Gå til innhold

Påsken for hedninger - dato trøbbel!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt morsomt at påske dagene er dager som noe visstnok skjedde, men de faller på forskjellig dato hvert år....

hadde vel vært litt merkelig om langfredag plutselig ble på en onsdag

Er vel enklere å kalle det noe annet... Gir hvertfall mer mening for meg.... Men uansett verdiløst for meg...

Lenke til kommentar

tror det er fordi jesus sto opp søndag etter første fullmåne 40 dager etter ettellerannet som jeg ikke helt husker hva er.. noe fastelaven ellr noe?

edit: fant en side

Påsken ligger ikke på en bestemt dato som julen, men påskesøndag er :

Den første søndag efter fuldmåne efter forårsjævndøgn.

så jeg hadde jo nesten rett.. var bare at de fastet i 40 dager, ikke at det var 40 dager etter ettllerannet.. :)

Endret av Musty
Lenke til kommentar
Mannen har i alle fall gjort inntrykk. Hvor mange av oss kommer til å bli husket (og feiret) om 2000 år? :p

Pfffft, eventyr i say..

religion kommer til å dø ut, når alle innser hvor dumt det er..

Det er jo mulig. Eller så kan det jo hende at en hel haug av oss kommer til å bli lang i masken når vi merker at det er et liv etter døden og vi ikke er på vei til himmelen men et mye varmere sted.. :p

Lenke til kommentar
Litt morsomt at påske dagene er dager som noe visstnok skjedde, men de faller på forskjellig dato hvert år....

Det er fordi kalenderen vi bruker i Vesten (den Gregorianske) følger solen, mens dagene for Jesu død følger den jødiske kalender, som er en kalender utregnet etter månefasene. Dvs at hver måne i den jødiske kalender begynner ved nymåne, ikke ved en bestemt dato. http://webster.hibo.no/alu/seksjon/krl/topa/Gruppe_1/p13.htm

Påsken og pinsen er beregnet etter den jødiske kalenderen, og disse datoene blir da bevegelige datoer satt inn i vår Gregorianske kalender.

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar

Faktisk kommer det på en måte på samme dato,

følg ordentlig med nå:

Søndag påskeuken er første søndag, etter første fullmåne, etter vårjevndøgn.

Lærte det nettopp på skolen.. :blush:

Endret av Larzemannen
Lenke til kommentar
Mannen har i alle fall gjort inntrykk. Hvor mange av oss kommer til å bli husket (og feiret) om 2000 år? :p

Pfffft, eventyr i say..

religion kommer til å dø ut, når alle innser hvor dumt det er..

Det er jo mulig. Eller så kan det jo hende at en hel haug av oss kommer til å bli lang i masken når vi merker at det er et liv etter døden og vi ikke er på vei til himmelen men et mye varmere sted.. :p

Haha, er jo seff en mulighet..

Men jeg tviler jaggu på det.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...