Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til; nylon vs. stål.

 

Til en litt god nybegynner (kontroll på grep, osv. men kun treg i fingrene) hva tror dere ville passet best som en "allround gitar"? Jeg liker lyden av stålstrenger, men lurer på om ikke nylon hadde passet best i allfall i en stund til. Stålstrenger er vel hakket mer krevende å få rene noter på også?

 

For øyeblikket spiller jeg alt fra Ole Paus og Bob Dylan til Pink Floyd og Dire Straits (med variende hell, såklart) så jeg har ikke noe spesiell stil jeg holder meg innenfor.

Lenke til kommentar

Gå over på stål du, jeg tror du vil få mye mer glede av det. Nylon brukes primært til klassisk gitar (et helt annet beist teknikkmessig), mens stål er det du bruker både på akustisk (som regel) og elektrisk. Det er vondere å spille på stål i begynnelsen, men du venner deg fort til det.

 

Dersom du har en butikk i nærheten, gå dit og prøv noen gitarer. Det er alltid best å prøve før man kjøper. :)

Lenke til kommentar

"AEQ-200T for-forsterkeren har innebygget stemmeapparat med egen bryter som kutter lyden fra for-forsterkeren når du stemmer"

 

Par spørsmål når det er snakk om akustisk gitar; hva vil "for-forsterker" si og hva betyr det at man "kutter lyden fra for-forsterkeren når man stemmer"?

 

Sikkert et litt flaut spørsmål :blush:

Lenke til kommentar

Par spørsmål når det er snakk om akustisk gitar; hva vil "for-forsterker" si og hva betyr det at man "kutter lyden fra for-forsterkeren når man stemmer"?

 

Hei,

I denne sammenhengen er en for-forsterker en liten elektronisk signal-forsterker som er bygd inn i gitarkassen for å:

  • forsterke et pick-up (sensor) signal som er veldig svakt (f.ex: magnetisk pick-up med få viklinger)
  • redusere en pick-up impedans som er veldig høy (f.ex: piezo pick-up)

I tillegg kan en for-forsterker farge signalet fra en pick-up ved hjelp av en 'equalizer'. Dvs: bruke ulik forsterkning på ulike frekvensdeler av signalet, gjerne justerbart for bass & diskant.

 

'Kutter lyden når man stemmer' betyr bare at for-forsterkeren har en innebygd tuner, og når denne aktiveres vil signalet bli brutt slik at ingenting høres fra utstyret som er koblet til.

 

Mer hokus-pokus er det ikke :nei2:

 

______

GAu

Lenke til kommentar

Slik snakker en ekte ungkar. Min avtale med fruen er at gitarsamlingen skal være mest mulig selvfinansierende. Det har jeg klart ved at jeg har kjøpt billig (på eBay, stort sett). De gitarene jeg ikke har lenger kan vel foreløpig telles på to hender, men bare såvidt.

 

Geir :)

 

Jeg blir vel ungkar til døden skiller meg og gitarene mine ad. Er ikke flink med kompromisser :p

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan erstatte necken på min stratocaster-replikant? Det er en El Toro (Behringer) startpakke gitar, og jeg vil gjerne oppgradere den mest mulig, istede for å kjøpe en ny. Evt. skal jeg bytte pickups og strenger etc, elektronikken... Men det er kun om necken kan byttes ut med en av bedre kvalitet.

 

Noen tanker agående dette? Much appreciated. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Du har mye mer utbytte av å bruke pengene dine på en ny gitar i stedet. En Squier Classic Vibe eller Fender Mexico (Classic Player f.eks) trenger ikke å være så kostbar. Spesielt brukt.

Lenke til kommentar

Du har mye mer utbytte av å bruke pengene dine på en ny gitar i stedet. En Squier Classic Vibe eller Fender Mexico (Classic Player f.eks) trenger ikke å være så kostbar. Spesielt brukt.

Da er spørsmålet.. for generell gitar spilling, dvs ingen spesielle sjangrer/stiler, er tele eller stratocaster bedre? Eller kanskje SG? Kompis av meg vil selge meg en SG580 for en 1000lapp, som er verdt nesten 4000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det kommer helt an på hvilken type musikk du ønsker å spille. Jeg for min del foretrekker Stratocaster og det er nok også den mest allsidige av de nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...