Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok Heilage, det er litt derfor jeg spør. Jeg tror ikke den er av de aller mest ettertraktede "Made in Japan" fra den tiden, men har fått med meg at det generelt ble ansett som en god epoke for MiJ Squire strat.

 

Selv om den kanskje ikke er verdt allverden i penger er jeg litt redd for at det kanskje er dumt å endre for mye på den. Har ikke så mye sammelikningsgrunnlag men den holder i alle fall godt på stemmingen, og jeg er nok selv det svakeste leddet i lydkvaliteten. Får se hva som dukker opp her, eller eventuelt prøve på GitarNorge, hvis jeg ikke blir noe klokere. :)

Lenke til kommentar

Du kan nok fint sette inn f.eks et annet plekterbrett med andre pickups uten at det forringer salgsverdien på den, da det kanskje ikke krever noen inngrep i det hele tatt. Dersom kroppen kun er rutet for en humbucker derimot, må du nok begynne å herje, noe som kan gjøre den verdiløs for noen. :)

Lenke til kommentar

Du kan lese en del om Fenders "Contemporary Stratocaster" på Wikipedia her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Contemporary_Stratocaster_Japanhttp://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Contemporary_Stratocaster_Japan

 

Squier-versjonen var den gang som nå billigversjonen av dette. Men Fuji regnes som å ha jevnt over høy kvalitet på alt de bygget.

 

Desverre er ikke disse Squier'ne blltt verd noe ennå. Det skal nok et par tiår til før det skjer, om i det hele.

 

En milig løsning om du faktick vi ha flere pickuper er å bestille en ny kropp og et plekterbrett fra f. eks. Allparts, og montere hals og hardware på denne. Da kan du gjenopprette originalgitaren om du ønsker senere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for gode svar fra dere begge. (Likte spesielt godt linkene i bunnen av Wiki'n, som jeg ikke har sett før)

 

Jeg så du refererte til noen vintage gitar-prisen fra ebay på forrige side Geir, men jeg forstår da at selv om jeg dumper prisen på min helt ned i, la oss si 700.000 kroner, så mener du den sannsynligvis vil være noe tungsolgt / ligge ute lenge..?!!

( :green: )

 

Heller nok likevel mot å beholde den original, dersom det ikke er utsparinger for flere pickups. (Skal sjekke ved neste streng-skift)

 

Jeg har forresten en matchende Fender 75 rørforsterker til den også, fra samme tidsepoke. En stk relativt stor høyttaler, og en sånn spring-reverb sak liggende i bunnen. Men denne har jeg på langtids-utlån siden jeg for en ting bare spiller for meg selv, og fordi jeg føler at eneste måten å få virkelig fin lyd ut av den forsterkeren krever en volum som ligger langt over komfortgrensen, med mine ferdigheter i en boligblokk. (Den har en low-output bryter, men syns ikke det blir helt det samme likevel.)

 

Den ser ut som denne, og hvis vekt er mål for kvalitet, så må den være bra;

post-56388-0-32092900-1397987354_thumb.jpg

 

 

Kan jo kanskje være litt artig å ha dette sammen på gamlehjemmet, selv om det aldri vil gjøre meg rik. :)

Lenke til kommentar

Jeg så du refererte til noen vintage gitar-prisen fra ebay på forrige side Geir, men jeg forstår da at selv om jeg dumper prisen på min helt ned i, la oss si 700.000 kroner, så mener du den sannsynligvis vil være noe tungsolgt / ligge ute lenge..?!!

( :green: )

 

Tror du skal være glad om du får mer enn 3000. Med forbehold om at jeg ikke vanker så mye på eBay lenger.

 

Jeg har forresten en matchende Fender 75 rørforsterker til den også, fra samme tidsepoke.

 

 

Alt for mye guffe for hjemmebruk ja. Den kom også i en 30 watts versjon og en 140 watts ditto. (Den siste var dødelig på mange meters avstand.) De ble laget i bare et par år tidlig på 80-tallet. De var gode forsterkere, men appelerte ikke til de som sverget til de gamle utgavene og solgte nok ikke så bra som ønsket.

 

Merk at den sikkert er moden for skifte av rør (og en forsiktig omgang med støvsugeren.) Den hadde rør både i preamp og sluttrinn, og er de førstenevnte dårlige låter det ikke optimalt.

 

Jeg ville behold gitaren som den er, og heller kjøpt en til om du vil ha en HSS eller SSS. Men det er min mening.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Takk igjen for tips. Jeg har et komplett nytt sett med alle rørene til forsterkeren liggende, og har igrunn lurt litt på hva symptomene for skifte-behov egentlig er. Men det er kanskje ikke så lett å beskrive med ord?

 

Ellers tror jeg at jeg vil følge ditt tips, og eventuelt supplere med en annen gitar når lysten på avveksling blir stor nok. Gitar-verden er en stor jungel for meg, men er nok generelt litt svak for fyldig humbucker-lyd. Kunne tenke meg noe liknende den Heilage nettopp har fått, men som er mer Kr 5000 ish...

Lenke til kommentar

 

Du får Epiphones LP Custom for under 5000: Link

 

Geir :)

 

 

Jeg likte den veldig godt! Har lest og studert ganske mye rundt denne nå, og hvis jeg filtrerer vekk den delen av Les Paul-menigheten som mener den eneste Les Paul er de Gibson lager, så virker omtalen generelt veldig god. Men det dukker opp et par spørsmål:

 

1. Antar at "Nut Width" er bredden på den strengføring-greia som strengene ligger i oppe på toppen, og at den måles kant til kant, men hva ligger i at halsen er "SlimTaper™ "D" (Jeg forstår at den er relativt tynn, som jeg liker, men skiller den seg nevneverdig i formen fra min strat?)

 

2. Sitat fra beskrivelsen;

 

The Les Paul Custom PRO now features Epiphone’s ProBucker™ pickups, a 4-wire design with coil-tapping inspired by Gibson’s legendary BurstBuckers™. ProBucker™ pickups recreate the sound of the original hand-wound “PAF” humbuckers made by Seth Lover at the Kalamazoo factory in the late ’50s. Epiphone ProBuckers™ feature all the same ingredients as original PAF and BurstBucker™ pickups, including Alnico II magnets,Elektrisola magnet wire, 18% nickel silver unit bases and covers, and pole screws, slugs and bobbins manufactured to Gibson’s original specifications. The result is a phenomenal pickup that, over time, will develop the subtle, one-of-a-kind characteristics that you can only get from vintage humbuckers. And best of all, those unique pickup characteristics will give your guitar a unique “voice.” No two vintage Les Pauls sound alike and ProBuckers™ give your Epiphone Les Paul Custom PRO a one-of-a-kind sound that will get better the more you play. So plan on playing your Les Paul Custom PRO a lot!

 

Er dette bare babbel fra markedsføringsavdelingen, eller endrer pickup faktisk karakter, og isåfall hvorfor/hvordan foregår dette i praksis?

 

3. Prisen synes for meg "riktig", men er nettbutikken TWFA/Geir linket til (Sound1) en kurant butikk å handle fra?

Lenke til kommentar

Har ikke rørt gitaren min på en stund nå og trenger nytt strengsett, noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe? spiller mye rock/punk og litt metal.

 

Skal forsåvidt også oppgradere gitaren med nye mikker, tenkte først og fremst et par EMG, gitaren er en meget elendig Morgan les paul. noen som kunne linket meg noe bra?`pris har ikke så mye å si men bare ikke så altfor dyrt :)

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

 

 

Du får Epiphones LP Custom for under 5000: Link

 

Geir :)

 

 

Jeg likte den veldig godt! Har lest og studert ganske mye rundt denne nå, og hvis jeg filtrerer vekk den delen av Les Paul-menigheten som mener den eneste Les Paul er de Gibson lager, så virker omtalen generelt veldig god. Men det dukker opp et par spørsmål:

 

1. Antar at "Nut Width" er bredden på den strengføring-greia som strengene ligger i oppe på toppen, og at den måles kant til kant, men hva ligger i at halsen er "SlimTaper™ "D" (Jeg forstår at den er relativt tynn, som jeg liker, men skiller den seg nevneverdig i formen fra min strat?)

 

2. Sitat fra beskrivelsen;

 

The Les Paul Custom PRO now features Epiphone’s ProBucker™ pickups, a 4-wire design with coil-tapping inspired by Gibson’s legendary BurstBuckers™. ProBucker™ pickups recreate the sound of the original hand-wound “PAF” humbuckers made by Seth Lover at the Kalamazoo factory in the late ’50s. Epiphone ProBuckers™ feature all the same ingredients as original PAF and BurstBucker™ pickups, including Alnico II magnets,Elektrisola magnet wire, 18% nickel silver unit bases and covers, and pole screws, slugs and bobbins manufactured to Gibson’s original specifications. The result is a phenomenal pickup that, over time, will develop the subtle, one-of-a-kind characteristics that you can only get from vintage humbuckers. And best of all, those unique pickup characteristics will give your guitar a unique “voice.” No two vintage Les Pauls sound alike and ProBuckers™ give your Epiphone Les Paul Custom PRO a one-of-a-kind sound that will get better the more you play. So plan on playing your Les Paul Custom PRO a lot!

 

Er dette bare babbel fra markedsføringsavdelingen, eller endrer pickup faktisk karakter, og isåfall hvorfor/hvordan foregår dette i praksis?

 

3. Prisen synes for meg "riktig", men er nettbutikken TWFA/Geir linket til (Sound1) en kurant butikk å handle fra?

 

 

1. Nut width er, som du sier, bredden mellom strengene målt ved headstocken. Den måles mellom ytterste kant på de to ytterste strengene. Større bredde her gir bedre plass å sette fingrene.

 

2. De vil nok endre karakter med at magnetene etterhvert vil miste litt magnetisme, men om dette er mulig å høre uten å ta opptak med et mellomrom på 10 år eller så skal jeg ikke påstå.

 

3. Sound1 er en helt ålreit sjappe, men 4sound har den billigere: http://www.4sound.no/gitar/elektrisk/hoyrehendt/epiphone-les-paul-custom-pro-ebony

Lenke til kommentar

Har ikke rørt gitaren min på en stund nå og trenger nytt strengsett, noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe? spiller mye rock/punk og litt metal.

 

Skal forsåvidt også oppgradere gitaren med nye mikker, tenkte først og fremst et par EMG, gitaren er en meget elendig Morgan les paul. noen som kunne linket meg noe bra?`pris har ikke så mye å si men bare ikke så altfor dyrt :)

 

Strenger er helt opp til hva du foretrekker. Det mest solgte her til lands er nok D'Addario .010-.046, som av mange er sett på som "industristandard". Selv foretrekker jeg Ernie Ball .011-.048, og har det på alle mine elgitarer. Disse føles noe mykere enn D'Addario, og jeg synes egentlig det er lite forskjell i spillbarhet på Ernie Ball .011 og D'Addario .010. Men det blir en smakssak.

 

Ang nye mikker så vet jeg ikke mye om EMG, men et tips kan være å få prøvd andre gitarer med tilsvarende mikker og se om du liker det. Om gitaren er så elendig som du sier så kan det kanskje heller være en ide å spare og kjøpe en ny(evt en brukt)?

Lenke til kommentar

1. Nut width er, som du sier, bredden mellom strengene målt ved headstocken. Den måles mellom ytterste kant på de to ytterste strengene. Større bredde her gir bedre plass å sette fingrene.

 

 

 

2. De vil nok endre karakter med at magnetene etterhvert vil miste litt magnetisme, men om dette er mulig å høre uten å ta opptak med et mellomrom på 10 år eller så skal jeg ikke påstå.

 

3. Sound1 er en helt ålreit sjappe, men 4sound har den billigere: http://www.4sound.no/gitar/elektrisk/hoyrehendt/epiphone-les-paul-custom-pro-ebony

 

 

Takk for tips. Det ser ut til å være samme gitar, men med andre pickups? Det står ikke så veldig mye på 4sound, men merker meg at det ikke nevnes noe om coil-tapping, og det står at den har Alnico Classic. Mens den på Sound1 har ProBucker™ med coil tapping. Får vel kanskje undersøke litt hva det eventuelt har og si. :)

Lenke til kommentar

Nå har lillebror begynt å spille etter at han fikk en gitar i bursdagsgave som jeg syns er kjempekoselig!

 

Er en stund siden jeg først begynte å lære meg og jeg merker at jeg ikke er sånn superpedagogisk så utenom de vanligste grepene, er det noen som har tips om hva og hvordan han burde øve? Først og fremst bare for å få kontroll over fingrene sine og å mestre de mest basale momentene for nye gitarspillere :-)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke ofte folk spør meg, men når de gjør det, pleier jeg å generalisere litt og fortelle dem i å drite litt i det som er pedagogisk riktig.. Så anbefaler jeg å kjøpe en notebok til en artist/et band poden liker veldig godt, for så å øve fra den..

 

Poenget er: Det hjelper ikke en dritt å lære ting pedagogisk riktig, hvis det er kjedelig som fy! Gitar er vanskelig å lære, vondt, tålmodighetskrevende, og mer.. La det i det minste være gøy!!

 

Erfaringsmessig er ikke mye som slår følelsen av å spille noe som høres ut som noe setter musikkfølelsene i sving! Og av dette blir man bedre, mener jeg..

 

Selv begynte jeg med Guns N' Roses - Use Your Illusion I -tabulaturboka, og spiller fortsatt, 20(+) år senere, fordi det er gøy!

Lenke til kommentar

1. Antar at "Nut Width" er bredden på den strengføring-greia som strengene ligger i oppe på toppen, og at den måles kant til kant, men hva ligger i at halsen er "SlimTaper™ "D" (Jeg forstår at den er relativt tynn, som jeg liker, men skiller den seg nevneverdig i formen fra min strat?)

 

Slim taper beskriver LP-halsen slik den var blitt rundt 1960. 50-tallshalsene var tykke, de nye var tynnere og hadde omtrent samme tykkelse hele veien nedover halsen. Det finnes ikke en enkelt fasong på strat-halser, så hvordan din er til sammenligning er det vanskelig å si.

 

Den viktigste unike forskjellen på en strat-hals og en LP er at straten har en skalalengde på 25 1/2 tommer, mens LP har 24 3/4. Det høres ikke mye ut, men forskjellen er merkbar når du spiller. Det kan føles uvant en stund, men det går seg til.

 

2. Sitat fra beskrivelsen; (Snip)

Er dette bare babbel fra markedsføringsavdelingen, eller endrer pickup faktisk karakter, og isåfall hvorfor/hvordan foregår dette i praksis?

 

Ja, det er "babbel". Eller snarere: Alle gode pickuper vil låte litt forskjellig fra gitar til gitar, det er ikke noe spesielt for PAFs eller ProBuckere.

 

3. Prisen synes for meg "riktig", men er nettbutikken TWFA/Geir linket til (Sound1) en kurant butikk å handle fra?

 

Aldri handlet fra Sound1 selv. Det var bare den første linken jeg fant. Jeg er derimot fast kunde hos 4Sound i Bergen (siden lenge før de ble 4Sound-medlem), og godt fornøyd med dem.

 

Takk for tips. Det ser ut til å være samme gitar, men med andre pickups? Det står ikke så veldig mye på 4sound, men merker meg at det ikke nevnes noe om coil-tapping, og det står at den har Alnico Classic. Mens den på Sound1 har ProBucker™ med coil tapping. Får vel kanskje undersøke litt hva det eventuelt har og si. :)

 

 

Vet ikke. Det kan hende at det bare er beskrivelsen hos 4Sound som ikke er oppdatert. Den nye utgaven med ProBuckere kom såvidt jeg forstår i fjor. Jeg har sendt dem en epost for å spørre, så skal jeg poste svaret når jeg får det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nå har lillebror begynt å spille etter at han fikk en gitar i bursdagsgave som jeg syns er kjempekoselig!

 

Er en stund siden jeg først begynte å lære meg og jeg merker at jeg ikke er sånn superpedagogisk så utenom de vanligste grepene, er det noen som har tips om hva og hvordan han burde øve? Først og fremst bare for å få kontroll over fingrene sine og å mestre de mest basale momentene for nye gitarspillere :-)

 

Folk må gjerne le av meg, men en fin måte å lære gitar på er faktisk Rocksmith. Særlig den nyeste utgaven er bra. Kan ha det gøy med å lære sanger som blir gradvis vanskeligere etter hvor god man er. Men samtidig inneholder den veldig mange teori- og teknikkøvelser. :) Koster ikke mer enn et par notebøker heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...