Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor jeg kan skaffe en Les Paul junior Billie Joe Armstrong signature gitar?

Og om det går an å bestille eller kjøpe den i Norge, og hvor jeg kan skaffe den til en rimelige penger :)

Sjekket her er det noen som har erfaringer med den siden, og om de sender til hele landet?

Endret av frds
Lenke til kommentar

Hallo, folkens!

Har seg sånn at jeg har lyst på å kjøpe meg en gitar, men problemet er jeg må kjøpe på nettet fordi det ikke er noen lokale butikker som selger instrumenter her. Så jeg må ty til internet..

http://www.gitarhuset.no/products/gitarer/venstrehendt

Som du ser så er jeg venstrehendt, så jeg har litt lite å velge mellom også..

Hvilken el-gitar ville du valgt hvis du var i min situasjon her?

Lenke til kommentar

Når du først må kjøpe fra nettet kan du likegodt kjøpe brukt, da får du vanligvis mye mer for penga. Du gir litt lite info; Hva er budsjettet på? Skal du ha forsterker også? Hvilken type musikk spiller du/ser du for deg at du kommer til å spille?

Lenke til kommentar

Lurer på hvor jeg kan skaffe en Les Paul junior Billie Joe Armstrong signature gitar?

Og om det går an å bestille eller kjøpe den i Norge, og hvor jeg kan skaffe den til en rimelige penger :)

Sjekket her er det noen som har erfaringer med den siden, og om de sender til hele landet?

Dritfetegitarer har den hvite inne. Fy fader som jeg sikler på den.

Lenke til kommentar

Bare lurer. Hvorfor kjøper du signatur gitaren? Dette bildet er også fra gibson.com forumet når jeg spurte om forksjellen på Den junioren dem selger nå og Billie Joe signaturen:

Junior.jpg

Lenke til kommentar

Jeg jobber i den butikken, kan trygt si at vi sender overalt :) Bare å sende en mail på [email protected] om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Halloen, spilt litt gitar en stund nå, har noen spørsmål.

Capo/downtuning: Kan man i realiteten transponere ned akkorder for å så bruke capo for å flytte dem tilbake i samme høyde som de var (Leste noe kjapt om at akkordene da manglet dybde...)? Funker downtuning ofte på samme måte som capo bare nedover (Feks en Eb tuning)? Annen tuning, feks Drop D, kan noen prøve å forklare hva man kan spille i forhold til en standard tuning?

Begynner å snuse på litt barrechords nå, har vet noen om noen gode sider eller overganger som forenkler akkordbytter? Feks F til G er logisk nok.

Ble litt rotete dette her, men har lest litt igjennom førstesiden og lært en masse nytt, hadde satt spesielt pris på det hvis noen gikk teoretisk igjennom capo/downtuning.

På forhånd, tusen takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Som du sikkert vet så går en vanlig C-dur-skala slik:

C - D - E - F - G - A - H - C

Tar man med halvtonene også vil du se at skalaen har 12 "steg".

C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - H

På samme måte finner du igjen toner på gitarhalsen. Dersom alle strengene er åpen og stemt i vanlig E-tuning har du tonene E - A - D - G - H og E, de samme tonene vil du finne igjen hvis du legger pekefingen over alle strengene på 12-bånd, men da er de èn oktav høyere.

Du nevner barrè-akkorder og grunnen til at vi bruker disse akkordene er rett og slett fordi det er lettere å spille de slik og fordi det gjør det betydelig mye lettere å transponere en sang både opp og ned. Som du tydeligvis har skjønt; hvis du holder en barrè-F og flytter denne to bånd oppover på halsen, så får du en G. Ser du på skalaen på toppen her så skjønner du sikkert hvilken akkord du får hvis du flytter ytterligere to bånd? (A).

Effektivt fungerer en capo på samme måte som barrè-akkorder.

Setter du en capo i første bånd "flytter" du stemmingen ett steg (halvsteg) opp på skalaen og gitaren vil da være stemt i F - A# - D# - G# - C - F.

Lenke til kommentar

feks Drop D, kan noen prøve å forklare hva man kan spille i forhold til en standard tuning?

Drop D er jo at man stemmer ned kun mørk E-streng til D, slik at stemmingen da blir DADGBe. Fordelen med dette er at powerchords blir enklere å spille. Se f.eks her:

Vanlig EADGBe, dette er F#:

D: ---4----

A: ---4----

E: ---2----

I Drop-D:

A: ---4----

Som du ser, kan du i "dropped tuning" spille powerchords med kun en finger som du legger over strengene på samme bånd. Videre synes mange (meg inkludert) at det kan lyde ganske bra harmonisk også med mer detaljert spill i dropped tuning. Hør f.eks introen til "Pride" av Damageplan (som riktignok er downtuned et par steg i tillegg til drop B). Panteras "Walk" er også en oppvisning i dropped tuning-riffing.

Lenke til kommentar

Har også begynt å teste ut å spille i drop-d, men jeg klarer ikke å vende meg til å bare bruke en finger til å spille powerchords.

Ender alltid opp med å spille vanlige powerchords med tre eller fire fingrer. Føler det høres rett ut, men ble usikker når jeg leste hva som ble skrevet ovenfor.

Trodde først og fremst at det handlet om at tonen i selvesangen ble annerledes, enn om en skulle spilt samme sangen i standard tuning?

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med at D er en tone i de fleste E-skalaer.

Ta f.eks denne, E blues:

e----------------------------------0--3-|

B----------------------------0--3-------|

G----------------------0--2-------------|

D----------------0--2-------------------|

A-------0--1--2-------------------------|

E-0--3----------------------------------|

Samme skala i Drop-D:

e----------------------------------0--3-|

B----------------------------0--3-------|

G----------------------0--2-------------|

D----------------0--2-------------------|

A-------0--1--2-------------------------|

D-2--5----------------------------------|

Den tredje lyseste noten, altså 3'eren på B-strengen, er en D. Åpen D-streng (fjerdestreng) er naturligvis også D.

Åpen D-streng (sjettestreng) vil da naturligvis også være en del av skalaen.

Derfor klaffer det å spille powerchords med vanlig grep i dropped tuning.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, prøvd meg litt rundt med drop D tuning nå, låter ganske bra, lett å lage riffs da. Var rundt i noen gitarbutikker forrige uke, og en fyr som jobba der spilte med C-tuning, kanskje tilogmed Bb tuning, hørtes veldig bra ut med dyp bass. Lurer på om strengene blir mye raskere slitt når man tuner dem opp og ned ofte?

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, prøvd meg litt rundt med drop D tuning nå, låter ganske bra, lett å lage riffs da. Var rundt i noen gitarbutikker forrige uke, og en fyr som jobba der spilte med C-tuning, kanskje tilogmed Bb tuning, hørtes veldig bra ut med dyp bass. Lurer på om strengene blir mye raskere slitt når man tuner dem opp og ned ofte?

Ja det blir de. Har stemt fram og tilbake fra E-tuning til drop C# mye i det siste, og har slitt litt strenger. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...