Ni kon Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Hei alle sammen. I den senere tid har vi sett at Kristendommen stadig for mindre og mindre støtte av befolkningen. Grunnene er sikkert mange, men ønsker ikke å gå inn på årsaker i denne tråden. Selv anser jeg mye mer i den buddistiske retning enn den kristne tro. de fleste på forumet er sikkert agnostikere (tvilere) også. Det jeg ønsker å diskutere er Kirkens menn og deres holdning til mennskene i samfunnet. I dag kunne jeg med skrekk og gru lese denne artikkelen: Nektet å møte homoprest på TV De fleste av oss har sikkert fått med seg at det er ny Biskop i Oslo: Ole Christian Kvarme. Dessverre syns jeg dette er et skritt tilbake for den moderne Kirke. Jeg er ikke selv homofil (har ihvertfall ikke merket noe), og jeg hater alle former for fanatisme i det norske samfunn. Jeg takler ikke mennesker som på død og liv skal dømme sine medmennesker for deres syn og deres legning/holdning. Jeg har alltid vært medlem i Den Norske Kirke, da jeg mener at Kristendommen går mer og mer over til å bli en kultur. Ser viktigheten av å bevare den tro som er gitt oss i barndommen samt noe av menneskesynet den representerer. Dessuten syns jeg eldre kirker er et viktig del av bybildet. Men etter Kirkens valg av Biskop i Oslo har jeg mistet total tillit til Kirken og deres menn... Dog respekterer jeg Einar Gelius stort for sin innsats og menneskesyn. Dette er menn kirken skulle satset på, da disse faktisk lever og representerer det moderne samfunn. Jeg har tatt mitt valg og meldte med i dag ut av den norske kirke. Måten man gjør dette på er å kontakte sin lokale kirke/menighet. Disse sender da et skjema som du fyller ut og returnerer (Mystisk hvor tungvindt det er å melde seg ut, når jeg ikke husker at jeg meldte meg inn). Jeg oppforderer alle som har noen form for moderne mennesksyn å gjøre det samme. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Vel, jeg meldte meg ut av kirken før jeg skulle ha konfirmert meg. I fjor fikk jeg er brev om at jeg var blitt meldt inn igjen fordi jeg ikke var medlem i humanetisk forbund eller noe liknende istedetfor kirken. Jeg ønsker jo ikke å være medlem av noenting! Helt håpløst... Kirken har noen syke menneskesyn som jeg skammer meg over på deres vegne, og i tillegg er det så godt som umulig for meg å ta avstand fra det. Synes det rett og slett er frekt jeg. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Har sjølv tenkt å melde meg ut av klirken. Har i lengre tid ikkje bryd meg noko med det, men etter at litt av den blodige historien til kirken har gått opp for meg og etter som eg ikkje har hatt noko gudstro siden eg konfirmerte meg så kjem eg nok til å melde meg ut relativt snart. Men for ikkje å gjøre ein forhastet avgjørelse har eg tenkt å lese gjennom evangeliet pluss fine litt meir ut om statskirken osv.. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Skjema for utmeldelse av den norske statskirken: http://region.hive.no/horten/hef/utmel.html Lenke til kommentar
Fogga Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (Mystisk hvor tungvindt det er å melde seg ut, når jeg ikke husker at jeg meldte meg inn). Det der får du ta opp med foreldrene dine, for når du blir døpt blir du i samme sleng innmeldt i Statskirken. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Husk at man vistnok må være over 15 for å kunne melde seg ut, ellers må man ha godkjenning fra foreldre/foresatte. Er man ikke troende, så bør man melde seg ut. Ser man "lyset" så er det bare til å melde seg inn senere Får vel somle meg til å få meldt meg ut snart, hvis du er der ute Gud, så slå på tråden, så skal jeg heller revurdere situasjonen Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Jeg oppforderer alle som har noen form for moderne mennesksyn å gjøre det samme. That's the spirit! 2. Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne. 3. Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke. 4. Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke. Derfor er jeg heldivis ikke medlem, fordi jeg ikke er døpt, og er over 18 år. Men jeg stoler ikke på jævlene. Skal ned å sjekke på den nærmeste kirken. Oh som jeg kommer til å klikke hvis jeg fremdeles er medlem (Tenk så syk den loven er... Forbanna juks er det. At de nesten uansett får alle i Norge mellom 0 og 18 som medlem) Endret 14. mars 2005 av Scarface^ Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) (Mystisk hvor tungvindt det er å melde seg ut, når jeg ikke husker at jeg meldte meg inn). Det der får du ta opp med foreldrene dine, for når du blir døpt blir du i samme sleng innmeldt i Statskirken. Kristen oppvekst idag: Du blir døpt pga av at foreldrene dine "vil ditt beste". Du får bibel-lefsa servert og du hører om de ti bud & jesus og lignende ting. Dette er såpass tidlig at du betrakter det du hører om jesus & co som sannheten. Så begynner du på skolen og får bibeltekstene servert om og om igjen i det høyst diskrimenerende faget KRL. I det faget kommer du så vidt borti den "farlige" religionen islam & andre "fjerne" religioner og alt annet dreier seg om gamle testamentet og jesus & co. Så blir du "tvunget" til å ta kristelig komf pga alle andre tar det og hvis ikke forsvinner komf pengene og du kommer til hell hvis du tar borgerlig komf / unngå å komfe deg! Det er det en som blir døpt får oppleve i dag, ihvertfall en del av de. Å døpe noen er en skam synes jeg fordi du tar et såpass alvorlig og konsekvensfullt valg for barnet ditt. Barnet ditt er i stand til å tenke selv og ikke la foreldrene ta et veldig viktig valg for deg. Endret 14. mars 2005 av Tready Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Har selv tenkt på og melde meg ut av statskirken. Det er to grunner til det: - Jeg tror ikke på noen gud. - Jeg liker ikke at kirken er så integrert i Norges samfunn som den er. Synes egentlig at den første er mer enn god nok grunn til å melde seg ut, da tanken på at det sitter en hvit fyr og kaster lyn på de slemme er helt absurd for meg. Dessuten, som en kompis av meg sa: Religion er roten til alt vondt. Se på konfliktene i Israel, og du skjønner hva jeg mener. Dåpen er også en ting jeg ikke liker. Jeg er kanskje bare 15, men jeg (som mange andre) mener at og påpresse en person som ikke har noe grunnlag for å velge tro er ganske tåpelig. Jeg skal iallefall ikke døpe mine barn når den tid kommer. Det valget skal de få ta selv. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Kan jeg spørre hvorfor du mistet tillitten til kirken etter at Kvarme ble biskop? Hverken kirkerådet eller bispedømmerådet gikk inn for Kvarme. Dette er også første gangen det nye stemmesystemet for nomineringer er brukt, og det har vært flere problemer forbundet med dette. Kvarme fikk totalt ikke flertallet av førstestemmene, men fikk flest hvis jeg ikke tar feil. Kan kanskje skyldes at vi har 2 ganske like liberale kandidater som splittet den andre siden? Nei dette er KrF sitt verk, ikke resten av kirken. Lenke til kommentar
moray Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Grunnloven § 2 Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. Grlbest. 21. juli 1851, 3 aug 1897, 1 nov 1956, 4 mai 1964. Vil dette si at man er forpliktet til å døpe sine barn hvs man selv er medlem av statskirken? Grunnloven Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Så lenge vi har en statskirke må den også godta alle medlemmene av staten. Det inkluderer mordere og andre kriminelle, pedofile som tross alt ser ut til å føle seg svært hjemme i kirken, og ja selv homofile! <irony disclaimer> Lenke til kommentar
karloey Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 er for å ha vekk statskyrkja. er sjølv kristen. meiner at kyrkja er tørr og kjedeleg. kyrkja blir friare til å ha betre møter vist dei vill. er mot at homofile prestar som utnyttar forholdet skal bli prest. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Eneste holdbare løsning for dagens moderne samfunn er å skille stat og kirke.. Blir virkelig opprørt av å høre på han Kvarme. Så han senest på frokost-tv på NRK i dag. Sammen med han i studio var homofile Erling La. Digga meg at både han og programlederene pressa Kvarme opp i et hjørne med spørsmål. Han klarer rett og slett ikke å svare for seg når det kommer til homofili-spørsmålet. Bare ror seg unna. Latterlig Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Jeg oppforderer alle som har noen form for moderne mennesksyn å gjøre det samme. Jeg er ikke kristen og skal ikke forsvare den norske kirke, men være klar over at det finnes moderne retninger innen kristenndommen og at ikke alle er så trangsynte. Nå kan det være at du mente at akkurat de burde melde seg ut av den norske statskirke og melde seg inn i en egen organisasjon. er mot at homofile prestar som utnyttar forholdet skal bli prest. men hvis hetrofile prester utnytter det så er det greit? Vurderer selv å melde meg ut men eg blir jo automatisk meldt inn igjen så.... Endret 15. mars 2005 av TLZ Lenke til kommentar
karloey Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Mann og kvinne er jo skapa til å føra slekta vidare men homofile er ikkje skapa til å føra slekt vidare. men er homofile skapa slik eller gjer dei det bare for dei ikkje får dame? Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Mann og kvinne er jo skapa til å føra slekta vidare men homofile er ikkje skapa til å føra slekt vidare. men er homofile skapa slik eller gjer dei det bare for dei ikkje får dame? Ærlig talt karloey. Du er en av de som gir den norske Kirke steinalderpreget... Du vet tydeligvis veldig lite om temaet. Er vel bare faren din som har pressa på deg noen holdninger...Men han glemte visst å gi deg argumenter. Å være homofil er da hverken en sykdom eller noe den enkelte person velger å bli. Trodde samfunnet hadde kommet såpass langt at man hadde akseptert de to enkle faktumene.. Lenke til kommentar
karloey Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 vist ikkje det er ein sjukdom må det jo vera noko ein vel å vera Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Mann og kvinne er jo skapa til å føra slekta vidare men homofile er ikkje skapa til å føra slekt vidare. Du virker ganske sikker i din sak om at folk (alle folk) er "skapt". Hvor får du dette fra? Jeg har ikke sett det i noen biologibok i hvertfall... Lenke til kommentar
Tonberry Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 vist ikkje det er ein sjukdom må det jo vera noko ein vel å vera Det der må være det mest trangsynte og tankeløse innlegget jeg har sett på veldig lenge. Du mener altså å påstå at alle homofile er det fordi de velger det? greit nok, de velger kanskje å stå fram med det, men tror du ikke det er en grunn? innbiller du deg at heterofile menn bare plutselig en dag får for seg at "nei, i dag tenker jeg jeg finner en gubbe istedet jeg!" Du har ikke tenkt over at noen kan være annerledes enn deg, uten at de kan noe for det? uten at det er et valg de har tatt på lik linje med hvilke sko de skal bruke? Jeg tror du har misforstått noe grunnleggende. Og jeg tror du skal få deg noen år til på baken før du begynner å uttale deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå