Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Hagström til 6K låter ikke som en Gibson til 15. Slutt å spre løgner.

Vil tro at det stemmer, men man kan få gitarer til 6k som er like bra som gitarer til 15k - hvertfall når det gjelder akustisk og semi-akustisk, da bla. Gibson sine er overpriset til de grader.

Men selvom du får en god pris på en gitar, er det ikke nødvendigvis lurt å kjøpe den, hvis du ikke er ute etter lyden gitaren gir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan får man tremolo systemet på en strat nærmere kroppen? Helst helt inntil. Bør man sette på fler fjærer(er tre frea før)? Eller er det nok å stramme de to skruene? Uansett, burde man ta av strengene når man gjør dette, eller bør de være på?

Lenke til kommentar

Hvordan får man tremolo systemet på en strat nærmere kroppen? Helst helt inntil. Bør man sette på fler fjærer(er tre frea før)? Eller er det nok å stramme de to skruene? Uansett, burde man ta av strengene når man gjør dette, eller bør de være på?

Spørs hvor langt inn skruene står fra før. Har du noen en centimeter eller to igjen før skruen står helt inn kan du starte med å skru inn dem(dytt hardt med skrujernet slik at du ikke sliter gjengene i treverket). Husk å slakke opp stemmeskruene etter hvert som du gjør dette.

Om du heller vil sette på en ekstra fjær så er det viktig at du får det jevnt(dvs 2 fjærer på hver side og tomt i midten). Igjen, husk å slakk stemmeskruene. Om du gjør dette kan det hende at du må skru ut skruene litt for å kompensere for den ekstra fjæren.

Lenke til kommentar

Spørs hvor langt inn skruene står fra før. Har du noen en centimeter eller to igjen før skruen står helt inn kan du starte med å skru inn dem(dytt hardt med skrujernet slik at du ikke sliter gjengene i treverket). Husk å slakke opp stemmeskruene etter hvert som du gjør dette.

Om du heller vil sette på en ekstra fjær så er det viktig at du får det jevnt(dvs 2 fjærer på hver side og tomt i midten). Igjen, husk å slakk stemmeskruene. Om du gjør dette kan det hende at du må skru ut skruene litt for å kompensere for den ekstra fjæren.

Takk. Da prøver jeg stramme litt først jeg ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg laget en egentråde på dette for snart en uke siden men ingen respons så poster her, håper det går greit.

jeg så i en lokal avis ett tilbud på en Morgan ST-570 el-gitar til en sum av ca 1600,- , har funnet ut at det ser ut til å være samme gitaren de selger på gitarhuset: Morgan ST-500

spørsmålet mitt her blir da, hvorfor er det så vanskelig å finne info på denne gitaren? (vel iallefall for meg) slik som produsentens hjemmeside e.l.

og er dette en grei gitar sånn egentlig? noen som har noe erfaringer med denne modellen?

Nå har jeg kjøpt gitaren, en MicroCube og et begynnerhefte og det moro er det!

Mvh stich_it

Lenke til kommentar

Helt sikkert en helt ok begynnergitar. Det er klart at såpass billige gitarer sjelden vil klassifiseres som "bra" gitarer, men så lenge du synes den er god å spille på og låter til forventningene så er det jo ikke viktig hva andre synes.

Men generelt er vel Morgan helt greie gitarer, uten at jeg har noen dyptliggende erfaring, dessverre :)

Lenke til kommentar

Morgan lager stort sett bra saker i entry-level samt litt inn i medium level, synes jeg. Vil tippe at omkring halvparten av Norges elgitarister begynte på Morgan-strat'en til 1500,- (gjerne 1999,- med en tiwatter og gigbag). Sikkert en haug av kassegitaristene som startet på en enkel Morgan western også.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål, en venn av meg som spiller bass klager alltid på at jeg støtter gitarene mine opp mot hjørner, slik at de står mot veggen øverst på halsen. Han sier at jeg bøyer halsen og derfor ødelegger gitaren. Jeg er godt klar over at treverk er et "levende" matriale som bøyer seg etter press, klima og andre faktorer, men hvor mye har dette og si?

Og hva mener folket om å la gitarer ligge å slenge i sofaer, stoler osv? Er dette akseptert, eller er det flere enn meg som er av oppfatningen av en gang kommer noen til å dulte borti, sette seg på gitaren eller annet? Vennen jeg snakka om over la f. eks gitaren min i sofaen, og det var like før den endte i gulvet da jeg gikk forbi kanten på sofaen.

Lenke til kommentar

Får da være opp til hver enkelt. Å støtte den mot en vegg er vel ikke et stort problem, med mindre det er fare for at den blir dyttet over ende. Generelt tåler de fleste gitarer ganske mye bank. Unntaket er Gibson, som må ha de dummest konstruerte halsene i verden.

Lenke til kommentar

Folk må jo få gjøre hva de vil med sine gitarer som du sier, men merker jeg blir litt småirritert når slenger rundt med mine gitarer etter å ha gitt beskjed om at den skal stå trygt oppreist.Var forsåvidt snakk om en Les Paul fra Epiphone tidlig på 90-tallet en gang, og de er så vidt jeg vet stort sett bygd med Gibsondeler :p

Da har jeg i allefall litt støtte på veggproblematikken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...