Cultofluna Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ta ansvar for å rigge lys og lyd uten å ha peiling på hvordan du gjør det? Du bør finne tak i noen som kan hjelpe deg med det.. er ikke bare å rigge opp, skal klare å få lyd som går an å høre på også.. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har jo peiling på hvordan jeg stiller inn hvordan lyden skal høres ut, men problemet er Riggin. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har jo peiling på hvordan jeg stiller inn hvordan lyden skal høres ut, men problemet er Riggin. Da anbefaler jeg deg å få noen til å hjelpe deg å rigge.. Er ikke så ekstremt komplisert, men er faktisk lett å gjøre feil fordi Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Men han Paroa han forklarte meg det til Punkt og prikke men det manger litt forklaring enda. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 jaja.. får nå ha lykke til ihvertfall.. går seg alltids til Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 1. august 2005 Del Skrevet 1. august 2005 Hmm... Dette høres ut som et klassisk eksempel på hvorfor folk etterhvert skjønner at det kan lønne seg å leie meg eller en av mine kolleger istedetfor å bruke amatører til å stille lyd på arrangementene sine. Beklager, men jeg tror nok du stiller i kategorien amatør hvis du må spørre. Støtter helt klart tidligere poster som sier: "FÅ MED DEG NOEN SOM HAR GJORT DETTE FØR!!" Om du alikevel drister deg på å gjøre dette alene, er det et par elementære ting som kan hjelpe: (Dette forutsetter at du klarer å koble ting så det virker) - Nok høyde på PA-en! Alle i publikum skal kunne se diskanthorna dine! Du vil ikke at toppene spiller rett i brystkassa på første rad. Ikke bare blåser du øra av dem, men resten hører ikke diskant. - Vinkling av topper. Hva er spredningen på toppene dine? Prøv å unngå at de spiller i sidevegger, men mest mulig direkte til folk. - Plasser der selv så du hører det majoriteten av publikum hører, og fra begge PA-stack, altså på midtlinja. - Tekstiler, møbler osv. Om lokalet har mange harde flater, prøv å få hengt opp tekstiler på disse. Molton er fint, og brannhemmende, og derfor også det eneste man skal benytte i nærheten av scenelys, men ellers duger hva som helst. Har du ikke nok til alle vegger, prioriter bakveggen på scena, bakveggen i lokalet, og sideveggene nærmest scena. (Der toppene dine søler) - Tuning av PA. Jeg regner med at du iallefall har en EQ koblet inn på Left/Right? Helst en 2x31 bånds, men en 2x15 duger bedre enn ikkeno. Bruk den vokalmikrofonen du har tenkt å bruke på show, og din egen stemme. Bypass eq på mix, og bruk den grafiske. Tune inn PAen ved å lytte etter frekvenser som bygger seg/låter for mye. Kjenn litt etter på disse ved å booste på eqen, og dra av. All eq du gjør skal være nedover på eqen. På denne måten unngår du å spise opp headroom i eqen, så den vrenger. Når du syns din egen stemme låter fint...hehe... er du ferdig. Pass på at du ikke tar bort for mye på dette punktet. I utganspunktet skal du ha klart å tune PAen så bra at du ikke trenger å gjøre justeringer på vokalstripa på mixebordet senere. Sett vokalmikrofonen i vokalposisjon, og skru opp til du får feedback. Ta bort den første og kanskje den andre feedbacken vha den grafiske eqen. Hvor høyt er dette? Så høyt klarer du max å presse vokalen, så pisk og slå gitarister med gitarforsterkere, og trommiser hvis de prøver å spille i nærheten av så høyt! - Tuning av monitorer. Har du en grafisk eq til monitorkursen(e) din(e)? Isåfall, gjenta den prosessen med å skru opp til det feeder, mens det er stille i lokalet, og ta bort de to-tre første feedbackene du får. Dette kalles å ringe ut monitorer. Det gir deg også en god feeling med hvor grensa før feed går. Ikke ta bort for mye i øvre mellomtone, heller tvertimot. Monitorer skal først og fremst HØRES av artistene, dernest låte fint. - Kompressorer sier du? Regner med at du prioriterer disse riktig etter behov. Som regel er det vokalen som trenger den mest. (ALDRI Master (Left/Right), såfremt du ikke vet hva du gjør, og du har grisetøffe comp'er!) Har du få comp'er kan ei gruppekomprimering av flere vokaler funke fint om du er stødig på nivåene dine. Ellers kan det være greit å komprimere DI-linja fra bassen ganske mye, om bassisten ikke er stødig. Har du nok comp'er til å gruppekomprimere slagverket, kan dette berge dagen om trommisen ikke heller er av de stødigste. Generellt om comp'er: Om de har en auto-knapp, skru denne på! Start med treshold høyt og ratio lavt, og skru ned og opp på disse til ønsket komprimering. Også her gjelder LESS IS MORE, om du ikke vet hva du gjør. Det er utrolig slitsomt å høre på pumpingen i billige comp'er i lengden. (Omtrent som på sonen på tv2) ;-) - Klang? LESS IS MORE! - Oppmic'ing av instrumenter og backline. Om du har en bra tunet PA skal det i utgangspunktet nesten ikke være behov for noen større inngrep vha eqen på mixebordet. Eksperimenter med forskjellige mikrofoner, og plasseringen av disse, om det ikke låter som det skal. Dette forutsetter at det låter som det skal på scenen da!!! :-) - High-pass filter! Dette er din beste venn, og "skal" benyttes på alle striper på mixebordet, unntatt basslinja, basstromma, og kanskje den største tammen, og eventuellt keybords. Utrolig hvor mye dette tipset alene rensker opp en ellers grei, men "gjørmete" mix. Ellers??? Lykke til..... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå