Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brukte 3900kr forige mandag på en billig el og en billig aukustisk, fant fort ut at jeg hadde gjort en feil med den aukustiske, jeg tenke samma faen, en gitar er gitar, men så lærte jeg at mens en billig el er helt ok i starten, er en billig aukstisk vansklig å lære på, fordi strenge er for høye over båndene osv.

 

Jeg har de siste 4 dagene bare øvd på A, D, E, da det er disse som trengs til å spille Wild Thing av Troggs, like greit å bli god på disse, jeg husker jo C og G også, samt Am, men har liksom tatt de kordene på vent til jeg får de 3 andre nede sikkelig, Uansett jeg har holdt på å prøve meg på å spille wild thing på den aukustiske, og sliter sikkelig, ikke bare har jeg problemer å få rene toner, men å bytte mellom kordene tar lang tid og er vansklig, så av kjedsomhet tenkte jeg å bare prøve ut elen som jeg bare spiller på innimellom, da jeg har problemer med å få en lyd jeg liker på forsterkeren, men jeg bare tok den opp og prøvde å få så aukutisk lyd jeg kunne på el gitaren og prøvde meg på de samme kordene og det gikk MYE lettere, langt fra perfekt så klart, men melodien og takten fra sangen kom klart frem, godt nok til at man ville gjenkjenne sangen, det var også mye mye lettere å bytte korder.

 

Det var liksom mitt største problem, hver gang jeg kulle bytte kord på den aukustiske stoppet liksom sangen opp, greide aldri bytte fort nok til 4 takt, men på el gikk det liksom greit bytte i perfekt takt, de som gjorde at det ble langt fra perfekt var jo at jeg noen gang bomma på korden og ikke minst strengene med plekkteret, det er liksom å holde takten bytte korden, og samtidig gå fra 5 strenger til 4 strenger til 6 strenger til 4 strenger og tilbake til 5 strenger, Det var det største problemt.

Lenke til kommentar

Grattis! Hvordan er "billig"-modellene til PRS?

 

Denne er nå ikke kjempebillig, men med nye strenger spiller den som en drøm. Finishmessig er den perfekt, alt er på sin plass og den virker solid bygd, elektronikken og mekanikken er det ingenting å si på. Det eneste jeg har å utsette på den er at wraparound-brua ikke har justerbare sadler, men det er en oppgradering som ikke trenger å koste noe særlig uansett.

 

Alt i alt føler jeg at dette er mer for pengene enn andre gitarer jeg har prøvd og eier i samme prisklasse, egentlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke noen forskjell på de som det står Ernie Ball på hos musikkbutikkene og de det står Clas Ohlson på. Bortsett fra prisen. Noen ting å huske på: Du vil ha stødige hjul, med brems på minst to av dem. Ikke noe er som å rykke til gitarledningen og så begynner kabinett og forsterker å seile bortover scenen.

 

Det enkleste er gjerne det beste, det vil si at du klarer deg antagelig med faste hjul som ikke kan svinge. Du skal ikke danse vals med kabinettet, og faste hjul er stødigere. (Eller kanskje du skal, for alt jeg vet. Danse med kabinettet altså.)

 

Små hjul setter seg lettere fast i dørsprekker og annet enn store.

 

Kjøp hjul som tåler litt belastning, selv om et kabinett ikke veier all verdens så får de seg en trøkk hver gang de hives ut av bagasjerommet på bluesmobilen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...