Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jobber en del med databaser og ender ofte opp med kode som likner på:

while (@array=$query->fetchrow_array){
 $hash{$array[0]}=$array[1];
}

Finnes det noen annen måte å legge til et element i en hash på? Noe a la %hash=($key1,$value1,$key2,$value2 ...) som vel (re)initialiserer hashen.

For all del, ikke noe kjempeproblem, har bare en følelse av at jeg et eller et annet sted har sett en eller annen måte å legge en to elements liste rett inn i en hash på...

(Jupp, jeg vet at 'ender ofte opp med' i programmering er et stikkord om at det er på tide å dra fram latskapen og kode det i en modul... :) )

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:)

hvorfor legger du alt i en hash? er dette noe du trenger, eller kan du behandle hvert element inni whileløkka og gjøre deg ferdig der?

fremgangsmåten er ikke dum den. du kunne evt gjort %hash = (%hash, @array[0,1] ); # men det blir re-initialisering og ressurskrevende

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Torbjørn,

Neida, det er ikke noe jeg alltid gjør, men fra tid til annen trenger jeg innholdet fra en dbtabell i en hash (fx for å lage en <select> ) og da har jeg lenge hatt en følelse av at det var en annen, presumptivt bedre, måte å gjøre det på, tydeligvis noe jeg har misforstått et eller et annet sted.

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...