Gå til innhold

Den Norske Kirke - La oss diskutere

Anbefalte innlegg

>Er det ikke slik at statskirken bruker bare deler av bibelen?

Hehe, mye feilinformasjon som er ute og går ser jeg. Kirka bruker hele Bibelen, ikke noe utelatt.

Ersa:

Sa de at du måtte gå i kirka?!?!? Det er jo uhørt synes jeg. Uansett om jeg er kristen vil ikke det si at jeg støtter opp om at fålk skal bli tvingt i kirka, ettersom det er noe tull.

>Kristendommen er en pingleversjon av alle andre religioner.

Der er du nok litt for konluderende Chris. For det høres ut som du ikke har så stor innsikt i kristendommens syn. Kristendommen sier at du må oppføre deg! Men den sier også at du kan få en ny sjanse når du har dretti deg ut. Mennesker gjør alltid noe dumt uansett religion!

>Og jeg er spesielt imot det synet på homofile som kirken står for.

Kan du utdype det synet kirka står for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den senere tid har vi sett at Kristendommen stadig for mindre og mindre støtte av befolkningen. Grunnene er sikkert mange, men ønsker ikke å gå inn på årsaker i denne tråden. Selv anser jeg mye mer i den buddistiske retning enn den kristne tro. de fleste på forumet er sikkert agnostikere (tvilere) også.

håper på at jeg provoserer noen nå, og, vel at jeg ikke gjør det (skjønte ikke den helt, jeg heller)

mh enig.. men har kirken vært veldig åpen noen gang? ikke det at jeg er veldig inne på detta, men se på alle lederene.. det eneste de har drevet med er en kamp om makt og dominanse. hørte at paven har skrivi bok der han bl.a. nevte at homofilt ekteskap var ondskap, noe jeg er helt uenig i. de kan gjøre akkurat som de vil.nde blir ikke mindre verdt på grunn av det. de skader ingen, og de deltar og gjør det beste for samfunnet de og, akkurat som alle andre.

nei, kirken er ikke inkluderende, snarere tvert imot, og de som sto imot kirken, både ledere og "vanlige" folk, ble drept så fort noen fikk tak på dem...

og så klart, den flotte misjoneringen de driver av med:

Gud er god, så god at hvis du ikke tror på han (og gir oss masse makt) må du BRENNE!

De sier det klart: tror du ikke på dette, er du ikke verdt noe.

Og gud som er så god og allmektig, la oss ta et eksempel: Kraftige naturkatastrofer som jordskjelv, vulkanutbrudd, tsunamier ol. hvorfor stopper han ikke det?

ikke se ned på mennesket, se ned på deres syn

Lenke til kommentar

kjyrkja er veldig god til å støtta folk der dei har mysta sin nermaste.

grunnen til at det skjer grusome ting er og for menneske har fri vilje og kan gjera kva dei vil feks. starta krig osv det står og i bibelen at det skal bli meir jordskjelv,grådighet,forfølgjing av kristne som meimer rett osv.

det finst og ein gjevel i verda som og har makt.

Lenke til kommentar

Om det finnes en djevel, så har vi vel han å takke for at han bringer frem det gode i oss....?

For det er jo alt djevelskapen som sørger for at man går fra å leve nøytralt til å gjøre noe godt for å bekjempe ondskapen.

Djevelen er vel kanskje, når alt kommer til alt, et nødvendig onde...?

Helt personlig så er det ingenting som for meg klart påviser hverken en Gud eller Djevel.

Lenke til kommentar

Her er et brev som florerer på div forum og som vistnok er sendt til vår alles "kjære" biskop.

Kjære biskop Kvarme!

Takk for kampen for den rette tro og at homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet...så det er jo ikke noe å snakke om! Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud:

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren(3.Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

2. Jeg ønsker å selge datteren min som slave(2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag - hva mener dere er rett pris?

3. I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et nabo land. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp - kan jeg eie dansker?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr(3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig!! Hvem har rett?

6. I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i Følge 3.Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem(3. Mosebok 24/11-16)?

Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap - slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger(3. Mosebok 20/14)?

Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger. Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!!

MVH

en fallen sjel i mørkets dal.

Lenke til kommentar
kjyrkja er veldig god til å støtta folk der dei har mysta sin nermaste.

grunnen til at det skjer grusome ting er og for menneske har fri vilje og kan gjera kva dei vil feks. starta krig osv det står og i bibelen at det skal bli meir jordskjelv,grådighet,forfølgjing av kristne som meimer rett osv.

det finst og ein gjevel i verda som og har makt.

Er så underholdende med kristne som fremsetter ting uten bevis :)

Lenke til kommentar

Er dette en viktig sak for dere så ta det med i urderingen til Storringsvalget.

Er du mot et skille så er AP og SP partier for deg.

Er du for et skille så er SV, H eller FRP partiet for deg. H har programfestet et ønske om skille, men ikke avgjort hvordan eller når de ønsker det.

KRF vil ha en endring, men de formulerer det ikke som et skille.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstod KRF-representanten på Holmgang rett (sorry, husker ikke navnet :blush: ), så sa hun vel uten å si det at kirken skal styre seg selv, men at staten fortsatt skal betale regningene. Noe sånt som at "Staten må ta ansvar for den kulturarven som våre kirkebygg med mer representerer."

Jeg oppfatter det som at vi fortsatt i praksis skal ha en "statskirke", men hvor det er kirkerådet som velger biskoper, ikke statsråd. Men hun var ikke mer konkret, og ble ikke presset på det heller...

EDIT: Prøvde å finne noe om det på hjemmesidene deres, men de er nede akkurat nå.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvis jeg forstod KRF-representanten på Holmgang rett (sorry, husker ikke navnet  :blush: ), så sa hun vel uten å si det at kirken skal styre seg selv, men at staten fortsatt skal betale regningene. Noe sånt som at "Staten må ta ansvar for den kulturarven som våre kirkebygg med mer representerer."

Jeg oppfatter det som at vi fortsatt i praksis skal ha en "statskirke", men hvor det er kirkerådet som velger biskoper, ikke statsråd. Men hun var ikke mer konkret, og ble ikke presset på det heller...

Stemmer det der. Var noe som at kirken skal styre seg selv, men staten skal betale, slik jeg tolket det. Men hun var veldig vag.

Lenke til kommentar

En annen morsom problemstilling som kom opp, men som Stenstrøm dessverre ikke fulgte opp: Både AP og SP var prepresentert (Giske og Haga) i programmet, og forsvarte statskirken på det varmeste. SV var der ikke, og de har programfestet et skille. Så hva stemmer du egentlig på hvis du stemmer rødgrønt? Si at SV med mindretall i regjeringen får kirkeministeren...

Slik er det selvsagt idag også, bortsett fra at skillene i regjeringen ikke er så synlige. Venste er klart for et skille, Høyre er for skille, men har ikke tidfestet det, og KRFs standpunkt er som sagt så ullent at du kunne strikke en genser av det.

Lenke til kommentar

53 mandater i Stortinget er klart for å beholde statsskirken, 89 er imot og så er det KRF med sitt vage standpunkt som har 22 mandater. Kystpartiet vet jeg ikke.

Men det er et flertal av de folkevalgte som er for et skille, rart det ikke ble bragt på banen i går. Selv om det nok må et 3/4 talls flertall, det er vel snakk om en grunnlovsendring.

Lenke til kommentar

Haga (tror jeg) ville ha folkeavstemning. Vi kan jo slå det sammen med neste EU avstemningen... ;)

Giske ble spurt om dersom det faktisk er sånn som meningsmålingene antyder at et klart flertall av folket er for et skille mellom stat og kirke, ville han allikevel beholde statskirken (hvis AP kom i posisjon.) Han svarte vel i grunnen ja.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt mitt valg og meldte med i dag ut av den norske kirke. (...)

Jeg oppforderer alle som har noen form for moderne mennesksyn å gjøre det samme.

Vel, du er litt sent ute. Kvarme har jo vært biskop i Borg i lang tid. Så har vel ikke skjedd noen stor krise, den kom da han ble innsatt i Borg i "riktig gode, gamle, dager" :innocent:

Jeg er motsatt av deg, jeg er medlem av den norske kirke, fordi jeg tror at det er farlig å ignorere det faktum at mange homofile blir sett ned på i enkelte sammenhenger av kirken. Jeg har lyst til å være med på å snu det, og da mener jeg at det er bedre å ha en fot innenfor enn en kropp utenfor. :-)

Lenke til kommentar

Debatten på Holmgang var latterlig. Ble jo bare ræl om hvordan kirken fungerer og hva som ville skjedd med kirken ved et eventuelt skille. Det er da knakende irrelevant hva som vil skje med kirken.

En gærning fra teologisk fakultet ved UiO etterlyste argumenter for å skille kirke og stat. Hva med å snu spørsmålet på hode, og etterlyse argumenter for en statskirkeordning?

Lenke til kommentar
Debatten på Holmgang var latterlig. Ble jo bare ræl om hvordan kirken fungerer og hva som ville skjedd med kirken ved et eventuelt skille. Det er da knakende irrelevant hva som vil skje med kirken.

En gærning fra teologisk fakultet ved UiO etterlyste argumenter for å skille kirke og stat. Hva med å snu spørsmålet på hode, og etterlyse argumenter for en statskirkeordning?

Ja, Haga og Giske snakket om folkekirken som "de var så glad i", og som betydde så mye i livene deres. Gadd vite hvor ofte Giske går i kirken (bortsett fra når fiffen gifter seg)...

"Gærningen" var Jakob Jervell. Han er ikke så gal som du tror, men nyter nestorens privilegium: Å blåse av de argumenter han ikke liker. Hans kamp har på mange måter vært for en liberal statskirke, og støtter de homofiles sak, inkludert homofile prester, mot folk som Kvarme.

Men jeg er enig med deg, statskirken har utspilt sin rolle, og flertallet av befolkningen er i mot den, om enn av ulike grunner. Da bør tilhengerne komme opp med gode argumenter for hvorfor vi skal beholde den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...