Tokse Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 I System Information-programmet i WindowsXP står følgende liste over irq-kanaler: irq 0 System timer irq 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 irq 3 Communications Port(COM2) irq 4 Communications Port(COM1) irq 6 Standard floppy disk controller irq 8 System CMOS/real time clock irq 10 Microsoft ACPI-Comliant System irq 10 Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000 irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller irq 10 VIA AC'97 Audio Controller(WMD) irq 10 SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2 irq 12 PS/2 Compatible Mouse irq 13 Numeric data processor irq 14 Primary IDE Channel irq 15 Secondary IDE Channel Windows har altså samlet skjermkort,lyd,nettverk,USB og ACPI på samme irq-kanal. Jeg har problemer med at nettverkskortet(SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2) ikke registrerer nettverkskabelen min og at skjermkortet(Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000) ofte ikke registreres i oppstarten av Windows. Lurer på om dette kan være problemet. Har prøvd å endre irq-kanaler i BIOSen under PCI/PnP-instillinger, men uansett hva jeg gjør der blir fortsatt alt stablet på samme irq-kanal, enten 10(som her), 11 eller 15. I windows-hjelpeprogrammet sies det at jeg kan endre dette i device-manageren under Windows/system, men får ikke til å endre irq-kanal der heller, får bare enabled/disabled driverne. Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?? Lenke til kommentar
hce Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Noe som er verdt å forsøke er å sette "PnP enabled OS" til "No" i BIOSen. Neste tips vil være å omrokere på PCI-kort (om du har noen slike satt inn i maskinen). Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 hmm..kan prøve det.. ser ut som windows er fast bestemt på å ha de på samme kanal.. lite muligheter for å forandre i BIOS, bortsett fra mellom PnP og ISA. ISA er en gammel standard er det ikke? Nettverkskortet er eneste PCI-kort, skjer det samme når jeg flytter det.. Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) De instillingene jeg gjør med irq-kanaler i PCI/PnP i BIOS gjør seg tydeligvis gjeldende bare før windows starter(!?) Under bootingen kommer det en tabell over irq-kanaler der alt er i henhold til mine instillinger og alt ser bra ut. Men inne i windows er det altså bare tull og alt på samme kanal. Installerte windowsXP på nytt i går, men ting forandret seg ikke..Kan det være hovedkortet som er slitent? Prøvde også å disable(i BIOS) paralell port2, seriell port2(COM2) og å fjerne IDE2 ved å sette Harddisk og CD-ROM på IDE2..Nothing helps Endret 15. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
janhaakon Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Har hatt akkurat det samme problemet med min maskin (laptop), og jeg tror nok det er hovedkortet som er gåent... Makina mi ligger ihvertfall å samler støv nå, mens jeg setter av penger fra studielånet til å kunne bygge meg ny stasjonær maskin til høsten... Siste mulighet du kan prøve er å "force-hal" under WinXP installasjonen.... Da skal man kunne manuelt endre IRQ instillingene i kontrollpanel, men det er stor fare for at hele systemet blir ustabilt. Husker ikke helt åssen man gjør det, men du trykker F5 eller noe sånt når meldingen kommer om "trykk F6 for å installere RAID" på installasjonen. Søk litt på nettet så finner du mer om "Force HAL" Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Hmm..det må jeg jo prøve. Noen flere som vet noe om "Force HAL"? Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Søk litt på nettet så finner du mer om "Force HAL" Fant noe på Kbalerts.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå