Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke kimse for mye av Morgan. Ikke den beste lyden, men den eneste gitaren som overlevde russefestene våre var en Morgan - og den var med på alle!

 

Ellers er jeg enig i at Ibanez er verd å sjekke. Samme med Yamaha og Takamine! :)

 

For all del, Morgan har mange gitarer som er helt fine, men i akkurat den prisklassen mener jeg man kan få mer kvalitet for pengene hos andre merker. :)

 

Når det kommer til el-gitarer under 2000kr ville jeg anbefalt å se på bruktmarkedet. Kanskje en brukt Squier/Epiphone av noe slag?

Lenke til kommentar

Ville kjøpt brukt, og legg i allefall lista på en Epiphone Les Paul. Billige stratkopier er ofte ikke så mye å skryte av, har vært borti flere som av forskjellige grunner rett og slett er vansklige å spille på. Kan finnes unntak, men det er nå min erfaring.

 

En Epiphone vil det også være lettere å selge i etterkant. Har du flaks kan du få tak i en tidlig Epiphone, fra tidlig 90-tall eller før. Disse er så vidt jeg vet bygd med Gibsondeler på en billigere fabrikk, og er derfor omtrent lik en Gibson Les Paul. Spiller på en slik en selv, og har ikke hatt antydninger til problemer med den ;)

Endret av hakonvl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til 4k får du en knall Squier Classic Vibe Stratocaster iallefall, om det er interessant: http://www.fender.com/en-NO/products/search.php/?partno=0303000505

 

Men du sier lite om hva slags musikk du ønsker å spille eller hva slags gitarer du er ute etter. Om du spiller metal er det som regel hakket mer tilfredsstillende med en gitar med humbuckere, som en Les Paul eller den Ibanezen. Til lettere rock og f.eks blues er single coil, som en Stratocaster, veldig fint. Alt avhenger veldig av hva man er ute etter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for at du tar deg bryet med å svare :)

 

Etter det du beskriver så heller det nok mer mot single coil, ja.

Også leser jeg flere steder at man ikke skal kjøpe gitar med "floating tremelo" pga. at de er vanskeligere å stemme. Er det det samme som vanlig whammy bar, eller er det noe annet fancy?

 

Tilsvarer denne den du linket til, eller er denne dårligere?

http://www.gitarhuset.no/product/3008520/fender-standard-stratocaster

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. :)

 

Floating tremolo, eller flytende vibsystem på norsk, betyr at brua på gitaren er stilt slik at man kan bruke vibarmen (noen ganger kalt whammy bar) både til å senke og øke pitch. Når denne typen oppsett er i "startposisjon" (slik det er når man ikke bruker vibarmen), trenger den å kjempe mot to krefter: strengetrekket fra stemmeskruene og fjærene på baksiden av gitarkroppen. Å holde gitaren stemt under slike forhold kan være vanskelig, men en gitar skal holde seg godt stemt dersom det er satt opp riktig. Når det er sagt, kan de fleste vibsystemer settes opp på forskjellige måter, både flytende og ikke-flytende, så du kan selv finne måten som passer best for deg. Et unntak her er vel Floyd Rose, som uansett er et låsbart flytende vibsystem, men der har jeg for lite erfaring til å kunne rådgi deg.

 

Nuh, gitaren du linket til. Squier er billigmerket til Fender. De er prissatt slik at Squier er for nybegynneren, og Fender til den som gjerne kjøper sin andre gitar for eksempel. Alle Fender-gitarer er ikke like, den du linket til er det man kaller MIM, som står for Made in Mexico, noe som betyr at de er litt billigere enn for eksempel MIA (Made in America, de dyreste). På generell basis er MIM Fender hakket bedre enn Squier (som er laget i Kina for det meste, tror jeg). Når det er sagt, ligger Classic Vibe-serien til Squier hakket over det meste annet av Squier kvalitetsmessig, det er en serie som har fått veldig mye skryt. Det burde nevnes at jeg har den hvite Classic Vibe'n jeg linket til, og er veldig fornøyd med den. Men jeg kjøper en Fender neste gang (litt merkehore, viser det seg :p).

 

Nok et argument for å gå for Fender/Squier Stratocaster er at det er bortimot den mest populære gitaren i verden, og delene er gjerne standardisert. Ergo er det et stort marked av ny elektronikk og mekanikk du kan bytte ut om du vil oppgradere den eller modde den til å bli mer "din". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye stratsnakk ga meg lyst til å poste planken min, før og nå.

 

Orginal: http://media.fmicdirect.com/squier/images/products/guitars/0321603506_frt_wmd_001.jpg

Nåværende stand(med .013-.059, billige texas-ish pickups og selvgjort relic gjort mulig av biltema): http://imageshack.us/photo/my-images/208/dsc00101tx.jpg/

 

Har overlevd mye rart, denne fjøla. Men gjør jobben enda, låter både SRV og Blackmore med nåværende oppsett! Støtter definitivt Squier som første(eller andre, eller tredje) kjøp av gitar!

Lenke til kommentar

Du får jo fint en brukt Mexicostrat til under fire lapper, så om du går med på å kjøpe brukt, så ville jeg absolutt gjort det. Nå har jeg ikke prøvd Viberserien, men det jeg har møtt på av Squier tidligere teller ikke positivt. Men som sagt, jeg har ikke noe bakgrunn for å ikke anbefale den, men jeg er ganske sikker på at du får en bedre gitar om du kjøper en brukt Mexicostrat. Bare å søke opp "Fender Stratocaster" på Finn, og sjekk ut de billigste, de ligger fra 3700kr og oppover. Bare husk på at det er lurt å dra å se og prøvespille gitaren først så du vet at den er i orden. Litt mer styr, men jeg tror det er verdt det :)

 

Typiske problemer du kan få med billigitarer er at de har alt for høye bånd slik at du fort trykker strengene ned for hart slik at den låter ustemt selv om den høres stemt ut på åpne strenger, dårlige vibarmer som gjør det vansklig/umulig å stemme, dårlig elektronikk og hardware som fort går i stykker, slappe stemmeskruer osv osv.

 

Nå har jeg som sagt ikke prøvd Viberserien, men andre med andre kopimerker har jeg typisk vært borti slik. Er skjeleglad for at jeg holdt meg unna Squier da jeg kjøpte gitar førstegang ;)

Endret av hakonvl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du har truffet på feil Squier-gitarer. Classic Vibe-serien er så og si samme gitar som Classic Player(Serien over Mexico Standard). Or i kroppen, 9,5" skala på halsen, ok HW.

 

Har prøvd flere Classic Vibe jeg har likt, enn Mexico-produksjon av Fender det siste året.

 

Men det avhenger vel av gitaristen, og.. :)

Lenke til kommentar

Kan godt hende det. Det beste er vell uansett å dra i en butikk med et greit utvalg og prøve litt forskjellig, selv om man ikke nødvendigvis kan spille så mye, så tror jeg man i allefal vil merke at noen gitarer er bedre enn andre ;)

 

Har ikke spilt så mye på Mexicogitarer heller, så jeg vet ikke så mye om de. Prøvde en 5-strengs Jazzbass en gang, og den var i allefall fin.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke flytende tremolo på den, vintage sekspunkts vibsystemer, som er standard på en del Fendere, pleier bare å være satt opp for å pitche ned (slakke strengene). Dessuten burde du kunne få satt opp dette som du vil når du kjøper gitaren, de fleste gitarbutikker tilbyr slikt. Dette er bare en antagelse, vel og merke.

 

Så det er sagt er ikke hardtail (fast bro, som f.eks. på en Les Paul) noen garanti for at en gitar holder seg stemt, og da vil de fleste Stratocastere i din prisklasse være uaktuelle. Telecaster eller Les Paul er heller valgene da.

 

Hvor har du lest at du ikke burde ha en floating tremolo, egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har du lest at du ikke burde ha en floating tremolo, egentlig?

Først og fremst her:

http://justinguitar.com/en/BC-102-WhatGuitar.php

 

Dette avsnittet finner du et stykke ned på siden:

 

DON'T BUY AN ELECTRIC WITH A FLOATING TREMELO WHEN YOU START OUT.

For a beginner they are a total pain in the butt, very hard to tune and a real pain to change strings. The cheaper ones go out of tune a lot too. If you spend more, and know why you want one, then fine, but locking tremolos on budget instruments are usually rubbish. If you are a beginner then you probably don't know what a "floating tremolo" is... well have a look at Floyd Rose, who made the first ones. If your guitar has little tuners on the bridge, then it's probably a floating tremolo, so stay clear of it (for now).

Hvis du trykker på Floyd Rose linken i quoten der, så ser du hva han tenker på.

Lenke til kommentar

Ah, da forstår jeg hva han mener. Men Floyd Rose er et helt spesielt type vibsystem, som ser slik ut:

 

floyd_rose_.jpg

 

Det finnes noen Fender Stratocastere som har dette, men de fleste har et sekspunkt vintage vibsystem, som ser slik ut:

Fender_Vintage_Hot_Rod_57_Strat_Body.jpg

 

Og de er MYE enklere å forholde seg til enn Floyd Rose. Jeg er helt enig i uttalelsen om at en nybegynner ikke burde starte med en Floyd Rose, men det er ingen grunn til å ikke velge en gitar som har et vanlig vibsystem, som en Fender Stratocaster og mange andre, lignende gitarer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...