Gå til innhold

2 Prosessorer

trytho

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-28 12:00, trytho skrev:

Koder DivX, spiller mp3, brenner DVD og spiller FPS (q3ra,sof2,cs,ut) samtidig - uten problemer...prøvd dette med god suksess på en single CPU noengang?

Tenkte ikke det nei
:grin:

1 PIII CPU (NOT with Windows):

+Spilt av 6 filmer samtidig i en roterende 3D kube/terning . Formaterte en diskett + noe ekstra

+75 Wav filer spilt av samtidig (IO enheten var ikke den raskeste og programmet måtte startes for hver enkelt, ca 20 var alltid i minne samtidig.

Ikke spill m.a.o., sorry da er du ikke engang close.

DIVX encoding med høy prioritet tar garantert knekken på en enkel CPU men mindre du bruker affinity for last balansering, noe enkel CPU'er ikke har :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-28 12:33, viranth skrev:

Tør påstå at et AMD system som er satt sammen av riktig person, blir like bra; hvis ikke bedre enn et Intel system. Bråker dog kanskje litt mer..

Bare tøv å påstå at Intel er så mye bedre enn AMD, for det er det ikke =)

smile. ønsketenkning.

Lenke til kommentar

smile. ønsketenkning.

Du eller han som har en ønsketenkning...

Single CPU skal jeg nok være enig med deg, men dual - nei.

Iallefall ikke før Intel slipper Gallatin kjernen i Xeon serien for fullt på markedet, men da kommer prisfaktoren seriøst inn i bildet (cache er dyrt!).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 12:50, Howie skrev:

Du eller han som har en ønsketenkning...

Single CPU skal jeg nok være enig med deg, men dual - nei.

Iallefall ikke før Intel slipper Gallatin kjernen i Xeon serien for fullt på markedet, men da kommer prisfaktoren seriøst inn i bildet (cache er dyrt!).

Som du ser av nicket er jeg ikke akkurat PRO amd :smile:

Lenke til kommentar

de hadde vært gøy om AMD hadde klart alle de oppgavene jeg klarer på min pc. Den hadde vel brent opp hehe. AMD er som sagt overklokka når man kjøper den. Mens pentium er normal og kan klokkes så ganske mye. Det er synd at grafikk kortene ikke klarer dagens hastighet på cpu. Da mener jeg kun pentium maskiner. Flaskehalsene på de nye p4 maskinene er grafikk kortet!Det er synd!Men holder vel samme nivå som amd!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 14:36, Divxdude skrev:

KOm ikke her å si at single cpu ikke klarer en dritt. min [email protected] klarer ganske heftige ting skal jeg si dere. Jeg kan på encoding av dvd sette på normal og spille spill uten at det hakker. Jeg føler ikke at denne pcen går treigt under noen omstendigheter. Man trenger ikke å kjøpe dual hvis man har en kraftig cpu.

Er ikke det jeg sa heller. Les, please.

Det jeg poengterte koker ned til at en dual cpu konfigurasjon klarer _mer_ enn single konfigurasjon.

Encoding av en DivX på normal/idle mode og spille kan hvem som helst med en 'normal' pc nå om dagen da de to prosessene blir nokså greit fordelt. Jeg vil derimot gjerne se deg endre prosess prioriteten på encodern din til høy eller realtime i 2K/XP og så spille uten hakking :wink:

Fordelen med dual konfigurasjon er at du kan, om du går inn for det, kjøre f.eks. DivX enkoding under høy pri på en CPU og WinAmp+Sof2 på den andre ved hjelp av affinity instillinger i 2K/XP.

En annen fordel med dual, som jeg liker veldig godt om en den er liten, er at om en single-threaded applikasjon får den ene CPU'en til å svette og kjøre i konstant 100% har man som regel den andre CPU'en som rolig ruller bortover og man kan lett terminere den feilaktige prosessen/applikasjonen, I en single cpu pc sliter man i dette tilfellet som regel med det å bare få opp taskmanagern eller flytte muspekern :smile:

Men alt koker ned til smak og behag.

Dual er ikke for alle, og hvis spill er det eneste eller mesteparten du bruker en pc til er det verdiløst å bruke pengene på en dual. Personlig går jeg aldri tilbake til single, da jeg liker de mulighetene og funksjonene en dual gir meg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 15:08, Divxdude skrev:

yeah right. Selvom encoding er på normal og spiller spill, ligger den godt over 27fps i encodingen. Hvor mange klarer det tror du Howie?Amd hadde brent opp. Overbelastning eller noe sånt!

Vær litt saklig please. Du vet bedre selv...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 15:08, Divxdude skrev:

yeah right. Selvom encoding er på normal og spiller spill, ligger den godt over 27fps i encodingen. Hvor mange klarer det tror du Howie?Amd hadde brent opp. Overbelastning eller noe sånt!

Mange, selv de med AMD. Jeg ser meg nødt til å spørre om du tror at du er unik med en høy Mhz cpu her i verden?

Det er tydelig at du ikke er helt trygg på dette emnet og ser deg nødt til å komme med slike kommentarer, noe jeg dessverre syns blir litt for tragisk *sukk*. Noen ganger er det bare bedre å ikke si noe i det hele tatt vet du.

Hadde du for eksempel LEST hva jeg har skrevet hadde du sett at jeg har BÅDE Intel (Xeon) og AMD(XP) som hoved arbeidsstasjoner. Om ønskelig vil jeg med glede liste spesifikasjonene på de andre 17 pc'ene jeg har tilgang til nå om det kreves for å vise at jeg i alle fall har erfaring i dette området?

Jeg ser meg selv som nøytral i hele Intel vs. AMD greiene da forskjellene mellom de to arktekturene i mitt syn er minimale i relasjon til det behov jeg har.

Det eneste stedet jeg ikke ville plassert en AMD arkitektur per dags dato er i et server produksjonsmiljø som har sterke krav til stabilitet. Jeg vil ikke med dette si at jeg ser noen problemer med selve AMD prosessorene, men de chipsettene som er kommet ut setter meg ikke i en slik posisjon at jeg kan føle meg trygg 24/7/365. Tid er penger i slike tilfeller.

Til gjengjeld har jeg ingen problemer med å benytte AMD i test og utviklingsmiljø, noe jeg gjør til stadighet i jobbsammenheng for å kutte ned på kostnader, og etter hvert som AMD vokser inn i andre markeder vil det sikkert komme chipsett ala ServerWorks som kan benyttes.

I mitt syn er det totalt poengløst å argumentere i en slik A vs. B sak, nettopp fordi resultatene er så like. Tar du 100 forskjellige websider som sammenligner AMD mot Intel prosessorer vil du sikkert finne 50 som liker Intel og 50 som liker AMD.

Der hvor den ene har fordeler har den andre ulemper, og motsatt. Folk kan benytte dette mangfoldet og variasjon til å velge det som passer dem. De kjøper det de liker, har råd til, er komfortable med eller det de har blitt rådet av andre til å kjøpe. Hvorvidt hva som er rett og hva som er galt, eller hvilke som er best er bare dumdristig å diskutere.

Det blir som å sammenligne Pepsi vs. Coca Cola, eller svenske vs. nordmann.

Til avslutning:

Alt du behøver å gjøre er å encode en DivX i realtime prosessmodus på pc'en din og prøve å spill CS samtidlig.

Du vil nemlig ikke klare det...noen andre opplyste som har lyst til å forklare han hvorfor? Jeg har skrivekrampe etter å ha lagd nye serverconfig scripts i hele dag :smile:

Med forbehold om (sp) :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Howie på 2002-06-28 15:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 15:02, Divxdude skrev:

de hadde vært gøy om AMD hadde klart alle de oppgavene jeg klarer på min pc. Den hadde vel brent opp hehe. AMD er som sagt overklokka når man kjøper den. Mens pentium er normal og kan klokkes så ganske mye. Det er synd at grafikk kortene ikke klarer dagens hastighet på cpu. Da mener jeg kun pentium maskiner. Flaskehalsene på de nye p4 maskinene er grafikk kortet!Det er synd!Men holder vel samme nivå som amd!

Jeg skal si deg at PC`en under knuser deg i å kjører flest prosseser samtidig. Holder ikke med ett par prosseser for å stoppe vanlige systemer i dag opp. Det er bedre å få garanti på en overklokket CPU da, ler meg ihjel hvis din tar natta! :lol:

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hmm... vil bare legge til noe.

Jeg tror faktisk at mange spill støtter Dual CPU. I hvertfall de som bruker q3 motoren. Spill som q3, Alice, Mohaa ol. Det er bare å skrive en kommando i consolen for å enable dette. Kan vel være at noen spill har disablet dual cpu i q3 motoren men, tviler egentlig på dette.

[ Denne Melding var redigert av: lorderror på 2002-06-28 18:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-29 03:23, Sveinl skrev:

Quote:

Den 2002-06-28 15:06, Howie skrev:

Som du ser av nicket er jeg ikke akkurat PRO amd :smile:

Du bør heller være nøytral, som meg, og kjøpe en av hver :grin:

Ja :grin: :grin: :grin:

Intel og AMD i Dual, i ett og samme system. (flirer så jeg holder på å revne...)

Sveinl.

Eh...jeg håper du skjønte at det var adskilte system det var snakk om, og ikke en av hver CPU!.

Men å ha dem i samme kabinett er kult, en jeg kjenner har denne: http://www.ttgiusa.com/pages/ms40.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...