Gå til innhold

FireFox Erfaringer, gode og dårlige....

k.kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg savner fra Opera var sånn da jeg startet opp så kunne jeg velge om jeg ville fortsette fra forrige gang eller starte med startsiden. Det hadde vært kjekt om det fantes en sånn extension. :)

SessionSaver extension har mulighet for det.

Lenke til kommentar

Er det ingen her som har problemer når man skal Quote på HW forumet?

Når jeg merker en tekst jeg skal quote i FF så blir det slik

Ellers er jeg også fornød med FF som nettleser.

Mulig FF ikke er så sikker som mange skal ha det til men i kombinasjon med NIS2004, Nod32 og MS antispyware så har ikke jeg greid å pådra meg spyware etter overgangen til FF.

Lenke til kommentar
Ble veldig skuffet over hvor treg FF egentlig var til så starte.
Grunnen til at den er treg til å starte er at IE jukser, ved at den legger seg i oppstarten. Altså IE starter når dataen starter og bruker ram hele tiden også mens du ikke bruker den. Slik er det ikke med FF :thumbup: FF bruker også mindre ram, bruker du 1 firefox-vindu og du har 5 tabs bruker den likevell ikke mer enn rundt 20 mb ram alt ettersom. IE bruker mer da man må ha mange vinduer åpne for å se på f.eks. 5 sider samtidig. Tabd browsing= :thumbup:

Er veldig fornøyd med FF!

Lenke til kommentar
Eneste jeg kan utsette på FireFox er minneforbruket. Ligger rundt 85MB og noenganger over 100MB.. :ermm:

Det er ikke nødvendigvis noe problem. Kommer helt an på hvor mye minne du har totalt, det. Du har tross alt ikke f.eks. 1 GB med RAM for at det ikke skal brukes?

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at Firefox gjør noe annet enn det IE gjør, bortsett fra tabbed browsing. I tillegg har Firefox problemer med korrekt sidevisning på noen sider. IE følger nok mer standarden på ymse websider.

Og så skal jeg begi meg ut på en gjetning:

Jeg tror ærlig talt at Firefox vil sakte men sikkert dø hen..akkurat slik som de fleste andre "mindre" browsere - f.eks. Netscape osv.

Noen vil sikkert synes at det er synd, og noen gir blanke f......fordi de er fornøyd med IE.

Jeg har prøvd Firefox i et par måneder nå, og kan ikke se at den har noe funksjonalitet utover det IE har - ihvertfall har den ingenting å by meg utover det IE har.

Jeg opplever heller ikke IE som usikker - den fungerer fint som bare det, og slipper ikke inn noe jeg ikke har autorisert på egen hånd. Har man det usuale stuffet med AV og NIS2005 osv - og setter opp nettet sitt med omtanke, vil ikke dette være noe problem.

Kan ikke være lett å være deg alltid.

Internet Explorer er en fryktelig browser for utviklere. MS har knotet ting til noe fryktelig og det virker som ikke det i nærmeste fremtid akter å imøtekomme w3 sine spesifikasjoner på bl.a. XHTML.

Den som egentlig taper på dette er for det første brukeren(dvs. oss), men MS taper også i lengden.

Dersom du tror at MS kommer til å bestå for alltid bare fordi de har en temmelig markant markedsandel akkurat nå, så tror jeg du tar grundig feil. Om en del år, når unge i dag(som tross alt har mye større kompetanse innen data sett i et generelt perspektiv(ja, dette gjelder faktisk deg også)) vokser opp så vil nok vi oppleve en mye mer analyserende og krevene brukermasse med mye større kritisk sans ovenfor leverandører.

Kanskje. Dette skjer selvsagt bare viss folk gidder å engasjere seg og ikke sitte på ræva og mene at "det jeg har funker jo "OK", så da må det være godt nok".

Krev kvalitet.

Lenke til kommentar

Har brukt FireFox i flere måneder. Er stort sett fornøyd med den sånn sett, men noen negative kommentarer har jeg.

Får ta her i forumet, når man skriver inn tekst, så er cursoren helt inntil teksten i FF, i Opera som jeg sitter i for øyeblikket, så er det "behagelig" å skrive. Misliker at cursoren står inni bokstaven. Vanskelig å forklare. Husker at en bruker på dette forumet posta inn et bilde og spurte om nøyaktig det der. Husker ikke om han fikk svar.

FireFox bruker ekstremt med RAM på maskina mi. Opera også, men det er når jeg ikke har brukt nettleseren på en liten stund at FireFox blir treg. Det virker som at den må kjempe til seg ram og blåser seg opp til dobbel størrelse før den fortsetter. Samme gjelder med Opera, men der er det ikke så lang ventetid. Tør nesten å påstå "ikke på langt nær". Jeg må sitte med stoppeklokke hvis jeg skal måle dette, men dette er synsing.

FireFox og extensions: "Hei, vi heter Mozilla. Vi kan ikke lage programvare. Er det noe du trenger, så lag det selv! Tabbed browsing? Lag det selv! Mouse Gestures? Vi gidder ikke! Adblock? Vitsen med det? Pop up stopper? Hm, vi skal tenke på det" Det er en filosofi jeg ikke er stor tilhenger av. Plugins kan være en kjempegrei ting, men ikke når brukeren må basere seg på det.

Selv bruker jeg Adblock, Session Saver og Mouse Gestures.

For å holde meg på den negative siden, så er MG drittreig (unnskyld uttrykket) på FF. I Opera hopper den tilbake i det øyeblikket jeg slipper musknappen, og det selv på en... Ja, nå sitter jeg på en teit AMD 1.2 Ghz visstnok. Men det går instantly. På FireFox må den tenke seg tilbake. Det er pga at Opera bruker cached side, men FireFox på rendre sida på nytt. Det er er en "behaviour" på skiller disse to nettleserne.

Samme skiller på Session Saver. Når man stenger ned Opera og starter Opera igjen, så vil det være slik du lukka den. Akkurat slik. Med FireFox så vil FF begynne å laste inn sida igjen. Ikke slik jeg ønsker det. Selvsagt, det har sikkert noe med extensionen å gjøre.

Så over til plussida. AdBlock. Den aller største grunnen til å bruke FireFox. Sånn BURDE nettet se ut. Helt herlig. Fred. Stillhet. Er det et bilde du ikke liker? Adblock det. Er du på forum og ser en avatar som er for forstyrrende? Adblock det. Må nesten kalle det litt genialt.

Jeg prøver å eksportere adblock-lista til Operas filter.ini, uten godt resultat. Opera tok vekk det meste, helt vekk, men noen bilder ble stående igjen med ramme. Har Opera en limit på antall oppføringer?

Hadde Opera hatt en fullverdig adblock-funksjon, så hadde det ikke vært tvil om hva jeg hadde valgt.

Hadde FireFox hatt raskere Mouse Gesture, "bedre" Session Saver, mer normal font og "riktig" cursor-plassering, så kunne jeg ha vurdert hvem jeg skulle ha brukt på fast basis.

Som sagt, så har jeg brukt FF i flere måneder, siden desember eller noe, og det er bare i den siste uka jeg har brukt Opera i mer enn 2 dager på rad.

IE er det lenge siden jeg har slutta å bruke. Til Windows update og Hotmail email-sjekk, bare.

Lenke til kommentar
FireFox bruker ekstremt med RAM på maskina mi. Opera også, men det er når jeg ikke har brukt nettleseren på en liten stund at FireFox blir treg. Det virker som at den må kjempe til seg ram og blåser seg opp til dobbel størrelse før den fortsetter. Samme gjelder med Opera, men der er det ikke så lang ventetid.

Dette sier jo veldig llite. Hvor mye RAM bruker de, og hvor mye har du totalt?

Lenke til kommentar

Har 240 MB RAM, visstnok.

Opera bruker 77 MB, mIRC brukte 99 MB nettopp, men er nede på 79 MB. Har 19 tabs oppe, men har ikke vært innom alle, så noen er noen "idle" og bruker ikke RAM. (Jeg bare gjetter, vet jo ikke.)

Så kan vi prøve med FireFox... (hold pusten)

Edit etter minutters med surfing med FireFox (Opera slo jeg ned, alle andre programmer er oppe, så det er bare nettleseren jeg har bytta)

FireFox ligger jevnt på 66 MB, så sank den ned til 62 MB og ligger rundt der og vaker.

Har 13 tabs oppe.

Så da kommer vi til den konklusjon at FireFox bruker mindre RAM. :w00t::thumbup: osv...

Bare overdriver, poenget er at FireFox ER en god nettleser, bare at den har feil og mangler den òg.

Endret av MRN
Lenke til kommentar

Heh, Min firefox (1.0.2) ligger på rundt 460MB ram usage. Har bare 1024MB ram, så det sier seg selv at jeg gjerne skulle begrenset den litt. Eneste extensions jeg har installert er Adblock og Download Manager Tweak.

Men, jeg bruker Firefox alikevel - greit å unngå spyware etc.

Lenke til kommentar

hei. jeg har brukt Firefox endel jeg å. har brukt den siden 1.0 versjonen, før det brukte jeg mye Opera. jeg kan ikke akkurat si at jeg savner Opera. hvis jeg hadde gjort det hadde jeg logisk nok brukt den :p har to Extensions liggende i Firefox jeg. det er følgende:

Adblock

Tabbrowser Extensions

eneste de to jeg trenger. jeg kjører Firefox 1.0.2 både i Windows 2000 og XP. funker like fint i begge to. den er litt treig noen ganger, men det godtar vi mer enn gjerne, så lenge jeg har en stabil Browser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...