Gå til innhold

Hvilket lydkort trenger jeg? (M-audio Pre Mobile))


Anbefalte innlegg

Hepp

 

Jeg har nettopp kjøpt meg M-audio pre mobile for innspilling av musikk..

 

Spiller det da noen rolle hvilket lydkort jeg har i maskinen?

(bruker nå kun i tillegg til m-audioen, et simpelt lydkort som er integrert i hovedkortet)

 

Etter diskusjoner med andre musikere er jeg nå litt usikker om lydkortet mitt duger.

 

Bukker og takker for synspunkter!

Endret av gerryZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!!

 

Takker for feedback!

 

M-Audioen pre mobile (usb) er en forforsterker til pcen.. Ut fra pcen bruker jeg kun mitt kjipe integrerte lydkort rett i høytalerene...

 

Men jeg har liksom fått inntrykk av at de dyre lydkortene for musikk er pga innspillingsmulighetene rett inn i lydkortet..?.. Siden jeg da har denne muligheten med M-APre mobilen min er det vel bare lydutgangen som teller? Men er det noe særlig (effektiv) forskjell mellom de dyre kortene og et 150kr lydkort? Eller kan man få problemer med feks latency, delay osv?

Lenke til kommentar

Fordelen med de proffe korta framfor konsumerkort à la Audigy 2, nForce osv er jo at de fleste proff-kortene støtter også ASIO 2, MME o.l. for lav forsinkelse. Har vært nede i 0 ms forsinkele med mitt Audiophile 2496 uten problemer.

 

Også er proff-kortene som regel fri for intern omsampling ved 44.1Khz eller 48Khz slik som på de fleste konsumer kort - dog det oppgis 96Khz på konsumerkortene.

Lenke til kommentar
....

 

Ok..

 

Så selv om jeg har preampen, så bør jeg også skaffe meg en Audiophile 2496!?

 

Men vil det da også si at kjøpet av M-audio pre mobilen min er bortkastet?

Nei, jeg vil egentlig ikke si det. Kommer litt an på hvilke krav du stiller og hva ellers du bruker PC'en til. F.eks Audiophile 2496 funker ikke med 5.1 lyd i spill. Eneste måten å få 5.1 lyd fra den er via S/PDIF - men da må kilden allerede være enkodet med DTS samt forsterkeren din kunne dekode DTS. S/PDIF kan også brukes til 2-kanalers med PCM.

 

Preampen din støtter jo:

 

* ASIO 2

* MME

* Sound Manager

* DirectX

* Mac OS X Core Audio / Core MIDI

 

Enste "ulempen" jeg ser med den er at den tar opp i 16-bit ved 48KHz mot Audiophile som kan ta opp i 24-bit ved 96Khz. Men 24-bit ved 96KHz er jo for de superproffe gutta. Selv bruker jeg 24-bit ved 48KHz som holder for meg :)

 

Det kan vel argumenteres over hvorvidt det er noe hørbar forskjell på 16- og 24-bit.

Men som en begynner-enhet burde preamp'en gjøre jobben glatt :thumbup:

 

Foresten, lydkortet ditt har ingenting å si for inspilling via den preamp'en - men bare for avspilling/lytting.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Takker og bukker!!!!

 

Men koker diskusjonen da ned til at jeg egentlig ikke trenger annet enn mitt integrerte lydkort? eller finnes det alternativ gode kort utenom audiphile kortet som ikke har alle disse funksjonene (som preampen min allerede har)

 

(jeg bruker ikke pcen annet enn til surfing på nettet)

Endret av gerryZ
Lenke til kommentar

Den preamp'en din vil jeg tippe er laaangt bedre til å ta opp med en ditt intergrerte lydkort (så sant du ikke bruker 1/8" line out til line in på lydkortet for opptak, men via USB istedet). Uansett har du jo også muligheter til å koble til XLR mic og lett tilgjengelig gain control.

 

Om du er fornøyd med lyden du hører skulle det ikke være noen grunn til å måtte anskaffe nytt lydkort, siden lydkortet ditt ikke har noe for selve inspillingen/opptaket å gjøre. Så for nå vil jeg tro det intergrerte skal holde.

 

Om du dog skulle anskaffe deg et Audiophile eller Delta kort i framtiden tenkte jeg at jeg skulle nevte at du ikke blir helt handicap'et med tanke på lyd i andre ting enn musikkprogrammet, opptak o.l. Mitt kort funker fint til film, spill osv, akkurat som det intergrerte greiene jeg brukte før :)

Jeg har bare stereosystem, så å miste muligheten for 5.1 da jeg instalerte Audiophile hadde jo ikke noe å si for meg.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for GOD hjelp!!!

 

Det er fort gjort å "kjøpe seg ihjel".... :)

 

Det eneste problemet jeg har er en minimal forsinkelse i lyden, selv om jeg kjører headphone utgangen fra preampen (usb frem og tilbake).. Særlig hvis jeg kjører gitaren min gjennom type program som "Guitar Rig"..

 

Er ikke 100% sikker om det er prosessor(1g)) eller om det er lydkortet mitt som er flaskehalsen. Det har vel fysisk sett ikke noe å gjøre med lydkortet så jeg misstenker prossessoren for å være for treg..

Endret av gerryZ
Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker om det er prosessor(1g)) eller om det er lydkortet mitt som er flaskehalsen. Det har vel fysisk sett ikke noe å gjøre med lydkortet så jeg misstenker prossessoren for å være for treg..

Er dette som er den latency'en som alle snakker om. ASIO 2.0 og MME er spesilt rettet mot ultra-lav latency/forsinkelse. Er samplingsfrekvensen og størrelsen på bufferen som bestemmer hvor lav forsinkelse en kan få. Men ved lavere buffer er det lettere at lyden begynner og hakker og spaker siden det blir "hull" i dataflyten.

 

Gå i kontrolpanelet for preamp'en og sett denne til 48KHz spesifik, da minsker du forsinkelsen noe. Du kan også se om du kan senke bufferen og se hvor lavt du kan komme før du får 'buffer under run' og lyden spraker/hakker.

 

Med mitt Audiophile 2496 på en AMD Athlon64 3400+ maskin har jeg vært nede i 0 ms latency/forsinkelse ved 64 buffersamples @ 96KHz. Men dette krever jo en del av CPU, så jeg kjører som regel med 5 ms forsinkelse (256 buffersamples @ 48KHz)

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å ta opp en del gitar og eventuelt bruke software effekter så kan du likeså gjerne kjøpe deg et lydkort først som sist. Audiophile 2496 er et bra og rimelig valg. Får du bruk for 5.1, diverse codec-er osv. så er det bare å sjonglere mellom lydkortene i device manager.

 

Et lite tips når du driver med opptak: My Comp -> Properties -> Advanced -> Performance (settings) -> Advanced -> Processor scheduling -> Background services, da ASIO er en typisk background service.

 

Dette med 0ms i latency trenger du ikke bekymre deg over da det aldri vil være slik i den virkelige verden. Tenk deg at du spiller gitar 2 meter fra forsterkeren. Lyden beveger seg ca 340m/s, dvs ca 34cm på 1ms. Du vil da ha en forsinkelse på rundt 6ms bare på grunn av at du sitter et par meter fra forsterkeren. Spiller du piano vil du støte på samme problematikken, og i tillegg så er det forsinkelse i tangentene og hammeren som slår på strengene. 5-10ms forsinkelse er ikke noe problem når du spiller gitar.

 

Bare spør videre hvis det er noe mer du lurer på. Begynner å bli noen tråder om opptak og hjemmestudio her på forumet etter hvert.

Lenke til kommentar
Med mitt Audiophile 2496 på en AMD Athlon64 3400+ maskin har jeg vært nede i 0 ms latency/forsinkelse ved 64 buffersamples @ 96KHz. Men dette krever jo en del av CPU, så jeg kjører som regel med 5 ms forsinkelse (256 buffersamples @ 48KHz)

Jeg bare tenkte å poengtere at dette dessverre ikke er mulig, ettersom 64 samples i latency gir ca 1.5 ms latency for 44.1 kHz samplingsfrekvens (64 / 44.1 ≈1.5 ms) og 1.3 ms latency for 48 kHz. Har du målt kjeden og fått 0 ms latency, så bruker du nok M-Audios Zero Latency Configuration (noe som innebærer at lyden fra inngangen ikke blir prosessert av lydkortet men blir routet direkte til utgangen).

Lenke til kommentar
Har du målt kjeden og fått 0 ms latency, så bruker du nok M-Audios Zero Latency Configuration (noe som innebærer at lyden fra inngangen ikke blir prosessert av lydkortet men blir routet direkte til utgangen).

Jeg bare satte frekvens på det høyeste og buffre på det laveste, så fikk jeg 0ms i Reason med ASIO 2.0. Aner ikke om det var noe Zero Latency eller noe sånt. CPU-bruken hoppet i været hvertfall, så jeg satt ned til 48KHZ @ 256 buffersamples. (5ms oppgitt)

Lenke til kommentar

Jeg har m-audio kortet, mobil pre usb og er veldig godt fornøyd med lydkvaliteten på avpilling. Innspillingen er jeg ikke helt fonøyd med, men det er min feil.... Ikke lydkortets.

 

I allefall, til avpilling i stereo er kortet perfekt. dvs til musikk, ikke til film som helst bør ha 5.1 / 8.1

 

Da jeg gikk over til et skikkelig lydkort ble jeg overasket over hvor mye bedre lyd det va i dette kortet!

Lenke til kommentar
Har du målt kjeden og fått 0 ms latency, så bruker du nok M-Audios Zero Latency Configuration (noe som innebærer at lyden fra inngangen ikke blir prosessert av lydkortet men blir routet direkte til utgangen).

Jeg bare satte frekvens på det høyeste og buffre på det laveste, så fikk jeg 0ms i Reason med ASIO 2.0. Aner ikke om det var noe Zero Latency eller noe sånt. CPU-bruken hoppet i været hvertfall, så jeg satt ned til 48KHZ @ 256 buffersamples. (5ms oppgitt)

Vel, Reason, som andre programmer, avrunder latency etter noen bestemte regler av en eller annen grunn. Hvis du f.eks. kan kjøre 48 samples latency som jeg kan (eller lavere), og bruker en samplingsfrekvens på 96 kHz, vil latency være på 0.5 ms. Det er ikke mulig med 0 ms latency hvis datamaskinen skal prosessere signalet. ;)

 

Som sagt: Latency [ms] = Latency buffers / Samplerate * 1000

 

For at denne formelen skal bli null, må enten Latency Buffers være null, eller så må sampleraten gå mot uendelig... ;)

 

Hastigheten på prosessoren har ikke noe å si på hvor lav latency lydkortet takler, men har absolutt noe å si på hvor lav latency PCen takler. Som du sier, jeg kan sette latency til 0.5 ms, men vil da ikke ha noen datakraft igjen til å kjøre noen programmer (som gjør det totalt ubrukelig). Jeg pleier å kjøre på 2.7 ms (ettersom jeg synes at 5 ms er for upresist for f.eks. perkusjoner).

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Noen ganger virker det som om folk prøver å brilliere og arrestere andre på forumet istedefor å hjelpe. Men ligninga di er absolutt til hjelp i motsetning til putin's beregninger med lydens hastighet, noe totalt irrelevant om man allerede har en forsinkelse på 25ms eller mer.

Eneste problemet er jo at trådstarter har en 1GHz maskin og dermed ikke vil være i stand til å prosessere ved 0.5 ms. Som du sier selv skal 2.7 ms holde mer enn nok.

 

Som sagt, sett frekvensen spesifikt til 48KHz og bufferen så lavt det går, så blir du kvitt den værste forsinkelsen :)

Lenke til kommentar
i motsetning til putin's beregninger med lydens hastighet, noe totalt irrelevant om man allerede har en forsinkelse på 25ms eller mer. 

Prøvde bare å forklare at det holder i lange baner med en forsinkelse på 5ms når du spiller gitar. Deretter gav jeg en forklaring på hvorfor.

 

Jeg kommer sikkert også til å ha mer bruk for likningen til Moskus i mitt daglige dataliv.

Lenke til kommentar
Noen ganger virker det som om folk prøver å brilliere og arrestere andre på forumet istedefor å hjelpe.

Jeg var litt redd for å bli oppfattet sånn. Det var ikke det jeg var ute etter. Men er vandt til fra andre forum (mer studio-rettet) at hvis man f.eks sier at jeg bruker 0 ms latency (selv om det egentlig er 0.5 ms), så vil man måtte forklare dette på et senere tidspunkt ettersom andre faktisk vil prøve å finne innstillingen som faktisk gir 0 ms latency...

 

Forsinkelsen som kommer fra lydhastigheten er normalt ikke noe å bekymre seg over fordi hjernen vår vet at lyd er "treigt". Men latency i lydkort/PC-sammenheng på 5 ms er merkbart, spesielt ved opptak av vokal og trommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...