tom waits for alice Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Lite spørsmål, en venn av meg som spiller bass klager alltid på at jeg støtter gitarene mine opp mot hjørner, slik at de står mot veggen øverst på halsen. Han sier at jeg bøyer halsen og derfor ødelegger gitaren. Jeg er godt klar over at treverk er et "levende" matriale som bøyer seg etter press, klima og andre faktorer, men hvor mye har dette og si? Nei. Han tar feil. Trykket av halsen mot veggen er minimalt og ubetydelig. 99% av vekten går i gulvet, på langs av halsen. Jeg har hatt gitarer stående slik i årevis før jeg fikk så mange at jeg slapp opp for hjørner og investerte i skikkelige gitaroppheng. Og hva mener folket om å la gitarer ligge å slenge i sofaer, stoler osv? Er dette akseptert, eller er det flere enn meg som er av oppfatningen av en gang kommer noen til å dulte borti, sette seg på gitaren eller annet? Vennen jeg snakka om over la f. eks gitaren min i sofaen, og det var like før den endte i gulvet da jeg gikk forbi kanten på sofaen. Spørs på gitaren det. Er det en '58 original Les Paul ville jeg puttet den i en bankboks. Hvis det var en gitar jeg skulle få igjen pengene for hadde jeg vært forsiktig. Hvis ikke så er jeg av den oppfatning av at gitarer overlever en skramme eller to. Det går ikke ut over lyden. Å skli ned fra en sofa vil neppe ødelegge en gitar, selv om den kan få riper av det. Å ramle ned fra et bord på et betonggulv kan være litt verre... De fleste av mine gitarer har vært i gulvet. Noen av dem flere ganger. De har som jeg har sagt før vært brukt som leketøy av barn og barnebarn, som slagvåpen av fulle medsoldater den gangen jeg var i militæret, ligget ute i regnet på telttur. Og jeg spilte i noen år i punkeband. I dag henger de trygt på en vegg. Men den jeg spiller mest på til en hver tid blir ofte liggende i lenestolen når jeg er ferdig. Geir Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Tja, en Epiphone Les Paul burde vel duge til sånt. Eventuelt, om du er ute etter looken i tillegg så har vel LTD og Ibanez bra gitarer i den prisklassen Hva slags pedal brukes egentlig i Metallica? Har en Boss Overdrive, men blir liksom ikke samme.. Har en ibanez grg 170 (mökkagittar) Lenke til kommentar
edge Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Tja, en Epiphone Les Paul burde vel duge til sånt. Eventuelt, om du er ute etter looken i tillegg så har vel LTD og Ibanez bra gitarer i den prisklassen Hva slags pedal brukes egentlig i Metallica? Har en Boss Overdrive, men blir liksom ikke samme.. Har en ibanez grg 170 (mökkagittar) Aner ikke hva slags utstyr de bruker, men tipper en Marshall røramp bringer deg i nærheten. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Tja, en Epiphone Les Paul burde vel duge til sånt. Eventuelt, om du er ute etter looken i tillegg så har vel LTD og Ibanez bra gitarer i den prisklassen Hva slags pedal brukes egentlig i Metallica? Har en Boss Overdrive, men blir liksom ikke samme.. Har en ibanez grg 170 (mökkagittar) Aner ikke hva slags utstyr de bruker, men tipper en Marshall røramp bringer deg i nærheten. OK, siden jeg da spiller alt fra clapton til metallica til mayer, hva slags amp hadde värt best? Tenker litt på nye vox ac 15, men er ikke sikker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Kirk Hammet spiller vel nå på Randall, men spilte tidligere på Mesa Boogie. Aner ikke hva, men antar det var rectifier av noe salg. Lenke til kommentar
underdark Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hei! Har en ENGL Powerball amp, med et H&K greenback 4x12 kabinett. Jeg vurderer å bytte ut kabinettet med et med kun 2x2, pga størrelse og vekt. Det er sjelden jeg trenger å spille så voldsomt høyt, men jeg farter en del rundt og synes det er voldsomt upraktisk med 4x12-ern. Noen som har noen tanker om dette? Er et mindre kabinett nødvendigvis dårligere lydmessig, eller er det kun det at det spiller lavere (volum) ? Noen som har noen anbefalinger? Spiller veldig variert, og bruker stort sett alle kanalen. Har skjønt at powerball er populært i visse metalmiljøer, spesielt med heavy downtuning, men dette gjelder ikke for meg. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Wikipedia-quoting kommer i spoiler: Utstyret til Kirk Hammett: Amps: Mesa/Boogie Dual Rectifier (x2) Randall 4x12 Cabinets (x4) Randall RM100KH Signature Model (modified version of the MTS series RM100) (x2) Effekter: TC Electronic G-Major 2 effects processor Boss NS-2 Noise Suppressor Dunlop KH95 Kirk Hammett Signature Crybaby Ibanez Tube Screamer (Keeley modified) DigiTech Whammy WH-1 Line 6 DL4 Delay Modeler Line 6 MM4 Modulation Modeler Shure UR-4D Wireless Receiver GCX Audio Switcher Voodoo Lab Ground Control Pro floorboard DBX 1074 Quad Gate MXR Eddie Van Halen Flanger MXR Bass Octave Deluxe DigiTech Space Station ToneBone Hot British Tube Distortion Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 For de melankolske blant oss: En vakker versjon av Ole Bulls "I ensommme stunder" med Sølvin Refvik som jeg kom over på YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=KDrjMh-TXhY Edit: Om noen føler for å prøve seg på den så ligger tab'en på hjemmesidene hans: http://spilletrille.no/music/ Geir Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Etter å ha slitt på strengene mine enkeltvis og byttet en og en tenkte jeg at jeg skulle smelle til med et helt nytt strengsett i morgen. Jeg innbiller meg at tynne og myke strenger er det beste for min stil (metall) så er det noen anbefalinger eller innvendinger? Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ikke så lurt om du har planer om å stemme ned, noe som ikke er helt uvanlig for metalgitarister. Uansett så går det på personlige preferanser, men sånn generelt er vel metalgitarister stort sett glad i tynne strenger ja. For min del blir alt under 0.10 bare tull, både feel- og lydmessig - bruker helst 0.11 og 0.12. Vil vel egentlig anbefale at du kjøper det som står på gitaren din nå hvis du syns det er ålreit. Har du flytende bru av noe slag kan det nok hende du må justere litt på gitaren om du bytter tykkelse. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Men er det noen forskjell i mykheten på disse eller? Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Mykhet... nei ikke stort. Det er tråd laget av metall og mesteparten skal visstnok komme fra samme fabrikker. Er jo noen som skiller seg ut litt i feel f.eks. Elixir som er såkalte coated strings som holder en god del lenger før de blir vasne, eller flat-wound strenger som er populært blant jazzere - de koster da selvfølgelig mer også. Men kjøper du standard 0.09/0.10/0.11 av enten d'addario, ernie ball eller GHS så er det minimalistisk med forskjell. Tykkelse har mye mer å si enn merkevaren når det kommer til spillefølelse. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ok, nei men da tar jeg å springer ned til den lokale musikksjappa her i Hønefoss i morra da Får føle og ta litt på strengene før jeg kjøper dem. Verste jeg vet er i alle fall når de laveste strengene er så stive at man nesten ikke får hamret eller pull-off'et noe som helst Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Da landet jeg på et Erniball hybrid sett! Virker veldig bra etter kun noen min spilling. La også ved et Ibanez Heavy plekter som jeg likte veldig godt. Like presist og skaprt som Jazz III, men litt større for bedre kontroll. Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hvis du syns Jazz III blir for smått, burde du kjøpe Jazz II XL, de er helt like, bare større. NYDELIGE plekter! 1 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Strengetykkelse kommer helt an på spillestil som allerede nevnt. Ser du fant Ernie Ball-strengene, som vel er ganske vanlig blant metalgitaristene. Selv har jeg to forskjellige tykkelser på to forskjellige gitarer: .009-.042 GHS Boomers på den ene gitaren (22 bånd). Stemt i EADGBe hele tiden. Gir punch, mens det fortsatt er mulig å bende litt. .012-.056 GHS Boomers på den andre gitaren (24 bånd). Denne er stort sett enten stemt i drop D eller eventuelt drop + alle et steg ned (CGCFAd). Tykkere strenger funker bedre på downtune (basser har jo tykkere strenger, og de er jo en hel oktav lavere) imho. Puncher fortsatt ganske heftig, og er fortsatt lettspilt. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Har et problem med Line 6 Pocket POD Express! I går sluttet den plutselig å fungere! Jeg har prøvd å bytte batteri opp til flere ganger, bruke adapter og forskjellig jacker. Har prøvd med begge gitarene. Har en helt ny gitar, så veit det ikke er gitarene som er problemet. Noen som har noen til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hvis du syns Jazz III blir for smått, burde du kjøpe Jazz II XL, de er helt like, bare større. NYDELIGE plekter! Skal prøve det neste gang jeg er der. Selv syns jeg at Ibanez Heavy plekteret var flott og nesten som Jazz3. Eneste jeg kan klage på er at den har noe svikt i de hardeste slagene. Den kompanserer likevel helheten med en ru overflate som holder seg bedre i mine svette fingre! Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Sorry, mente Jazz III XL, skrev feil Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Føler jeg har gjort en rimelig god deal nå. Kjøpte 10 år gammel strøken jem 555 for 2500 Noen forslag til hvordan effekter jeg kan kjøpe til den? Spiller mye heavy rock og litt blues. Har bare en microcube også, burde den byttes ut? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå