Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heyhey!

Jeg har en Jackson RR3 jeg vil ha ned i Drop C, hvilken tykkelse skal jeg sette på for å ikke surre til vibbarm-systemet og hvor stramme strengene er?(Floyd Rose..) Jeg vil gjerne ha strengene ca like stramme som jeg har nå. Nå har jeg 09-42 og stemt i standard E. Lurte litt på Top/Heavy bottom 11-52 (11-14-18-30-42-52), men blir dette for tykt? Hvis jeg setter på for tykke strenger legger jo vibbarmen seg bare nedtil gitaren.

Takk takk for svar!

Endret av Fryth
Lenke til kommentar

Så du har drop B på en gitar med floyd rose med 11-50? Da blir kanskje 10-52 litt vel.. Men 10-46 virker litt tynt..? (Drop C blir jo alle 2 halvtoner ned, og tykkeste 4 halvtoner ned).

EDIT: Jeg kan jo ikke skaffe for tykke strenger heller, for da blir jo strengene altfor stramme!

Endret av Fryth
Lenke til kommentar

Jeg har ikke Floyd Rose, så litt forskjell blir det jo. Og Floyd Rose er det *en stund* siden jeg har fikla med (selv med litt erfaring fra gitarbutikk), så jeg blir litt usikker her (dessuten er jeg trommeslager :D ).

Finnes sikkert de på forumet med mer kjennskap til Floyd Rose som kan gi info, jeg bare forklarte hvordan jeg opplever .011-.050 med Drop B på en not-Floyd Rose (uten vibbarm i det hele tatt, faktisk).

Lenke til kommentar

Stemte nylig ned min gitar med FR fra standard E til standard D, gikk fra 0.10-0.46 til 0.11-0.54 og trengte ikke noe annet enn finjusteringer. De tjukkeste strengene blei en god del tightere, noe jeg også ønsket. Siden du har 0.09-0.42 og skal ha den i drop C så høres ikke 0.10-0.52 så alt for gæli ut om du liker spennet du har nå.

Lenke til kommentar

Strengene er jo nettopp ikke knytt fast nederst - de er satt fast med knotter. At hodet er vanligst på nylon betyr ikke nødvendigvis at det kun kan brukes til nylon. Dette er en spansk stålstrenger. (Spansk/klassisk gitar. Samma ulla)

Forøvrig, om man setter fast stålstrenger til en nylonbru, vil brua etter all sannsynlighet rives av. Derfor er det ikke mulig (evt lite tilrådelig) å sette stålstrenger på en nylongitar.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Som jeg sa over: Hodet og stemmeskruene avgjør ikke om det er en nylonstrenger. Det avgjør om det er en klassisk/spansk gitar eller en westerngitar. Man må se på BRUA, altså der strengene er festet på selve gitarkroppen om noen skulle lure, om det er nylon eller stål som er tiltenkt gitaren. Stål = pegs, nylon = knytt fast.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Leo i denne diskusjonen! Stål! Så vet vi det..

Yes, nå har jeg byttet fra 09-42 til 10-52 på floyd rose-gitaren min. Det ble litt for tykke strenger i forhold til hvordan floyd rose'n er satt opp. Så da lurte jeg rett og slett på: Hvordan skal jeg få strammet fjærene? Er det vanlig da å skru på de store skruene som er festet i treverket til gitaren? Sett folk på youtube gjør det, men er lissom ikke alltid den mest politelige kilden føler jeg. Ødelegger ikke det fort skrue-festet å skru frem og tilbake på tre-skruene i gitaren? Eller er jeg for nervøs..?

Lenke til kommentar

Skal du unngå slitasje så lenge som mulig, så er måten å gjøre det på at du fjerner spennet(dvs slakk strenger helt ned og ta av fjærene), men vanligvis er ikke dette nødvendig. Det du derimot MÅ passe deg for er når du skal justere strengehøyde. Da er det ekstremt viktig å fjerne spennet og fjerne "eggene" før du skrur, hvis ikke er det nok med en kvart omdreining for å slipe eggene ned nok til å gjøre hele driten ustabil.

Floyd-gitarer krever endel mer tenking hva oppsett angår enn vanlige gitarer, og kan være ganske kjipe å skifte strengetykkelse på, men om du klarer å sette dem bra opp så er det lite som slår de i stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...