Gå til innhold

Spesifikk Varmekapasitet for Etanol/Metanol


Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp at etanol har en spsifikk varmekapasitet på 2.45 kJ/kgK, og lurer på om noen av dere vet om metanol har en veldig forskjellig spes. varmekap. ??

Jeg vet at det er tåpelig å håpe at den har en veldig annen spesifikk varmekapasitet, men denne kunne kanskje reddet en del liv... Fysikktabellen min mangler nemlig info om dette.

 

Velvel, det var dagens ønsketenkning, for det har sikker blitt tenkt på før. Det vil vel antakelig være like teit som disse flammeprøvene folk driver med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet at det er tåpelig å håpe at den har en veldig annen spesifikk varmekapasitet, men denne kunne kanskje reddet en del liv...

Jeg regner med at den har en verdi i nærheten av 2.41KJ/kg/K, med litt lavere verdi.

 

Men, kan du utdype litt mer om avsnittet over, og evt. hvorfor du trenger denne verdien.

Lenke til kommentar

Er det noe slikt du er ute etter?

...

Phase behavior

Melting point  176 K (-97°C)

Boiling point  337.8 K (64.7°C)

Triple point  175.5 K (-97.7°C)

Critical point  513 K (240°C) - 78.5 bar

ΔvapH  37.4 kJ/mol

 

Liquid properties

ΔfH0 liquid  -238.4 kJ/mol

S0 liquid  127.2 J/mol·K

Cp  79.5 J/mol·K

Density  0.7918 ×103 kg/m3

 

Gas properties

ΔfH0gas  -201 kJ/mol

S0gas  239.9 J/mol·K

Cp  44.06 J/mol·K

...

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er tåpelig å håpe at den har en veldig annen spesifikk varmekapasitet, men denne kunne kanskje reddet en del liv...

Jeg regner med at den har en verdi i nærheten av 2.41KJ/kg/K, med litt lavere verdi.

 

Men, kan du utdype litt mer om avsnittet over, og evt. hvorfor du trenger denne verdien.

Tenkte at å regne på spes. varmekapasitet ved å avkjøle/varme opp vann i en termos kunne avsløre metanol/etanol. Ser dårlig ut, da =/

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er tåpelig å håpe at den har en veldig annen spesifikk varmekapasitet, men denne kunne kanskje reddet en del liv...

Jeg regner med at den har en verdi i nærheten av 2.41KJ/kg/K, med litt lavere verdi.

 

Men, kan du utdype litt mer om avsnittet over, og evt. hvorfor du trenger denne verdien.

Tenkte at å regne på spes. varmekapasitet ved å avkjøle/varme opp vann i en termos kunne avsløre metanol/etanol. Ser dårlig ut, da =/

Oi! Litt vel unøyaktig måte å gjøre det på. Lurere ville vært å finne en metode som ikke direkte forsøker å måle varmekapasitet, men der du sammenligner egenskapene med en trygg referansevæske.

 

Det lureste er uansett å holde seg til øl og vin. Problem solved.

Lenke til kommentar
Jeg vet at det er tåpelig å håpe at den har en veldig annen spesifikk varmekapasitet, men denne kunne kanskje reddet en del liv...

Jeg regner med at den har en verdi i nærheten av 2.41KJ/kg/K, med litt lavere verdi.

 

Men, kan du utdype litt mer om avsnittet over, og evt. hvorfor du trenger denne verdien.

Tenkte at å regne på spes. varmekapasitet ved å avkjøle/varme opp vann i en termos kunne avsløre metanol/etanol. Ser dårlig ut, da =/

Oi! Litt vel unøyaktig måte å gjøre det på. Lurere ville vært å finne en metode som ikke direkte forsøker å måle varmekapasitet, men der du sammenligner egenskapene med en trygg referansevæske.

 

Det lureste er uansett å holde seg til øl og vin. Problem solved.

#1 Ja, sefff.. tenkte meg ikke om.

 

#2 Eller å drikke vann :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...