Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, skal kjøpe nye strenger til kasse gitaren min, en Washburn. Men jeg synes den er litt for hard å spille på nå så vil kjøpe tynnerer strenger. Noen strengesett som kan anbefales? Har ikke så veldig greie på strenger, vet ikke hva slags strenger som står på orginalt.

De som står på er nok 11-52 eller 12-53, så du kan jo f.eks prøve å sette på et sett D'Addario EJ15(10-47). Det er veldig veldig tynne strenger, men du kan jo teste de og se om du trives med det. Hvis ikke er det bare å gå opp en tykkelse neste gang :)

 

http://stikker.no/vare.aspx?vareid=1239&katid=74&katsubid=128&katsubsubid=60

Lenke til kommentar

Heisann, folkens! Gitaren min oppfører seg veldig rart for tiden, og jeg trenger litt hjelp med å finne kilden til problemet. Skal forklare i detalj:

 

Dere husker vel da dere begynte å lære f.eks barre-akkorder: Noen av strengene lagde sannsynligvis en buzze-lyd første gangen. Akkurat det samme har begynt å skje med gitaren min, uten at jeg har blitt noe svakere i pekefingeren... Etterhvert som tiden går har flere og flere strenger begynt å buzze når jeg spiller barre-akkorder på posisjonene nærmest stemme-tappene. Er det gitar-nakken som justerer seg automatisk feil? Og er det en enkel måte å fikse dette på, for en som er total amatør innen gitar-omstilling?

 

Eller må jeg krype til korset og besøke gitar-doktoren her i byen?

Lenke til kommentar

Strengeklirring forårsakes oftest av to ting (når det ikke er brukerfeil): At halsen har for mye/lite bue, eller at båndene er for høye.

 

Siden du sier at dette er noe som har utviklet seg over tid, regner jeg med at det er halsen som har bøyd seg over tid. Da må du nok dessverre besøke en gitardoktor, da det er VELDIG lett å fucke opp en trussrodjustering (som er løsningen på problemet, forutsatt at jeg diagnoserer rett), og er noe som strengt tatt bare bør foretas av en ekspert på det.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Strengeklirring forårsakes oftest av to ting (når det ikke er brukerfeil): At halsen har for mye/lite bue, eller at båndene er for høye.

 

Leo_Khenir har nok riktig svar, men jeg kom til å tenke på:

 

Hvis dette er noe som har kommet nå i vinter, og det har vært veldig kaldt (ute) der du bor, og du har kompensert med å fyre som f... for å holde varmen (inne); da er innelufta di blitt veldig tørr.

Tørr luft får treverket i gitaren til å slå seg, og til og med sprekke.

 

Dersom dette gjelder i ditt tilfelle, kan gitaren gjenvinne sin form ved at du fukter innelufta: kok vann i et åpent kar, kjøp luftfukter, etc...

 

Noe å tenke på --> verdt å forsøke

 

:-) GAu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...