JanThore Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Driver å validerer input fra brukere også sliter jeg med en eregi funksjon.. den slår ikke ut hvis det ulovlige tegnet er blandet med lovlige tegn. if(!ereg("[A-Za-zÆØÅæøå]{4,30}",$navn)){ $feil_navn="..inneholder ulovlige tegn"; } Skriver jeg: 233333333 så slår den inn. Skriver jeg: asdfj3fjd eller dfbn?fd så slår den ikke inn. Noen som vet årsaken ? Lenke til kommentar
gnab Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Den slår ikke inn fordi det eneste som kreves er at 4 lovelige tegn kommer etterhverandre. Ved å sette på "start", ^, og "stopp", $, må alle tegn være lovelige, slik: if(!ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå]{4,30}$",$navn)){ $feil_navn="..inneholder ulovlige tegn"; } Endret 13. mars 2005 av gnab Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Den slår ikke inn fordi det eneste som kreves er at 4 lovelige tegn kommer etterhverandre. Ved å sette på "start", ^, og "stopp", $, må alle tegn være lovelige, slik: if(!ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå]{4,30}$",$navn)){ $feil_navn="..inneholder ulovlige tegn"; } Takk men når jeg setter inn start og stopp tegn så betyr 4,30 at det må være minst 4 tegn der og maks 30 ? Lenke til kommentar
gnab Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Ja, funksjonen vil returnere SANN hvis det KUN finnes 4-30 lovelige tegn i den. Endret 13. mars 2005 av gnab Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Har fått litt problemer med funksjonen når det gjelder linjeskift.. den godtar ikke linje skift og så lurte jeg på hvordan jeg skulle skrive det, har prøvd litt forskjellig men det ser ikke ut til å fungere. Blant annet: ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,.:; \n]{4,}$",$melding) ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,.:; \\n]{4,}$",$melding) ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,.:; ][\n]{4,}$",$melding) Andre forslag ? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 bare legg inn linjeskift (\n) som et hvilket som helst annet tegn du vil godkjenne i din regexp Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 bare legg inn linjeskift (\n) som et hvilket som helst annet tegn du vil godkjenne i din regexp slik som dette ? ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,.:; \n]{4,}$",$melding) Det får jeg ikke til å fungere. Skal det stå ett annet sted eller no? Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Ingen som har noen forslag til hvordan linjeskift skal bli lov ved hjelp av ereg i Php?? Håper på no hjelp, for å skrive det som \n i koden hjelper ikke.. Lenke til kommentar
Backbone Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hva er Eregi-funksjonen? Lenke til kommentar
JanThore Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Hva er Eregi-funksjonen? Du finner mer stoff om eregi og ereg funksjonene her: http://no.php.net/manual/en/function.eregi.php http://no.php.net/manual/en/function.ereg.php Lenke til kommentar
Backbone Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ok. men hva brukes det til? Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 bare legg inn linjeskift (\n) som et hvilket som helst annet tegn du vil godkjenne i din regexp slik som dette ? ereg("^[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,.:; \n]{4,}$",$melding) Det får jeg ikke til å fungere. Skal det stå ett annet sted eller no? Hr du prøvd med \\n ? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Hr du prøvd med \\n ? \\n vil ikke funke fordi en da escaper en backslash og deretter en n. Regexen vil da matche "\" og "n". Ser at du ikke har escapet . i regexen din (tror den må escapes inni brackets også). Prøv den nedenfor? Av en eller annen grunn har jeg alltid holdt meg unna ereg(i), jeg bruker heller f.eks. preg_match. Har du forsøkt preg_match("#[A-Za-zÆØÅæøå0-9!?,\.:; \n]{4,}#",$melding) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå