PinneVed Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Skal du spille fingerspill på elgitar så trenger du ikke det. (Se Mark Knopfler.) Er ikke helt enig der, lyden fra fingerne kontra plektre/negler kommer mye an på kvaliteten på gitaren og pickups. Tar jeg ikke helt feil bruker Mark ganske hotte pickups som fortsatt låter bra når huden treffer strengene, mens de fleste pickups er justert for et hardt plekter for å skape bra lyd ut av forsterkern. Selv så bruker jeg neglen, nettopp på grunn av at jeg fikk mye buzz/dårlige toner ut av den første el-gitaren jeg hadde. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Jeg finner ikke no info om hvilke pickups Knopfler bruker, har du noen kilder? På bilder ser det nemlig ut som om han bruker vanlige singlecoils i Stratocasteren og humbuckere i Les Paulen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Det finnes da en million forskjellige både humbuckere og singlecoils. Knopfler er vel mest kjent for sin rød Stratocaster med Fender Texas Special pickups. Kilde: http://www.fender.com/en-NO/products/search.php/?partno=0117800815 Endret 27. mai 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Selvfølgelig finnes det er utall forskjellige, jeg lurte mest fordi jeg var nysgjerrig på hva slags pickups han spesifikt brukte, synes han har fet sound. Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. juli 2012 Del Skrevet 8. juli 2012 Synes jeg får ganske dugelig Knopflerlyd med bridge+mid-pos, og litt avrulla tone på mid-pickupen. Det meste ligger i fingrene og i ampinnstillinga. De fleste strater kan høres ganske likt ut hverandre med litt ratting Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Noen som har gode øvelser for å lære seg soloer? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Det beste er vel å spille seint, for å øke farta litt og litt. Gjerne med metronom. Hvis du tenker på å lage soloer, så må du vel sette deg inn i en del skalateorier og den slags. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 Nei, bare å spille etter f.eks metallica-soloer. Klarer noen, men blir litt sånn halvhjertet og ikke heeelt riktig. Tenkte det kanskje var noen spesifikke øvelser som når man lærer seg alternativ-"picking". Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 http://forum.gitarnorge.no/topic/45908-hvordan-oeve-teknikk/ Her er det noen gode teknikkøvelser som blant annet fokuserer på koordinasjon og alternate picking. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Det beste er vel å spille seint, for å øke farta litt og litt. Gjerne med metronom. Hvis du tenker på å lage soloer, så må du vel sette deg inn i en del skalateorier og den slags. Dropp metronom. Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 eeeeeh....... hvorfor det? Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Har selv fått tipset av en som har jobbet som musiker i 25 år. Man skal aldri være nødt til å bruke metronom, da man ikke selv lærer å holde takt og rytme ved å bruke det. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Tro meg, du lærer ikke takt og rytme uten å bruke det. Om du spiller alene, bruk metronom. Spiller du i band, stol på at du har trommis som kan holde rytmen Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Jeg har aldri brukt metronom heller, men er likevel veldig stødig i rytmen når jeg spiller alene. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Da er vel du et musikalsk geni. Jeg har spilt med gitarister som ikke har spilt med metronom. For det første øker de farta mer enn jeg klarer å bremse de (jeg spiller bass primært). For det andre hadde de problemer når de kom i studio og måtte spille til metronom. For å trene opp en slags indre metronom er man jo nødt til å få den "påvirkninga" fra et sted. Jeg mener i alle fall at det kan være nyttig å spille med clicktrack. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Har akkurat samme erfaring som deg med musikere (ikke kun gitarister) som ikke er vant med å bruke metronom. De har veldig lett for å øke tempo når de spiller f. eks. 16-delsløp, noe som er et sabla herk å spille sammen med. I tillegg har folk som ikke er vant med å bruke metronom tendensen til å ikke la pauser vare ut i sin fulle verdi, men øker gjerne tempo ved å begynne på neste slag/synkope for tidlig. Jeg kan være tildels enig i at man kan gjøre mye uten metronom, men om man skal øve inn mer tekniske ting på en strukturert måte, så er metronom/trommemaskin et must. Særlig for gitarister er det viktig å begynne seint og gradvis øke tempo for å synkronisere høyre- og venstrehånd mtp lead-spilling. Men det er altså veldig viktig å presisere at det er mye mindre viktig for en gitarist i nybegynnerfasen å bruke metronom, enn en som har kommet seg over "vondt-i-fingrene"- og "oi! det-tok-jammen-lang-tid-å-skifte-akkord"-fasen! Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Er vel best å legge metronom-diskusjonen død. Virker som det er en individuell greie, og man finner vel fort ut hva man foretrekker. Noen som har fått smerter i høyre skulder av å spille for mye? Har spilt flere timer hver dag i det siste, og begynner virkelig å kjenne det nå. Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Du må begynne å tøye før og etter du spiller! Senebetennelse er IKKE noe du vil ha! I tillegg kan du forebygge ved å variere litt på sittestilling, gripestilling etc. + ta at du må ta pauser i blant Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Er Morgan WD3S et ok kjøp for en nybegynner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå