Tokse Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) I System Information-programmet i WindowsXP står følgende liste over irq-kanaler: irq 0 System timer irq 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 irq 3 Communications Port(COM2) irq 4 Communications Port(COM1) irq 6 Standard floppy disk controller irq 8 System CMOS/real time clock irq 10 Microsoft ACPI-Comliant System irq 10 Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000 irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller irq 10 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller irq 10 VIA AC'97 Audio Controller(WMD) irq 10 SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2 irq 12 PS/2 Compatible Mouse irq 13 Numeric data processor irq 14 Primary IDE Channel irq 15 Secondary IDE Channel Windows har altså samlet skjermkort,lyd,nettverk,USB og ACPI på samme irq-kanal. Jeg har problemer med at nettverkskortet(SMC EZ Card 10/100 PCI(SMC1211TX)#2) ikke registrerer nettverkskabelen min og at skjermkortet(Rage Fury/Xpert 128/Xpert 2000) ofte ikke registreres i oppstarten av Windows. Lurer på om dette kan være problemet. Har prøvd å endre irq-kanaler i BIOSen under PCI/PnP-instillinger, men uansett hva jeg gjør der blir fortsatt alt stablet på samme irq-kanal, enten 10(som her), 11 eller 15. I windows-hjelpeprogrammet sies det at jeg kan endre dette i device-manageren under Windows/system, men får ikke til å endre irq-kanal der heller, får bare enabled/disabled driverne. Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?? Endret 14. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Skal være en instilling i bios hvor du bestemmer om IRQ skal bestemmes av bios eller OS (Windows). Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 hmm.. får prøve mer der etterpå da Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) De instillingene jeg gjør med irq-kanaler i PCI/PnP i BIOS gjør seg tydeligvis gjeldende bare før windows starter(!?) Under bootingen kommer det en tabell over irq-kanaler der alt er i henhold til mine instillinger og alt ser bra ut. Men inne i windows er det altså bare tull og alt på samme kanal. Installerte windowsXP på nytt i går, men ting forandret seg ikke..Kan det være hovedkortet som er slitent? Prøvde også å disable(i BIOS) paralell port2, seriell port2(COM2) og å fjerne IDE2 ved å sette Harddisk og CD-ROM på IDE2, for å få flere ledige irq-kanaler. Nothing helps Endret 15. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Fant du ikke instillingen for å velge at bios bestemmer IRQ? Mener at det skal være der altså... Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Fant du ikke instillingen for å velge at bios bestemmer IRQ? Mener at det skal være der altså... Det er tre linjer i BIOS som ser viktige ut: PnP OS Installed: Yes(BIOS styrer bare PnP-enheter for booting)/ No(BIOS styrer alle PnP-enheter) Reset Configuration: Disabled/ enabled Resources controlled by: manual(her kan jeg velge noen irq manuelt)/ Auto,ESCD(Her velges alle kanaler av PnP-OS) Manualen for hovedkortet ligger her Dokumentnavn: 6330-3.pdf . Side 3-27 står det om PCI/PnP-instillinger. Tror jeg har prøvd de fleste kombinasjoner her, men resultatet blir fortsatt forskjellig i booten og i Windows.. Endret 15. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Mulig du finner noe her: http://www.computerhope.com/irqs.htm#11 Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Mulig du finner noe her:http://www.computerhope.com/irqs.htm#11 nyttig stoff der ja.. Har fått tips om noe som heter "Force HAL", som man kan gjøre under installasjonen av WindowsXP for å endre IRQ-instillinger,med fare for ustabilitet vel å merke..Noen som vet noe om det? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Hvis du har "løs" LANkort så bytt PCI-port. F.eks. VIA KT-133 hadde en bugg, hvis man installerte LAN-kortet rett under AGP-porten så funket ikke LAN i noen tilfeller. Og sett assign IRQ på auto i bios. Endret 15. mars 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 har prøvd LAN-kortet på alle PCI-portene :thumbdown:Det virker som driverne til LAN-kortet funker bra, men kortet registrerer ikke at nettverkskabelen er plugget i.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 har prøvd LAN-kortet på alle PCI-portene :thumbdown:Det virker som driverne til LAN-kortet funker bra, men kortet registrerer ikke at nettverkskabelen er plugget i.. Feil med nettverkskortet ? Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Feil med nettverkskortet? ikke på andre hovedkort Endret 15. mars 2005 av Tor79 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Har du testet med et annet nettverkskort ? Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Har du testet med et annet nettverkskort ? nei, har ikke tilgang på flere Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Holder med en post om dette et sted Videre diskusjon kan tas her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg