Gå til innhold

Irq-krise!Windows samler alt på samme irq

Anbefalte innlegg

I System Information-programmet i WindowsXP står følgende liste over irq-kanaler: :dontgetit:

irq 0 System timer

irq 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2

irq 3 Communications Port(COM2)

irq 4 Communications Port(COM1)

irq 6 Standard floppy disk controller

irq 8 System CMOS/real time clock

irq 10 Microsoft ACPI-Comliant System

irq 10 Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000

irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller

irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller

irq 10 VIA AC'97 Audio Controller(WMD)

irq 10 SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2

irq 12 PS/2 Compatible Mouse

irq 13 Numeric data processor

irq 14 Primary IDE Channel

irq 15 Secondary IDE Channel

Windows har altså samlet skjermkort,lyd,nettverk,USB og ACPI på samme irq-kanal. Jeg har problemer med at nettverkskortet(SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2) ikke registrerer nettverkskabelen min og at skjermkortet(Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000) ofte ikke registreres i oppstarten av Windows. Lurer på om dette kan være problemet. Har prøvd å endre irq-kanaler i BIOSen under PCI/PnP-instillinger, men uansett hva jeg gjør der blir fortsatt alt stablet på samme irq-kanal, enten 10(som her), 11 eller 15. I windows-hjelpeprogrammet sies det at jeg kan endre dette i device-manageren under Windows/system, men får ikke til å endre irq-kanal der heller, får bare enabled/disabled driverne. Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre??

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De instillingene jeg gjør med irq-kanaler i PCI/PnP i BIOS gjør seg tydeligvis gjeldende bare før windows starter(!?) Under bootingen kommer det en tabell over irq-kanaler der alt er i henhold til mine instillinger og alt ser bra ut. Men inne i windows er det altså bare tull og alt på samme kanal. Installerte windowsXP på nytt i går, men ting forandret seg ikke..Kan det være hovedkortet som er slitent? :cry: Prøvde også å disable(i BIOS) paralell port2, seriell port2(COM2) og å fjerne IDE2 ved å sette Harddisk og CD-ROM på IDE2, for å få flere ledige irq-kanaler. Nothing helps

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Fant du ikke instillingen for å velge at bios bestemmer IRQ? Mener at det skal være der altså...

Det er tre linjer i BIOS som ser viktige ut:

PnP OS Installed: Yes(BIOS styrer bare PnP-enheter for booting)/ No(BIOS styrer alle PnP-enheter)

Reset Configuration: Disabled/ enabled

Resources controlled by: manual(her kan jeg velge noen irq manuelt)/ Auto,ESCD(Her velges alle kanaler av PnP-OS)

Manualen for hovedkortet ligger her

Dokumentnavn: 6330-3.pdf . Side 3-27 står det om PCI/PnP-instillinger.

Tror jeg har prøvd de fleste kombinasjoner her, men resultatet blir fortsatt forskjellig i booten og i Windows..

Endret av Tor79
Lenke til kommentar

Hvis du har "løs" LANkort så bytt PCI-port. F.eks. VIA KT-133 hadde en bugg, hvis man installerte LAN-kortet rett under AGP-porten så funket ikke LAN i noen tilfeller.

Og sett assign IRQ på auto i bios.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...