Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 et av mine første dykkebilder, er litt fornøyd med det,selv om en del av bilde kanskje ble litt uskarpt. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hei! Ble litt uskarpt og det forstyrrer litt. Men det er sikkert skikkelig vanskelig å få skikkelig fine bilder under vann. Syns det var en fin "atmosfære/steming" i bildet. Men sett i betraktining at det er tatt under vann er dette et helt greit bilde. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Bildet er slett ikke ille. Kompen er veldig bra synes jeg. Men hvorfor skarper du det ikke opp før du legger det ut? Det er jo fort gjort. Så ville jeg valgt en blåaktig farge istedenfor den grønne.... F828 Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Men hvorfor skarper du det ikke opp før du legger det ut? Det er jo fort gjort. Så ville jeg valgt en blåaktig farge istedenfor den grønne.... Hei! Fikset litt i photoshop cs for deg, ble det bedre nå? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Mer sånn som dette tenkte jeg. mer blått og mer oppskarping. F828 Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 F828: Du mente i den fargeretningen du, altså Ble bra det Brukte du Unsharp mask? I såfall hvilke verdier brukte du? hvordan fikk du den fargen som du fikk? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Fargen, der bruker jeg et fotofilter. Image -> Adjustments -> Photo Filter Finner du ikke det du er ute etter på "filter", så bruk en farge. Husk å huke av for "Preserver Luminosity" Slik at du beholder lysheten i bildet. Unsharp Mask er bra. Synes denne instillingen er bra med pluss - minus litt hist og pist.... F828 Lenke til kommentar
svas Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Hvorfor blått? Det er jo ikke den fargen det er under vann. Nå så bildet helt kunstig ut. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 jeg er enig.. syntes de to bildene så helt kunstige ut.. det siste så ikke ut til å være under vann.. syntes fargen i det første var bra, men noe uklart, noe som var bedre på de neste to bildene Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg synes faktisk det aller første bildet er det beste -. og det mest korrekte. Jeg synes faktisk at den "lille" uskarpheten i det første bildet er det som virkelig fremhever det virkelighetstro ved bildet. Hvis dere tenker dere om, så vil dere vite at ingen av oss mennesker faltisk ser 100% skarpt under vann. Konturene under vann vil bli litt ujevne og uskarpe - og derfor er det første bildet helt korrekt virkelighetstro - og bør etter min mening ikke bearbeides i det hele tatt. Ingenting er 100% skarpt under vann............ Lenke til kommentar
F828 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Er nok riktig at ting ikke blir 100% skarpt under vann, men ca 97% skarpt. Og ut i fra det skjønner jeg da ikke hvorfor et bilde som er 70% skarpt eller noe der omkring skal være "virkelighetsnært" Selv om man ikke ser 100% skarpt under vann, så er det vel ikke slik at bilder i fra bøker som heter "under havet" er uskarpe.... Og jeg har dykket i 20 år, men har da aldri opplevd å se at lyset er "neongrønt" under vann.... Det er heller ikke blått, men det er helt vanlig å korrigere lyset nær det vi oppfatter som normalt. Overdrevet i eksemplene, men dog mer korrekt enn neongrønt. Om man tar bilder belyst med halogen i et studio vil lyset bli veldig gult. Det er det gule lyset som er "naturlig". Men vi vil jo ikke ha det gule lyset alikevel, vi korigerer det med hvitbalansen til "hvitt" lys....... F828 Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) Hadde det gøy jeg også (er litt nybegynner) Litt mer grønn sydenfarge (vil til frankrike der det er 26 grader ) Endret 17. mars 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Er nok riktig at ting ikke blir 100% skarpt under vann, men ca 97% skarpt. Og ut i fra det skjønner jeg da ikke hvorfor et bilde som er 70% skarpt eller noe der omkring skal være "virkelighetsnært" Selv om man ikke ser 100% skarpt under vann, så er det vel ikke slik at bilder i fra bøker som heter "under havet" er uskarpe.... Jeg kan ikke gå god for å uttale meg om det bildet vi referer til er 97% uskarpt eller 70% uskarpt - det er det ingen god måte å reflektere om, men uskarpheten vil også våre avhengig av alger i vannet, samt hvor "rent/klart" vannet er - dvs. graden av forurensning i vannet. Ut fra det første bildet vil jeg si at uskarpheten kommer av at vi ikke evner å se 100% skarpt under vann, + effekt av alger/vekster/plankton i vannet + kanskje noe også grunnet av "forurenset" vann...........+ selvfølgelig en andel som går på feil innstilling i kamera og bevegelse i kameraet. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Ut fra det første bildet vil jeg si at uskarpheten kommer av at vi ikke evner å se 100% skarpt under vann, + effekt av alger/vekster/plankton i vannet + kanskje noe også grunnet av "forurenset" vann...........+ selvfølgelig en andel som går på feil innstilling i kamera og bevegelse i kameraet. De tallene jeg kom med er bare tull tatt fra lufta. Det jeg mener er bare at man hele tide prøver å få bildene så skarpe som mulig. Selv under vanskelige forhold. Og i dette tilfellet hvor det rett og slett bare manglet litt oppskarping i et program, så mener jeg vel det bør gjøres. Fargevalget blir veldig subjektivt, og det vil jeg ikke gå inn på. F828 Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Rimelig flott bilde synes jeg! Likte stemmningen og spesielt ankeret, det virket så forlatt. Fargen kunne vært litt mer vannaktig, men det er bare min mening! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå