Gå til innhold

A64 3500+ vs. A64 3200

Ravn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig så enspora du er ADT :)

Ensporet er jeg overhodet ikke, men at jeg ikke har en vaklende mening, er sikkert og visst. Jeg ble feid over forrige gang jeg foreslo denne prosessoren, og kommentaren jeg kom med var rett og slett for at trådstarter ikke bør glemme alternativet...

Nå er prisforskjellen liten mellom 3000+ og 3200+... spranget opp til 3500+ er større

Slik er ca. dagens priser (boxed):

3000+ 1200,-

3200+ 1600,-

3500+ 2300,-

Kan man spare 400kr/1100kr, og fremdeles få den samme ytelsen er selvfølgelig dette ønskelig.

Det er nok litt greiere mht. klokking med en MP på 10 kontra 9...eller? (les noen poster over her.. hint: andre komponenter som ikke er så glad i høy HT)

Har du noen slags dokumentasjon på dette? Så lenge man bruker "devider" på minnet, og holder AGP/PCI-E og PCI frekvensene låst, burde alt være i skjønneste orden, og 280MHz FSB (nødvendig for å nå 2,5GHz) klarer absolutt alle hovedkort jeg har sett testet på diverse nettsteder.

Og det er.. nok en gang... ikke slik at det er en enkel sak å kjøre en "winnie" 3000+ på 2.5/2.6Ghz. Dersom du må opp på 1.75-1.8VCore bør det vel være innlysende at det ikke er sundt over tid.. selv med en "monsterkjøler"...

Men du kan godt være uenig i det.. :)

Hvem i all verden har snakket om å gi prosessoren over 1,7V? Iallefall ikke jeg... Kjernene i 3000+, 3200+ og 3500+ er den samme, de krever også lik spenning.

Hvor mange "winni'er" har du testet.. 100? Hvor mange av disse klarte "enkelt" 2.6Ghz? Dersom du er så bombastisk utifra noe du har lest av *skryt* på fora.. og etter å ha testet ett par-tre CPU'er selv (kanskje bare en?) så synes jeg du bør være litt mer moderat.

Trenger man virkelig 100 prosessorer for å komme med teorier om hvordan de oppfører seg? Av de fire 3000+ prosessorene jeg har klokket for venner, har alle enkelt nådd 3500+ hastigheter (2,2Ghz) med stock kjøler og volt, og vært prime95 stabile til brukeren har stengt programmet. (Jeg har anbefalt et døgn med testing). Videre har den ene blitt klokket stabilt opp til 2,7Ghz med en XP-120 kjøler, og resten opp til rundt 2,5/2,4GHz med stock kjøler, og ca. 1,55V Dette stemmer også godt overens med det jeg har lest rundt på forum. En annen ting jeg har lagt merke til er at hastighetene folk beviser de har nådd, ikke viser et mønster som tyder på at 3200+ eller 3500+ versjonen av prosessoren klokker bedre enn 3000+ versjonen.

En ting er å klare å kjøre CPU-Z.. noe annet er å *bruke* PC'n til noe..  :whistle:

Selvfølgelig er dette riktig, når jeg snakker om de tallene jeg gjør, er dette hastigheter PC'ene har vært stabile på. (Tilfellet med 3,02GHz på min egen CPU er kun et skrytebilde, og jeg bruker vanligvis hastighet på 2,8GHz og spenning på 1,6v)

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Godt svar ADT. :thumbup:

Er egentlig enig i det meste av det du sier/skriver, men *min* erfaring og det *jeg* har snappet opp i diverse fora ... er at på langt nær "alle" "winni'er" lar seg klokke så langt som du skriver her...

Ja.. min 3000+ går helt greit på 25% OC, dvs. FSB250 og 2250Mhz til "daglig bruk", men herfra og oppover kreves det mye "tweakin" med VCore, dividere og HT (ned).Dette kan sikkert ha sammenheng med at mitt HK (K8T800Pro) ikke har en fullt fungerende AGP/PCI-lock (selv om den skal ha det.. og uGuru/Bios påstår at den er "lokced"). Dette er forøvrig en gjenganger på Abits forum (problem med høy HT). Det er derfor jeg ... og minst en annen her i tråden.. poengterer at det kan være greiere å satse på en "winnie" med høyere max-MP enn 9. Da kan man lettere nå en gitt klokk med høy nok MP og evt. kjøre minnne 1:1 lettere noe som kan være viktig idet du passerer en gitt HT som krever at du må sette minne fra f.eks. DDR400 til DDR333... Inntil du igjen har klart å øke HT videre til max. ytelse på minne vil du få ett vesentlig tap av ytelse (båndbredde ihvertfall).

Det er nok mye rett at ulike utgaver (3000+,3200+, 3500+) lar seg klokke like langt.. dersom de er fra "samme wafer" (dvs. er en god utgave), men det er nok ikke bare "markedsgrunner" bak rating/prising/utgaver av Winchester. Da kunne jo AMD like godt produsert en utgave som het 3000+++.. med helt åpen MP.. til en fast pris.

Og jeg har sett opptil flere tester hvor noen S939-kort ikke når HT250 engang.. så her er det nok litt etter hva du finner av tester.. Nyere kort ser ut til å klare både 300 og mer dog...

Og ja.. du må nok teste ut mer enn noen CPU'er for å kunne skråsikkert fastslå at alle kan nå 2.5/2.6Ghz... Det tror jeg er helt feil.. ivhertfall dersom du tar hensyn til at det skal nåes med en forsvarlig VCOre...

Uansett...

Det er ingen tvil om att "winnie" 3000+ er en utrolig bra prossesor.. Jeg er mektig imponert over AMD sålangt... :)

Jeg kjøper nok en 3200+ ila. de nærmeste dagene for å sjekke ut mine egne teorier.. mht. MP... :yes:

Og du ADT har utvilsomt fått en "gulle god CPU".. Selge? :dribble:

Lenke til kommentar
Og jeg har sett opptil flere tester hvor noen S939-kort ikke når HT250 engang.. så her er det nok litt etter hva du finner av tester.. Nyere kort ser ut til å klare både 300 og mer dog...

Jeg tenker altså hovedsaklig på hovedkort basert på nForce 3/4 brikkesett, og med en pris på 1000kr+ (Er personen interessert i å overklokke regner jeg ikke med at han/hun velger et hovedkort som har fått dårlige resultater når det gjelder overklokking, alle hvedkortene som har fått gode "karakterer" når det gjelder overklokking når over 300FSB glatt)

Og ja.. du må nok teste ut mer enn noen CPU'er for å kunne skråsikkert fastslå at alle kan nå 2.5/2.6Ghz

Bakgrunnen for teoriene mine er de fire prosessorene jeg har prøvd, og de flere hundre jeg har lest om. Jeg har aldri vært bastant i påstandene mine, aldri sagt noe skråsikkert. Jeg har kun delt mine meninger og tanker, uten å garantere noe som helst.

Og du ADT har utvilsomt fått en "gulle god CPU".. Selge? :dribble:

Tja, hvis du virkelig er interessert, kan vi ta det over PMs ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...