Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen krasjer - vet ikke hvorfor


Anbefalte innlegg

Noen ganger når pcen min er under sterk load, blir skjermbildet svart og PC-speakeren begynner å ule "baaa-booo-baaa-booo" osv. Dette har skjedd fire ganger på tre uker. Hadde ikke dette problemet før jeg gjorde følgende forandringer på hardware-oppsettet mitt:

 

Tok ut IDE CD-brenner

Tok ut IDE DVD-rom

Satte i Seagate 60GB IDE disk

Satte i IDE DVD-brenner

 

Hardware i PCen:

Abit NF7 2.0

AMD XP 2500+ (ikke overklokka)

1024 MB DDR RAM

ATI Radeon 9800

Creative Audigy 2 ZS

120GB Seagate IDE

200GB Seagate IDE

60GB Seagate IDE

NEC DVD-brenner

NorthQ 4001 400W Powersupply

 

Kjører Windows XP med service pack 1

 

Har prøvd å finne i manualen på hovedkortet hva den pipelyden der betyr, men jeg finner ingen liste over POST-signaler.

 

Alle forslag mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overheting, kanskje ustbil spenning fra psu. Her er i allefall pipelydene til abit:

 

No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a dead-on-arrival board

 

One beep - board is working fine

 

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or missing CPU

 

1 short(Beep) System booting is normally

 

2 short(Beep) CMOS setting error

 

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

 

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

 

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

 

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

 

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

 

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

 

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification voltages

 

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear CMOS to reset to default (no checking).

 

Once you get it going, word on the Abit Forums is that OCz PC3700 needs 2.8v to work flawlessly for all on nForce2 systems, so if you experience random lockups or BSOD's thats a likely culprit, as is Ram Timings.

 

Hentet fra denne siden

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg nettopp prøvd å kjøre MemTest for å se om det er noe galt med RAMen min, men da jeg hadde kommet til ca 70% så krasja pcen, på samme måte som den pleier.

 

Sjekka forresten i BIOS hvordan det sto til med spenningene.

 

VCC (+2.5V) 2.65V

VO (+3.3V) 3.32V

+5V 5.08V

+12V 12.22V

-12V -12.61V

-5V -5.14V

3.3V Dual Voltage 3.60V

Standby (+5V) 4.99V

 

Jeg vet at det er normalt at de ikke er nøyaktig det de skal være, men noen av disse avvikene er vel litt voldsomme?

Lenke til kommentar

ok.. en kamerat av meg hadde detta problemet også. litt vanskelig å forklare men i bios er det en instilling som gjør sånn at pcen begynner og ule bæ, bu, bæ, bu lyder vis den blir overopphetet. Dette kan være pga en dårlig kjøler eller uten kjølepasta eller for mye. det skal ikke være mer en 2-3 millimeter kjølepasta på cpu :hmm: du får se om det ligger noe oppå cpu også.

 

Jeg kan se om jeg finner ut stedet hvor instillingen er og kan poste en liten walkthrough her på forumet. :p:D

Lenke til kommentar
Teds, med "Har/hadde det samme problemet..", mener du at du har fiksa det? Hvordan gjorde du det?

Det jeg mener med har/hadde er at jeg hadde dette problemet før. Fikk hjelp på forumet og satte temperaturen slik i BIOS:

 

Shutdown temp 75 grader

Shutdown warning 73 grader

 

Vet ikke om dette hjalp, men etter at jeg skiftet temperatur har det ikke begynt å ule.

 

Er ikke sikker om jeg er kvitt problemet, men jeg har ikke merket problemet på lang tid. Det var det jeg mente :D

Lenke til kommentar

Takk for forslag folkens

 

Det ser ikke ut som at det er CPU-temperaturen som er problemet mitt... som jeg nevnte tidligere så blir ikke den varmere enn litt over 50 grader, og jeg har satt automatisk shutdown til 73.

* Edit: Dessuten har jeg warningtemp på 70, så hvis det er CPUtemperaturen som blir for høy vil jeg få advarsel før pcen slår seg av, noe som jeg ikke får. PCen bare krasjer.

 

Noen som kan si meg hvor stort slingringsmonn jeg har på spenningene jeg snakka om i den forrige posten min? Jeg har lett litt rundt på nettet og har ikke funnet noe ennå.

Endret av NitzerEbb
Lenke til kommentar

Ok!

 

Jeg har nettopp flasha BIOS til siste versjon. Ser ut som det fiksa problemet! Anbefaler alle dere andre som har samme problem å gjøre det samme. Last ned FlashMenu fra ABIT sin hjemmeside.

 

FlashMenu

 

Lett som en lek å flashe bios med det programmet der, men sørg for at det ikke skjer noe når dere holder på med det, da det kan få alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...