Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle overklokke den nye Athlon 64ern (2800+ s754) min en smule. Ikke noe ekstremt, er fornøyd med 100MHz ekstra jeg (håper å runde 2GHz tho').. Temperaturen lå på 30-tallet uansett, så jeg har "litt å gå på" for å si det sånn..

Nå har jeg skrudd opp "CPU FSB Clock" (som det heter i BIOS) fra 200 til 215 MHz (multiplier = 9), noe som betyr at jeg har 1935 MHz. Jeg kjørte noen stresstester med SiSoft Sandra og både temperaturen og stabiliteten ellers har vært upåklagelig.

Det jeg lurte på var om det i det hele tatt er noen praktisk ytelsesøkning, eller om minnet nå blir en flaskehals. Sandra klagde på at minnet og CPU ikke hadde samme FSB (eller noe i den dur), noe som kan stemme (200MHz DDR-minne, 215 MHz CPU FSB). Bør jeg øke hastigheten (FSB?) på minnet? I så fall hvordan (fant ingenting i BIOS)?

EDIT: Screenshot med eksakt "feilmelding"

Kan også nevne at jeg har Abit NF8 hovedkort.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finner ikke noe mem divider, men jeg mistenker at "CPU FSB Clock" styrer både CPU- og minne-hastighet. Er i hvert fall slik jeg forstår det utifra det CPU-z forteller meg.

Jeg har heller ikke noen divider (Asus K8n-E) men for å kjøre "synkront" 1:1 må jeg i bios på minne innstillingene (advanced) sette den til "auto" a følger den cpu/fsb

hvis ram ikke klarer å følge med, kan du sette den til en fast verdi. F.eks 200 er standard, kjør den opp så langt den klarer.

Lenke til kommentar

Hehe. 2,7 er nok litt overkill for meg.. Holder meg til standardkjølingen som fulgte med (og den funker jo overraskende bra!). Fant noe "max mem speed" i BIOS der jeg kunne velge mellom 133, 166, 200 og auto. Den stod på sistnevnte, så jeg er rimelig sikker på at alt kjører på like hastigheter nå. Skal studere meldingene i Sandra litt grundigere..

Lenke til kommentar

Henger meg litt på denne tråden.

Har en 64 3000 prøvde 240x10 1.7v så startet den fint opp, kjørte Prime95 10 timer uten problem (cpu 28grader)

minne på standard 200 (valg mellom 200 266 300 400) klarte ikke noe mer en det.

Det jeg lurer på er: i Sandra får jeg nå kun 1690 på ram score, mens når jeg kjører 10% oveklokk synkront så får jeg 3600?

Lenke til kommentar

Har en 64 3000 prøvde 240x10 1.c7v så startet den fint opp, kjørte Prime95 10 timer uten problem (pu 28grader)

Det jeg lurer på er: i Sandra får jeg nå kun 1690 på ram score, mens når jeg kjører 10% oveklokk synkront så får jeg 3600?

Hva slags vifte kjører du, BOXED- vifta eller.

Har ikke turd å skru fsb høyere enn 222

Lenke til kommentar

Har en 64 3000 prøvde 240x10 1.c7v så startet den fint opp, kjørte Prime95 10 timer uten problem (pu 28grader)

Hva slags vifte kjører du, BOXED- vifta eller.

Har ikke turd å skru fsb høyere enn 222

Vanlig boxed vifte

Lenke til kommentar
Det jeg lurte på var om det i det hele tatt er noen praktisk ytelsesøkning, eller om minnet nå blir en flaskehals. Sandra klagde på at minnet og CPU ikke hadde samme FSB (eller noe i den dur), noe som kan stemme (200MHz DDR-minne, 215 MHz CPU FSB). Bør jeg øke hastigheten (FSB?) på minnet? I så fall hvordan (fant ingenting i BIOS)?

Bare "max memory speed" står på 200, vil minnet ha samme klokke som HTT. Altså vil minnet neppe bli en flaskehals, og du vil uansett tjene ytelse på å overklokke prosessoren.

Når du øker HTT vil altså også minnet justeres opp i samme takt, hvis du bruker en fast ratio. Hvis det står på auto, vil nok minnet klokkes ned etterhvert som du øker HTT mer.

Etterhvert som man øker HTT er det viktig å senke LDT-multien (som altså resulterer i hastigheten til selve HT-bussen). HT bør ikke være mer enn 1000MHz.

Man trenger ikke ta hensyn til om minnet kjører "synkront" med HTT på denne plattformen, for minnet bruker ikke HT-bussen uansett. Bare man kjører minnet så fort det lar seg gjøre, er det overhodet ikke noe problem om HTT-farten er høyere. Snarere tvert imot, fordi høy CPU-klokke forbedrer minneutnyttelsen litt.

Den advarselen du får i Sandra er altså ingenting å bry seg om, så lenge minnet er satt opp til å yte sitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...