Gå til innhold

Windows går trekt. Noen tips til hva eg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei Det har nå gått 6 månder siden eg formaterte og innstallerte windows på nytt.

Og på dei 6 måndene så har eg innstaller masse programmer og spill.

Nå merket eg at windows går trekt. Og henger seg litt av og til.

Er der noen som har noe tips om hva eg kan gjøre for og få litt mer gang i maskinen min igjen?

Eg vil ikkje formatere det er det værste eg vet :D

For da må eg innstallere alt om igjen.

Hadde en defragmetering gjort seg?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Drefragmentering er bestandig lurt å gjøre med jevne mellorom, det hjelper en del

2) Gå til start -> Kjør > skriv: msconfig - gå til Oppstart og fjern alle unødvendige oppstartsprogrammer

3) Skaff et program som renser opp i registeret, som f. eks Norton System Works (dette er litt dyrt, men det fins sikkert noen freeware-varianter som gjør dette også)

Her er et som er gratis: http://www.snapfiles.com/get/regscrubxp.html

4) Gå til Legg til/fjern programmer i kontrollpanelet - avinstaller de programmene du ikke bruker

5) Sett Pagefile til en annen disk enn systemdisken, og sett den samtidig til 1,5 ganger mengden RAM du har. Både max og min pagefile setter du til denne størrelsen. Dette kan du gjøre her: Kontrollpanel ->System -> Avansert-> ytelse/innstillinger ->Avansert ->Virtuelt minne

Gjør du disse tingene får du nok merkbart bedre ytelse..

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
Hva er pagefile?!

Pagefile er et dedikert område på harddisken som Windows bruker som en utvidelse av RAM. Denne brukes hyppig ved kjøring av minnekrevende programmer. Microsoft anbefaler at denne skal være på 1,5 ganger mengden RAM du har installert på maskinen. 128 mb ram = 192 mb pagefile f. eks. Fordelen er at du kan sette denne til så stor størrelse du vil, og dermed går du aldri tom for minne. Bakdelen er at skriving/lesing til/fra disken går en del tregere enn ved bruk av vanlig fysisk minne (RAM)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...