srbz Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) H-S-H som i humbucker og single coil? Aldri sett et sånt oppsett før, tror aldri jeg har sett gitarer med annet enn 3 SC, 2 SC + 1 HB eller bare 2HB edit: jovisst har jeg det. husker bare ikke hvor/når Endret 29. september 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Det er blant annet vanlig på Ibanez-gitarer, men ikke så vanlig på strater. Det er veldig 80-talls å ha H-S-H, igrunn, så jeg krysser fingrene for at gitarkroppen ikke stammer fra 80-tallet (enda verre er det at alt jeg har funnet peker mot at pickupene også er ifra 80-tallet) . Isåfall er det kjipt å betale for noe man ikke får, pluss det faktum at Fender fra store deler av 80-tallet ikke holder mål, og derfor har dårlig videresalgsverdi, og ikke minst generell kvalitet. Endret 29. september 2005 av HalTan Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en (brukt) Fender USA 1999 Strat (Serienummer N9375557). Ifølge selger er den helt original, men jeg tok av pickguarden i dag og tok en titt under, og et par ting undrer meg. Siden Fender tydeligvis ikke har en support-mail (eller har de det? Isåfall hvor?), spør jeg foreløpig her. Håper noen kan hjelpe meg! :---) Ok, nå gjetter jeg litt, siden jeg ikke har tid til å sjekke dette: * H-S-H routing har vært standard på US strats i noen år så vidt jeg vet. Så det stemmer bra med en '99. * Pickupnummerne vet jeg ikke noe om i farten, skal se om jeg finner noe. * Det sorte er antagelig grunning, ja. Fender har brukt en teknikk hvor de rett og slett dypper hele kroppen i grunningen og lar den drypptørre. Derfor blir det grunning nede i routingen hvor sprayakken etterpå ikke når inn. De dyppes etter en stang som festes i neck pocket, hvilket forklarer hvorfor det ikke er farge der. * Kronehullet brukes sammen med to andre festepunkter til å balansere kroppen på når baksiden lakkes. Geir Endret 29. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Aha, flotte greier! Blir spennende å se om jeg finner ut noe mer om pickupene da. Er ihvertfall ikke helt fornøyd med dem, synes de låter litt vel tynt, selv til å være Fender, mangler litt strat-vibe gjør de også. Forresten glad for ihvertfall den ene H-utfresningen, har hatt planer om å sette en litt mindre hissig humbucker i straten uansett (type fet bluestone), eventuelt noe skikkelig hissig noe, om jeg skulle få lyst til det. Det er i alle fall med på å gjøre straten tre-fire hakk mer allsidig, countrytwangen i mellomposisjon mellom midte og stol trenger jeg ikke uansett, er mest glad i hals-lyden. Får justere mikkene litt idag eller imorgen og se hva jeg klarer å få ut av dem i første omgang, da. Problemet akkurat nå er imidlertid fretbuzz. Har kjøpt et sett .10-.46 idag (det var .09-.42 på den, skitne og gamle var de også), så setter på og venter til i morgen, får ta eventuell halsjustering da. Håper bare ikke jeg må ha noen nye bånd eller tilslipning, har ikke råd til en dritt, og det er bokstavelig talt, jeg har ikke råd til en dritt, engang. Har forresten H-S-H utfresning med S-S-S noe å si for lyden, skulle tro det gir mindre kontakt med treverket og resonansen generelt? Endret 29. september 2005 av HalTan Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Har forresten H-S-H utfresning med S-S-S noe å si for lyden, skulle tro det gir mindre kontakt med treverket og resonansen generelt? Nei, i grunnen ikke. Pickupene er jo festet til plekterbrettet, ikke til treverket. Resonansen skapes mellom kroppen og strengene, ikke mellom pickupene og kroppen. En stund brukte Fender til og med såkalte "swimmingpool routes" altså en stor rektangulær routing fra stolen til halsen. Geir Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Aha. Mener igrunn å ha lest noe om noen som klager på lyden i "swimmingpool routes", men det kan for all del være nok en slik innbilt tonesnobb som omtrent ville ha ment det var forskjell på forskjellige 9voltsbatterier i delaypedalen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Aha. Mener igrunn å ha lest noe om noen som klager på lyden i "swimmingpool routes", men det kan for all del være nok en slik innbilt tonesnobb som omtrent ville ha ment det var forskjell på forskjellige 9voltsbatterier i delaypedalen. Vel det er jo interessant at hvis du bare gjør svømmebassenget stort nok, slik at det blir en thinline eller hollowbody gitar, så mener de samme menneskene gjerne at det blir bedre lyd... Jeg vedder en betydelig pengesum på at om du festet halsen fra gitaren din til en "to tom fire" planke med stol og pickuper, ville de fleste av dem ikke høre forskjell på det og den ekte strat'en. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Litt pussig sammentreff, foresten, Jeg har sittet i går og i dag og fundert på om jeg skulle sette to EMG 89 med en SA i midten i H-S-H oppsett på min Mary Kaye. (Hvis jeg ender opp med å bestemme meg for en slik da.) EMG 89 er to pickuper i en, både en SA (Alnico strat single coil) og en 85-type humbucker i samme cover. Dermed får jeg både ekte single coil og humbucker både ved stolen og halsen. Inside the EMG-89 pickup are both single and dual-coil pickups, each with its own output. The single-coil mode is an Alnico loaded stacked EMG-SA. The dual-coil mode consists of two Alnico loaded coils opposite one another creating a pickup similar to the EMG-85. A push/pull volume or tone enables you to switch from the clarity of a single-coil to the fatness of a humbucking. Det jeg ikke får er den typiske strat-look'en med skråstilt bridgepickup... Geir Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Litt banning i kirka å putte EMG'er i en såpass "kul" strat, men men. Kult konsept, dog, selv om jeg ikke liker lyden i EMG 85, skikkelig metal-greier. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Litt banning i kirka å putte EMG'er i en såpass "kul" strat, men men. Samma tenkte jeg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Joa, men hadde lyst på et SA sett for å få litt Gilmour-sound ut av gitaren. Derfor EMG. Samt at jeg ønsker den clean look'en man får med hele deksler. Og med 89'ene får jeg humbucker sound også. Er ikke så redd for at det skal låte metall. Det har vel så mye med pedaler og forsterker å gjøre. Jeg akter forøvrig å bytte ut min Mesa Nomad med en Lonestar Special (når jeg blir rik en dag...) Geir Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Om du får de i hvitt blir det ikke så ille... (Ps. H*lvetes dritt-trem, vurderer nesten å kile den fast med alle mulige fjærer nå). Endret 29. september 2005 av HalTan Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 (endret) Humbucker gir etter min mening aldri noen typisk strat-look (3 SC med skrå bridge), men jeg kunne godt tenke meg en likevel. Til nød kan humbucker bridge og 2 single coil gå an rent utseendemessig (ikke at noe annet vil være stygt eller upraktisk, men det blir liksom ikke 100% "typisk" strat). Ikke det at jeg har planer om å gå til anskaffelse av nye pickups, jeg har begrenset formue og andre prioriteringer Tremoloarmen har jeg fjerna. Fant ut at jeg ikke brukte den tilstrekkelig til at den skulle få lov å være sånn i veien for meg, setter den heller på plass hvis det blir bruk for den... edit: ønskelig setup (med HB som bridge): Seymour SH6 (HB) - SSL4 quarter pound (SC) - SSL1 (SC) uten at jeg skal skryte på meg for mye kompetanse, noe jeg har lite av når det gjelder gitarmekk Endret 29. september 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hva med å snu på flisa og gjøre en SHH istedet for den typiske HSS: (En litt fort og gæli skisse dette.) Siden jeg ikke er noen heavy-gitarist lenger (det var 30 år siden, det) er det ikke primært bridge jeg trenger 'bucker på. Om jeg har '89 vendt med singlecoil'en mot halsen, blir det i praksis en S-H-S-H-S, det vil si at jeg får single coils i standard posisjon, med humbuckere i mellom... Geir Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Aha. Mener igrunn å ha lest noe om noen som klager på lyden i "swimmingpool routes", men det kan for all del være nok en slik innbilt tonesnobb som omtrent ville ha ment det var forskjell på forskjellige 9voltsbatterier i delaypedalen. Hehe...det hevdes at den godeste Eric Johnson gjør akkurat det. Om du plages med tremoloen, ligger nok problemet i nut'en. Altså om du ikke får den til å holde stemminga. (hvis ikke har du jo justeringsmulighet i å stramme/slakke fjærene) Er trem'en festa med seks skruer, fjerner du de fire midterste. det holder lenge med de to ytterste. Sjekk at strengene ligger fritt i sporene i nut'en. (tror kanskje de binder litt, i og med at du har gått opp ett hakk i strengetykkelse) Du kan kjøpe deg noe wet/dry sandpapir fra 400 grit og opp, så lager du en brett på papiret, og pusser forsiktig i strengesporet. avslutt med det fineste papiret. Eller du kan fleske til og kjøpe deg et filsett. Men det kan du jo ikke, for du har jo ikke penger til dritt en gang. OBS - det er lett å ta litt for mye når du pusser, så ta det pent og forsiktig, og puss i strengenspaltens "sider, ikke i dybden, prøv å få det så rundt som mulig, unngå "V"-spor. Grunninga du snakker om kan også være en type skjerming (istedet for folie). Jeg husker vi brukte en sort guffe som stinka noe inne i det innerste dype mørket av hesteræ..... Men det funka veldig bra. T'Weed Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Grunninga du snakker om kan også være en type skjerming (istedet for folie). Jeg husker vi brukte en sort guffe som stinka noe inne i det innerste dype mørket av hesteræ..... Men det funka veldig bra. Ja, det er faktisk ikke usannsynlig. Men jeg tror ikke Fender bruker det standard, så da er det antagelig lagt på senere. Skal se om jeg kan finne ut mer om det. Geir Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hva med å snu på flisa og gjøre en SHH istedet for den typiske HSS Oj. For min del hadde det kanskje vært det minst praktiske, men det så utrolig bra ut (og for meg er kanskje det det viktigste foreløpig) Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Hva med å snu på flisa og gjøre en SHH istedet for den typiske HSS: Hva med å ha et Lace Sensor eller EMG-sett (f.eks gold) med vintage utseende og midboost/scoop-kontroll? Noe ala det du finner i Gilmour EMG-settet, bare med vintage utseende, altså ("lookalikemagneter" eller hva man måtte kalle det i toppen av dekselet). Burde jo tilfredsstille krav til både trohet mot original og vidt spenn i lyden. Kan visst oppnå en slags humbuckerkvalitet (men noe "smoothere" har jeg lest) med en slik aktiv mid-boost. Dessuten blir det støyfritt! En annen mulighet er jo å sette sammen en strat med P-90'er, det kunne vært skamfett! T'weed: Jepp, kan nok være noe slikt. Vurderer å kjøpe en grafittnut, eventuelt bare finne noe sandpapir, men ser det an, nye strengesett må strekkes og spilles til, og det har jeg jo ikke rukket å gjøre skikkelig ennå. (Har klint på noe grafitt fra en blyant foreløpig. Eller kanskje teflonmaling kan være tingen? ) EDIT: Svarte satan, der røyk 1. strengen min (tøyde litt vel hardt, kanskje), og jeg er tom! BUHU, ingen spilling idag. Endret 30. september 2005 av HalTan Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) EDIT: Svarte satan, der røyk 1. strengen min (tøyde litt vel hardt, kanskje), og jeg er tom! BUHU, ingen spilling idag. Bah! Jeg har alltid 2 sett ekstra, det er like innforjævlig å gå rundt uten strenger i dagevis før jeg får anledning til å kjøpe nye. edit: sitter og lytter igjennom samples for de pickupsene jeg skrev et sted på forrige side, og jeg må si det var veldig mye hendrix-lyd, både på clean og dirty Endret 30. september 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå