser, og det virker.

Tyan: "Supports up to 4GB of Registered PC2100 DDR memory"

Nei, jaggu kom ordet support her også gitt. Og jeg som kjører et av Tyan brettene med 3GB non-ECC/REG minne da gitt.

AMD: "PC2100 DDR (Double Data Rate) Memory Controller with support for up to 4 GB of memory space (supports four Registered DIMM slots)"

Nok en gang, support.

MP chipsett har forøvrig noen flere mangler eller problemer (avhenging av synspunkt) jeg ikke har nevnt hittil:

Onboard USB 1.0...det funker ikke på de fleste kort.

Og det er heller ikke validert av AMD på MPX rev 1 heller (grunnet B1 revisjon av Southbridge'n), derav det ekstra USB 2.0 PCI kortet som fulgte med de fleste MPX brett. Det er dog noen nye kort ute med en ny revisjon av MPX som har 'fikset' dette, Tyan er en av dem. Jeg sier 'fikset' da det fortsatt er noen små problemer.

66Mhz PCI: Setter du et 33Mhz PCI kort i det så senker du hele bussen til 33Mhz...dette synes jeg personlig var rimelig latterlig, da de fleste Intel kortene ikke har dette problemet.

Så tilbake til dette med minne. Dersom du hadde tatt deg tid deg til å sjekke litt rundt ville du nok sett at det er et stort antall folk som har opplevd problemer med MP/MPX og minne, og det har vært en god del snakk om det. Samsung, noen non-ECC/REG Corsair (ja, selv innenfor din 2GB nevnte grense) og noen få Crucial revisjoner kommer opp gang på gang for å nevne det kort.

Hardwarecentral: "As expected, these rumored problems involved the memory interface, and were reported to cause instability..."

AMDMB: "...it seems that memory selection is critical..."

Hardwareguys: "...if you do build a system with them do not make the mistake of using off-brand memory..."

Og så denne da:

"Jeg har brukt flere forskjellige brikker på disse chipsettene en du har sett totalt i ditt liv så kom ikke her å snakk om noe du totalt ikke har peiling på!"

Nå vet jeg ikke hva du driver med til daglig, så jeg skal ikke begå samme tabben som deg og ta noe for gitt, men siden jeg misliker sterkt _FORUTINNTATTE_ personer vil jeg bare si dette:

En av mine hovedoppgaver innen bedriften har vært, og er til tider fremdeles å evaluere nytt utstyr for mulig introduksjon til produksjon eller test/utviklingsmiljø. Jeg ser fortsatt mellom 5-10 nye brett hver måned selv om jeg jobber hovedsaklig med hele serversystemer og vil si at jeg har sett på en god del nå, ikke bare fra Intel og AMD men også litt fra Sun - om enn jeg ikke er så veldig interessert i de :wink:

PII, PII Slot Xeon (inkludert 2MB cache versjonene), P4 W og NW, P4 Xeon (fredag fikk vi inn 1MB cache versjonen for evaluering), AMD Duron, TBird, XP og MP (både MP og MPX chipsett) er blant prosessorer jeg har jobbet med helt opp til 8-way systemer, og jeg har vært borti brett fra Intel (referanse brett og ServerWorks..veldig mange ServerWorks faktisk), AMD (også referense brett), Abit, Asus, Acer, MSI, Gigabyte, Chaintek, IWill, Soltek, Shuttle og min favoritt; Tyan. Har sett noen Dell og IBM også men jeg vil ikke kalle dette for egenproduserte brett grunnet forskjellige onboard komponenter fra andre brettprodusenter.

Til sist:

"Og forresten når sa jeg att ECC ikke vil ha innflytelse på stabilitet?"

Dette var en 'bedre føre var' kommentar, da jeg har fått høre dette et par ganger. Den var ikke direkte myntet på deg, så jeg beklager hvis det var slik det fremsto.

Med reservasjon for (sp), for slike som Vegard20

[ Denne Melding var redigert av: Howie på 2002-07-01 21:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 21:12, Howie skrev:

Men først, du sier: "Det er ett krav at det bør være REG minne hvis over 2GB skal benyttes!"

Kan du være mer tvetydig her? Det er et KRAV at det BØR være...

Det er at du kan gi søren i support hvis du stikker på RAM & ROM og kjøper 4GB 3 parts minne og får problemer med stabiliteten. Jeg skriver nederst i "post" ID 47 at jeg selv har også gått over 2GB grensen med non-REG brikker.

Så vidt jeg har forstått så driver du med tyngre DP/MP systemer. Hvis du kaller deg en erfaren og flink "server" mann så bør du vite veldig godt at SUPPORT er noe du bør om ikke SKAL følge!

Quote:

Hardwarecentral: "As expected, these rumored problems involved the memory interface, and were reported to cause instability..."

AMDMB: "...it seems that memory selection is critical..."

Hardwareguys: "...if you do build a system with them do not make the mistake of using off-brand memory..."

Off-brand er noe en erfaren databygger holder seg langt unna. Dette var få grunner. Mener ikke at du skal ramse opp alle heller men det skal ingenting til å forstå at det er internett det dreier seg om. Skal banne på at like mange sliter med sin nForce 420 eller ALI Magik.... u name it.

Quote:

PII, PII Slot Xeon (inkludert 2MB cache versjonene), P4 W og NW, P4 Xeon (fredag fikk vi inn 1MB cache versjonen for evaluering), AMD Duron, TBird, XP og MP (både MP og MPX chipsett) er blant prosessorer jeg har jobbet med helt opp til 8-way systemer.

Har du hatt/har ett AMD system med 8 CPU?

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-07-01 22:14 ]

Lenke til kommentar

Jeg kan med hånden på hjertet si at du vil aldri se meg innom RAM & ROM, eller tilsvarende *forhandler* for å kjøpe datautstyr - jeg holder meg til sertifiserte leverandører med et godt rykte og kvalifisert (m.a.o. erfarent, utdannet og sertifisert) personell. Jeg har kanskje våget meg innom Komplett i Oslo et par ganger under en sommerferie, men alternativet innebar en flytur tilbake til London så jeg ser dette som unntaket som bekrefter regelen.

"Så vidt jeg har forstått så driver du med tyngre DP/MP systemer. Hvis du kaller deg en erfaren og flink "server" mann så bør du vite veldig godt at SUPPORT er noe du bør om ikke SKAL følge!"

Jeg følger det som virker, det er derfor vi tester så 'innihelvetes' mye her. En tabbe kan koste bedriften flere millioner pund i verste tilfelle, i tillegg til at de ansvarlige nok ville mistet jobben. Jeg er forøvrig en 'brent barn skyr ilden' person hva det gjelder tidligere anbefalninger fra produsenter, og vet av erfaring at til og med Intel har 'driti på draget' et par ganger.

"Har du hatt/har ett AMD system med 8 CPU?"

Nei, Intel Slot Xeon 1MB cache. Et trading system vi satte opp kjører på det ennå faktisk. Jeg tenkte på antall CPU'er totalt i et system, ikke direkte på AMD (Beklager hvis det var slik det fremsto). Det nærmeste jeg har kommet 8 CPU AMD er en cluster bestående av 16 dual TigerMP noen av Unix gutta satt sammen for å teste noen modeller for en analytiker, så det teller nok ikke.

"Off-brand er noe en erfaren databygger holder seg langt unna. Dette var få grunner. Mener ikke at du skal ramse opp alle heller men det skal ingenting til å forstå at det er internett det dreier seg om. Skal banne på at like mange sliter med sin nForce 420 eller ALI Magik.... u name it."

Vel, jeg kan ramse opp 'grunner' til helvete fryser over men jeg mistenker noen sperrer meg ute av forumet innen det. Hva annet enn internett skal man liksom benytte i dette tilfellet...'Gule sider'?

Det at andre sliter med ditt og datt ser jeg som inkonsekvent - det er MP/MPX diskusjonen går på.

Jeg står fortsatt på mitt, offbrand er bare _et_ eksempel - og dessverre kanskje et nokså vagt begrep i det tilfellet, men jeg ser ikke Samsung eller Corsair som offbrand. Har selv vært borti en del bedrifter som har solgt Kingston minne som NoName (!).

Dersom du vil ha flere folks erfaringer, utover mine egne, er det jo bare å titte på forumene til [H], 2cpu og ArsTechnica. Det hele viser at MP/MPX chipsettet _er_ sensitivt hva det gjelder minne, sett i sammenheng med andre tilsvarende chipsett...og noen andre ting som jeg nevnte i tidliger post. Jeg skal være den første til å innrømme at de fleste vil nok ikke merke det på en vanlig arbeidsstasjon, da den som regel restartes med jevne mellomrom og ikke opplever de mest voldsomme lastene - med mindre man faktisk klarer å kjøpe de *riktige* minnetypene. Da har man flaks om Windows funker (selvmotstridende utsagn?) og Linux installasjon vil nok feile under installasjon (i alle fall Redhat 7.3, noe vi erfarte ved to anledniger) da den oppdager korrupt data i minneblokkene.

MP og MPX er som kjent AMDs forsøk på å komme inn på servermarkedet, og er ikke helt modent for oppgaven akkurat nå. Det har litt 'teething problems' som vi sier her, noe jeg håper kommende dual kort vil fikse da prosessorene i seg selv er faktisk ganske bra.

Lenke til kommentar

Jeg angrer fortsatt på at jeg solgte min gode gamle dual p3 :sad:

Asus P2B-D med dual p3 500 var det beste kjøpet jeg har vært borti.... Jeg solgte den 3 år gamle boxen med 20gb harddisk, 128mb ram, geforce2 mx og noname lydkort + tower for 6500 for 5 måneder siden, og handlet meg en p3 850 + 512ram + hovedkort for 2000,-

Hadde jeg ikke fått så **** mye penger for den, hadde jeg fortsatt kunne lage backup av DVD-ene mine :smile: samtidig som jeg hoster server i cs ,brenner en cd, og spiller cs på serveren samtidig.

(det var tider det)

Selv om den nye p3 saken skal teknisk være bedre i half-life enn de to 500 sakene (pluss at jeg har geforce3 ti200), så har jeg lavere framerate enn før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...