Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Skal du spille fingerspill på elgitar så trenger du ikke det. (Se Mark Knopfler.)

 

Er ikke helt enig der, lyden fra fingerne kontra plektre/negler kommer mye an på kvaliteten på gitaren og pickups. Tar jeg ikke helt feil bruker Mark ganske hotte pickups som fortsatt låter bra når huden treffer strengene, mens de fleste pickups er justert for et hardt plekter for å skape bra lyd ut av forsterkern. Selv så bruker jeg neglen, nettopp på grunn av at jeg fikk mye buzz/dårlige toner ut av den første el-gitaren jeg hadde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Da er vel du et musikalsk geni. Jeg har spilt med gitarister som ikke har spilt med metronom. For det første øker de farta mer enn jeg klarer å bremse de (jeg spiller bass primært). For det andre hadde de problemer når de kom i studio og måtte spille til metronom. For å trene opp en slags indre metronom er man jo nødt til å få den "påvirkninga" fra et sted. Jeg mener i alle fall at det kan være nyttig å spille med clicktrack.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme erfaring som deg med musikere (ikke kun gitarister) som ikke er vant med å bruke metronom.

De har veldig lett for å øke tempo når de spiller f. eks. 16-delsløp, noe som er et sabla herk å spille sammen med. I tillegg har folk som ikke er vant med å bruke metronom tendensen til å ikke la pauser vare ut i sin fulle verdi, men øker gjerne tempo ved å begynne på neste slag/synkope for tidlig.

 

Jeg kan være tildels enig i at man kan gjøre mye uten metronom, men om man skal øve inn mer tekniske ting på en strukturert måte, så er metronom/trommemaskin et must. Særlig for gitarister er det viktig å begynne seint og gradvis øke tempo for å synkronisere høyre- og venstrehånd mtp lead-spilling.

 

Men det er altså veldig viktig å presisere at det er mye mindre viktig for en gitarist i nybegynnerfasen å bruke metronom, enn en som har kommet seg over "vondt-i-fingrene"- og "oi! det-tok-jammen-lang-tid-å-skifte-akkord"-fasen!

Lenke til kommentar

Er vel best å legge metronom-diskusjonen død. Virker som det er en individuell greie, og man finner vel fort ut hva man foretrekker. :)

 

Noen som har fått smerter i høyre skulder av å spille for mye? Har spilt flere timer hver dag i det siste, og begynner virkelig å kjenne det nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...