trytho Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg har tenkt å kjøpe ny PC, men ønsker å ha en PC med 2 prosessorer. Jeg har ikke bygd PC før. Hva slags system må man da sette sammen (ikke for dyrt heller)? Hva vil det omtrent koste? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Hvorfor vil du ha to prosessorer? Lenke til kommentar
trytho Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2002 Hvorfor! Man bruker mange programmer samtidig. Og det er ønskelig å kunne få mer hastighet på systemet og for enkelt programmer. +Spill lages med et par tråder (grafikk + AI). +Java programmer bruker flere tråder. +Utbyggbar maskin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Glem det med spill.Det blir ikke noe bedre. Kjører MP2000 men det går ikke noe bedre i spill. Det hjelper når du skal kjøre TUNGE programmer og video-bilde redigering. Du skal virkelig ha bruk for det. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 vel, en kan jo spille ett spill (som bruker en tråd), og encode en divx samtidig (som bruker en tråd), tildele disse til hver sin cpu (som er mulig), ergo - få en maskin en kan gjøre mye mer heavy multitasking med. min neste maskin skal være Dual CPU. Men, jeg venter til Opteron/XP-64/*Hammer kommer fra AMD først. Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Quote: +Spill lages med et par tråder (grafikk + AI).+Java programmer bruker flere tråder.+Utbyggbar maskin Ikke for å disse eller.no, men det høres da veldig norsk ut, og overfladisk, "spill lages med et par tråder". Som tidligere sagt, så hjelper ikke det det sprøyt om du ihvertfall ikke kjører linux (det burde du om du skal ha dual). Dessuten, utbyggbarheten er ikke så enormt mye bedre, faktisk dårligere på en dual. Ganske enkelt fordi du må kjøpe et hovedkort med to plasser, og for hvert hovedkort noen lager for to cpu'er, så lager de 4-5 for en cpu. Og når du en gang skal oppgradere fra en type cpu til den neste, så har stort sett teknologien løpt fra hovedkortet du da brukte. Dessuten, javaprogrammer kjører såpass lett fordi det ikke brukes til tyngre oppgaver at du kan ta det knusende med ro, om du velger en P4 eller deromkring. Lord Thaniel Lenke til kommentar
oorzako Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Spill, med DUAL? Nei nei det er bare tull, det er bare Quake (1,2,3 og 4 :smile: ) som støtter DUAL CPU. Men som tidligere skrevet av andre så er DUAL, og eller flere kun i bruk i tunge Videoredigerings programmer og 3D og bilde "laging" Noe annet som også støtter DUAL er Word, den ene CPU`en "Skriver" og den andre finner Feil.. Tro meg dette er sant.. Men men bare kjøp dual du men det hørres ikke ut som du har brukt for det :/ Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 hahahahaha, den var god. Den ene skriver mens den andre finner feil.. hihihi Fett å kjøpe en sånn til mor da Lenke til kommentar
jornt Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Har brukt dual-maskiner i flere år nå, fra dual PII 366 -> dual PII 400 -> dual PII 500 -> dual PII 700 og nå en dual Athlon 1800+ Den største forskjellen er at du kan gjøre mange ting på en gang uten at systemet går tregt. Men du er også avhengig av å ha litt mer minne enn normale systemer for å få maks utbytte. PC'en blir aldri dobbelt så rask med 2 CPU'er, men med enkelte programmer kan du komme ganske nært full utnyttelse av begge CPU'er. Og du kan f.eks encode 2 filmer samtidig, eller rendre 2 forskjellige 3D-scener samtidig, og da ha mer enn 95% utnyttelse på hver CPU. Er veldig fornøyd med mitt Tyan Tiger MPX kort, med to Athlon XP 1800+ (de koster jo ingenting nå for tiden), og 512 MB RAM. Booter i Windows XP på null tid, og alt går smooth som bare det. Har to Silent Viking kjølere og NoVibes drevrammer til harddiskene, i et romslig Chieftech fulltower kabinett med Enermax 350W PSU. Prosessorene utvikler endel varme, så det er greit med store (men stillegående) vifter for å bli kvitt varmen. Har også runde IDE-kabler for bedre luftgjennomstrømning. Det skal nevnes at jeg sjelden bruker maskina til spilling, da ville jeg kanskje vurdert andre alternativer, men med mitt bruksområde ville jeg aldri i verden bytta ut maskina, selv ikke mot en P4 2.4+ GHz som ville kostet endel mer. Maskina er dønn stabil, kan ikke huske at den har kræsja. Det du må kjøpe ekstra i forhold til singel-CPU maskiner er: - Dual AMD hovedkort, ca 2500 kr. Tyan, ASUS eller MSI. - Større kabinett og strømforsyning for å ha nok strøm og unngå varmgang. - 2 Athlon CPU'er, ikke nødvendig med MP-utgaven, mine XP 1800+ fungerer utmerket i dual, har hørt rykter om at XP 1900+ og høyere skal være låst, men det finner du vel fort ut :wink: - Brukbare vifter/kabinettvifter. Husk også at Windows 95/98/ME ikke støtter 2 CPU'er, du må kjøre Windows NT, 2000 eller XP. Med hilsen, - Jørn Tømmerås :smile: Lenke til kommentar
jornt Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Hehm, glemte å nevne at det ikke finnes Dual Intel Pentium 4 systemer i dag. Da må du isåfall kjøpe sviiindyre hovedkort med like dyre Xeon-prosessorer. http://www.quad.no har slike hovedkort og prosessorer. Ca 11-12000 for bare hovedkort og 2xXeon 1.8 Ghz, mot ca 4500,- for hovedkort med 2xAthlon XP1800+ Det finnes dual PIII-kort som er billige, men PIII prosessorer er forholdsvis dyre og har veldig dårlig ytelse i forhold til Athlon. http://www.pcmax.no har bra pris på Tyan Tiger MPX hovedkort, mens http://www.psdata.no har bra pris på Asus A7M266-D Vifter og lignende kjøper du hos http://www.microplex.no :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Quote: Den 2002-06-27 17:58, trytho skrev:Hvorfor!Man bruker mange programmer samtidig. Og det er ønskelig å kunne få mer hastighet på systemet og for enkelt programmer.+Spill lages med et par tråder (grafikk + AI).+Java programmer bruker flere tråder.+Utbyggbar maskin Svært få programmer har (effektiv) støtte for dual-systemer. Spill med flere tråder, jaha, men du kan ikke fortelle spillet at AI skal kjøre på prosessor 1 og grafikk på prosessor 2. Slik fungerer det ikke. Har du i det hele tatt satt deg inn i dette? Det virker ikke slik. Utbyggbar maskin? Hva mener du med det? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 det skal også sies at hvis du har Dual CPU, og kjører linux og evt. kompilerer en kjerne/bruker en ferdig SMP (Dual) kjerne, og gjerne kompilerer programmet/systemet med dual støtte, så vil begge CPU'ene bli utnyttet, uansett om du spiller, browser, eller hva pokker en gjør.. :smile: Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Med andre ord, noe jeg ikke har hørt skjer om du bruker den samme hardware'n i et MS miljø- altså enda en god grunn til å holde seg til linux/unix om man velger dual. Lord Thaniel Lenke til kommentar
trytho Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2002 Svar på tiltale. Takk for innleggene. jornt, bra tips. Takk. Jeg antar at hovedkortet er for server bruk. Det holder for meg. Jeg trenger en maskin som takler multitasking, ikke tallknusing (CAD/CAM/3D). Java 1.2 (Java 2) sine grafiske programmer har 6 tråder som standard (+ de programmet oppretter i tillegg). Oracle JDeveloper 9 trenger en maskin med mer en 256 MB for å kunne kjøre bruklig på WinXP (har ennå ikke testet Linux versjonen). Bruker 512 MB på 1000MHz Bærbar: henger fortsatt noen ganger. Skal enten "oppgradere" til Win2000 eller få inn Linux. -- Når jeg får opp task manager under windows får jeg se at systemet har mange prosesser oppe. Det er omtrent 10 ganger så mange tråder i bruk. Windows (NT basert) fordeler prosessortid til de forskjellige trådene avhengig av prioritet. Man kan ikke kontrollere hvilke tråder som skal kjøre hvor, men det er vel trolig at i et system med noen få tråder som krever mye kapasitet blir plassert på hver sin prosessor. Spillets tråder må slåss om prosessoren på lik linje som andre likeverdige tråder. Lenke til kommentar
trytho Skrevet 27. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2002 Windows 98 fungerer ikke på en CPU heller. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Quote: Den 2002-06-27 20:48, trytho skrev:Windows 98 fungerer ikke på en CPU heller. :smile: Rotflmao! Dagens gullkorn Lenke til kommentar
Howie Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 2 er alltid bedre enn 1 for multitasking :smile: Siden min ydmyke P3 600 har jeg ikke vært tilbake til enkeltland, iallefall ikke lenge. Koder DivX, spiller mp3, brenner DVD og spiller FPS (q3ra,sof2,cs,ut) samtidig - uten problemer...prøvd dette med god suksess på en single CPU noengang? Tenkte ikke det nei Men en ting er riktig: Spill blir ikke bedre. Faktisk litt dårligere (!) enn dersom du bruker pengene på en rask single P4 NW for eksempel... Og lommeboken blir en _smule_ lettere også. @home 2x XP2000+ on ASUS A7M266-D w/ 1GB Corsair XMS3000 2x 18,2GB U160 Seagate Cheetah 15K RAID0 on Compaq SmartArray 5300 Gainward Geforce 4 TI4600 displaying nuthin' but pr0n piped from a Compaq 1000T gigabit NIC @work 2x 2.2Ghz P4 Xeon (Prestonias) on SuperMicro P4DC6+ with 1GB ECC RDRAM (makin' it bleed for RC5) 4x 18,2GB U160 Seagate Cheetah 15K RAID5 on Compaq SmartArray 5300 Asus Geforce 4 TI4600 displayin' nuthin' but pr0n piped from a Compaq 1000T gigabit NIC Lenke til kommentar
trytho Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Koder DivX, spiller mp3, brenner DVD og spiller FPS (q3ra,sof2,cs,ut) samtidig - uten problemer...prøvd dette med god suksess på en single CPU noengang? Tenkte ikke det nei 1 PIII CPU (NOT with Windows): +Spilt av 6 filmer samtidig i en roterende 3D kube/terning . Formaterte en diskett + noe ekstra +75 Wav filer spilt av samtidig (IO enheten var ikke den raskeste og programmet måtte startes for hver enkelt, ca 20 var alltid i minne samtidig. Lenke til kommentar
trytho Skrevet 28. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2002 Jeg ringte en forhandler, og jeg fikk høre at 2 prosessors AMD systemer ikke var å anbefale fordi det var ustabilt. Hva er ustablilt? Er det ikke å anbefale? Lenke til kommentar
Howie Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Quote: Den 2002-06-28 12:02, trytho skrev:Jeg ringte en forhandler, og jeg fikk høre at 2 prosessors AMD systemer ikke var å anbefale fordi det var ustabilt.Hva er ustablilt? Er det ikke å anbefale? Funker fint for meg, men du bør ha ECC ram i den i så fall (noe jeg hoppet over) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå