Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er definitivt penger å spare på å kjøpe i USA. Kombiner generelt lavere priser med lav dollar, så kommer vi nordmenn særdeles godt ut av det.

Det er gode deals å få i USA, så jeg ville spart de pengene til turen om jeg var deg. Dersom det er et Guitar Center (kjede av musikkbutikker i statene) i området du skal til, pleier de å ha både godt utvalg og god service etter min erfaring.

(Dra definitivt innom butikken deres om du er i Seattle. En gitarists drøm)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den pleide å gå for rundt 800USD på bruktmarkedet per januar 2011, så du får se om du synes det er verdt det. :)

I dag fikk jeg forøvrig kroppen til gitarprosjektet mitt ^^

post-93260-0-02041200-1332544086_thumb.jpg

Sandes ned, jevnes ut litt og relakkeres før man leker seg med ny hals og litt fet hardware. Blir et fint sommerprosjekt. :)

Lenke til kommentar

Om du har den i kasse eller ikke er ikke så viktig, bare pass på at du ikke utsetter den for enorme svingninger i luftfuktighet og temperatur (treverket utvider og trekker seg sammen igjen).

Nye strenger er et must når du kjøper ny fjøl, det er ikke vanskelig å bytte på en Les Paul. Gamle strenger blir gjerne fort ustemte, men det er ikke uvanlig å måtte finstemme gitaren litt når du plukker den opp fra stativet. :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med vrengpedaler her? Har en Line6 forsterker som stort sett fungerer fint til mitt bruk, men synes vrengen høres veldig syntetisk ut, klarer rett og slett ikke å like den og jeg skal derfor kjøpe meg en pedal. Ønsker meg egentlig en rørforserker med god vreng, men må nok vente litt med det. Derfor vil jeg ikke investere veldig mye penger i denne pedalen om mulig. Den kommer nok til å brukes til en del tyngre metal, er f. eks snakk om at jeg skal bli med i et black metal prosjekt nå, men jeg spiller like gjerne lettere musikk og.

Har sett litt på Boss MT-2 metal zone, og jeg synes den passer best av de jeg har prøvd fram til nå. Har også sett på Boss Metal Core som i og for seg er grei, men synes den ligner litt for mye på det jeg allerede har. Boss Super-stack er også prøvd, toppers vreng, men synes ikke den var tung nok i forhold til hva jeg er ute etter nå. Er dessuten litt skeptisk til slike røretterligninger, sikkert uten grunn.

Noen som er erfaringer med disse pedalene, eventuelt andre merker og modeller? Om mulig kjøper jeg brukt, og prisen bør helst ikke være for høy. Skal se om jeg kan komme meg til Oslo en tur i løpet av uka slik at jeg kan prøvespille de en siste gang før jeg eventuelt kjøper.

Lenke til kommentar

Takk for en liten opplæring smile.gif

Hmm.. Kanskje jeg like gjerne skal gå for en Squier. Ellers så skal jeg til USA om litt, så man kan kanskje spare noen lapper på å kjøpe der?

Ville heller kjøpt en Martin gitar her i norge for da vet du hva du får;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ifølge websiden til v-picks er det Vintagegitar som har dem: http://www.vintagegitar.no/

Finner dem ikke på sidene til Vintagegitar, men du kan jo kontakte dem.

Geir :)

De har ett pent lite display med V-Picks i sjappa si ja :)

Hei, har akkurat fått meg ein akustisk gitar, har aldri spelt gitar før, kan verken å lese noter.

Så spørsmålet mitt er, kor begynner eg?

Jeg begynte med denne for en del år siden...

8280890726.JPG

synes den var veldig bra da og sliter ikke med å anbefale den nå heller... dessuten er det mye nybegynnerhjelp å få på YouTube.

Helt på siden... noen som venter på den nye Marshall JCM-1 (en av jubileumsmodellene til Marshall)?

Lenke til kommentar

Bare til info... jeg regner med dere ikke får til å se videoen jeg linket til.

Før jeg la ut videoen så sendte jeg en forespørsel til Marshall om de har noe imot at jeg legger ut en video. Det tok litt tid før jeg fikk svar, så jeg tok en sjans.

I dag fikk jeg svar og de spurte (pent faktisk) om jeg kunne vente med videoene... noe jeg nå har etterkommet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men er det noen tips til hvordan jeg kan mestre fingerspilling, regner med jeg må ha disse "plektrene" på fingrene (?)

Du kan bruke fingerplektre, men det er slett ikke noe krav. Jeg anbefaler deg å begynne uten og se hvor langt du kommer. Skal du spille klassisk gitar som fyren på videoen din så bør du la neglene gro på den hånda du plukker med. Skal du spille fingerspill på elgitar så trenger du ikke det. (Se Mark Knopfler.)

Fingerplektre blir først nødvendig når du skal spille akustiske instrumenter med harde strenger som banjo eller dobro, eller hvis du vil ha den typiske plekterlyden. En del bruker bare tommelplekter for å kunne slå en solid bassgang mens de andre fingrene er bare.

Jeg har et tommeplekter til spesielle anledninger, men har i grunnen ikke vendt meg til å bruke det. Lange negler er uaktuelt siden jeg også spiller keyboards, så jeg plukker nylonstrenger med fingertuppene. Det gir ikke samme tøffe lyden, men det får våge seg.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...