Gå til innhold

Hjelp med formatering av XPHome?


Anbefalte innlegg

Jeg syns at maskina mi har blitt no så inni hæ*****es treig i det siste, så nå føler jeg det er på plass med en foramtering....Men hvordan...? :blush:

Fulgte med en innstallasjons cd med XPHome, men i tillegg fikk vi selv beskjed om og lage to Gjennopprettings DVD'er...

Så, hvordan formaterer jeg? Og hvordan innstallerer jeg OS igjen? Har også tenkt på og Legge alt nødvendig inn på Partisjon D, og bare formatere part. C,men vil det fortsatt gå like treigt? Har ikke rørt part. D , er bare Org. filer der...

 

Ole_A takker for seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel du kan jo bare sette i xphome cd´en så restarte maskien og følge meldingene som kommer fram (regner med at de er veldig like xp pro) der får du spørsmål om du vil reinstallere (dvs formatere og legge inn igjen ) årsaken til at maskien din går treigt kan være uendelige mange, men med mindre du har virus eller hardware problemer vil en formatering løse det.

 

hva da kan gjøre med de 2 dvd´ene vet ikke jeg siden du ikke sier hva du har meka de med.

 

men så kommer spørsmålet HVORFOR legger du posten under

Programmering -> Windows (DOS, Win16, Win32)????

^^^^^^^^^^

Lenke til kommentar
vel du kan jo bare sette i xphome cd´en så restarte maskien og følge meldingene som kommer fram (regner med at de er veldig like xp pro) der får du spørsmål om du vil reinstallere (dvs formatere og legge inn igjen ) årsaken til at maskien din går treigt kan være uendelige mange, men med mindre du har virus eller hardware problemer vil en formatering løse det.

 

hva da kan gjøre med de 2 dvd´ene vet ikke jeg siden du ikke sier hva du har meka de med.

 

men så kommer spørsmålet HVORFOR legger du posten under

Programmering -> Windows (DOS, Win16, Win32)????

^^^^^^^^^^

ok, får prøve dette etterpå da...Jeg la den her forsi jeg ikke så noen andre steder :blush:

Lenke til kommentar

Dreiv å sleit med d der selv for litt siden.

 

Du setter i cd'en å restarter maskina som Giddon sa. Følg med mens du starter den, der kommer det en beskjed om du vil boote fra cd. trykk en tast. Så kommer du inn på installasjons menyen. Velg installere XP. Du vil få spørsmål om hvilken partisjon du vil velge å legge den innpå. slett denn partisjonen du vil legge den inn på. Velg hurtigformatering(eller tar det noe grønnjæ**i lang tid). Når det er gjort lager du en ny partisjon du vil legge inn på windows. Resten går av seg selv.

 

Ikke heng meg om jeg tar feil nå, men slik var det da jeg skulle formatere i alle fall...

Lenke til kommentar

Om du skal formatere C: hvor jeg antar at XP ligger er du nødt til å innstallere XP på nytt, samt alle programmer etc.

 

Formatering betyr at du mister ALT på din C: disk !!!

 

1. Kopier alt du trenger fra C: til D: (Husk ev. e-post, favoritter, Mine dokumenter osv.". Sjekk at du har CD-nøkkelen/koden til din windows XP-CD. Noter ev. oppkoblingsinfo til Internett, bruker-ID/passord til Internett/E-post... Her er det nesten alltid noe man glemmer, så tenk nøye igjennom denne biten!

 

2. Før du starter, hent gjerne ned de nyeste drivere etc. til maskinvaren din og lagre dette i en mappe på D: Pass på å pakk ut ev. komprimerte filer, så slipper du det når du skal innstallere driverene.

 

3. Start maskinen med XP cd'en innsatt. Velg at du vil starte fra CD-Rom. (Om du ikke får dette spørsmålet må du inn i BIOS og endre oppstartsenhet, sett f.eks. CD-rom som enhet 1 og HD som 2)

 

4. Følg instruksene på skjermen, velg at du vil formatere C: og innstallere windows på C: (Obs. at om du har S-ATA eller SCSI disk må du innstallere driverene til denne ved å trykke F6 i startfasen og sette inn en diskett med disse!)

 

5. Etter at XP er innstallert på nytt bør du først sjekke at all maskinvaren fungerer som den skal og ev. innstallere de drivere som trengs. (Sjekk via kontrollpanel - System - Maskinvare - Enhetsbehandling at du ikke har enheter med problemer!)

 

Tips: Det er ikke alltid det lønner seg å innstallere all programvare som følger med lydkort etc. om du ikke virkelig trenger det! Som regel er det greiest å bruke Windows innstallering av HW og bare peke til mappen med drivere når du blir bedt om dette fremfor å kjøre fulll innstalleringspakke med alt mulig søppel!

 

6. Installer ev. brannmur og antivirusprogrammer (Jeg bruker alltid å gjøre dette FØR jeg kobler til Internett, men jeg er kanskje litt paranoid ;-))

 

7. Koble til Internett og kjør Windows update med alle kritiske oppdateringer

 

8. Installer all ønsket programvare på nytt

 

9. Flytt/Kopier tilbake de data du ønsker til C: (Favoritter osv.). Importer ev. tilbake e-post, innholdet i Mine dokumenter etc.

 

Dersom du aldri har gjort dette før vil jeg anbefale at du allierer deg med en som har. Som regel går det meste greit, men om det oppstår problemer underveis er det fort gjort at det skjer noe med blodtrykket :-)

 

Lykke til!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Følg alle anvisninger som foreskrevet tidliger.

 

MEN etter du har valgt og legge inn vindows vil programmet søke etter tidliger windowsinnstallasjoner, og da finner den din nåværende. Da velger du reparere.

 

Da fjerner den alle sys-filer og legger inn windows på nytt, men uten at du mister noe som helst av det du har fra før.

 

(ps. anbefaler deg og avinnstallere ventuelle spill/programmer du har nnstallert på andre disker/partisjoner d-e-f osv siden dem fleste progarmmer uansett legger noen systemfiler til C)

 

Men hvorfor gå gjennom denne jobben?? Legg inn norton system works og kjør systemsjekk og diskwask så er nok maskina helt topp etterpå ;-)

 

Har du ikke Norton system works, så kan du få den av meg :-)

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke og re-innstalere XP, så hva gjør jeg da? Legger XP og shait jeg skal ha(Bare dokumenter osv. ,ikke no shait som kan ha virus) inn på D partisjonen og Bare formaterer C? Men der er det ett problem til...Partisjon D er på kun 4gig ellerno, kan jeg øke den?

 

Takker takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke og re-innstalere XP, så hva gjør jeg da? Legger XP og shait jeg skal ha(Bare dokumenter osv. ,ikke no shait som kan ha virus) inn på D partisjonen og Bare formaterer C? Men der er det ett problem til...Partisjon D er på kun 4gig ellerno, kan jeg øke den?

 

Må innrømme at jeg helt skjønner hva du mener? Du gidder ikke å re-innstallere XP, men vil legge XP på D disken og formatere C ?? Du har med nesten 100% sikkerhet XP innstallert på C, og du kan ikke bare kopiere XP til D og regne med at det funker?! Formaterer du C: MÅ du innstallere XP på nytt enten du legger XP på C eller D...

 

Du kan endre størrelsen på D med f.eks. Partition Magic, men det er ikke et gratis program.

Lenke til kommentar
litt offtopic: hva er shait? hvis det er noe CS språk så gi no blanke i å si det her da. jeg blir så innderlig innirtert når jeg ser folk som skriver slike ord.

Shait=Dritt

Herregud da, må da få lov og si hva jeg vil...

Nei, sier ikke Uber,Haxor,roflmaotid, osv...Så det er oppklart

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke og re-innstalere XP, så hva gjør jeg da? Legger XP og shait jeg skal ha(Bare dokumenter osv. ,ikke no shait som kan ha virus) inn på D partisjonen og Bare formaterer C? Men der er det ett problem til...Partisjon D er på kun 4gig ellerno, kan jeg øke den?

 

Må innrømme at jeg helt skjønner hva du mener? Du gidder ikke å re-innstallere XP, men vil legge XP på D disken og formatere C ?? Du har med nesten 100% sikkerhet XP innstallert på C, og du kan ikke bare kopiere XP til D og regne med at det funker?! Formaterer du C: MÅ du innstallere XP på nytt enten du legger XP på C eller D...

 

Du kan endre størrelsen på D med f.eks. Partition Magic, men det er ikke et gratis program.

Faen....Men pleier det og funke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...