Jøtul Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 stikker.no anbefales ja! 50kr for et sett strenger, og frakten koster ikke mer enn faktiske fraktkostnader. rask levering og lave fraktkostnader. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Heyhey! Jeg har en Jackson RR3 jeg vil ha ned i Drop C, hvilken tykkelse skal jeg sette på for å ikke surre til vibbarm-systemet og hvor stramme strengene er?(Floyd Rose..) Jeg vil gjerne ha strengene ca like stramme som jeg har nå. Nå har jeg 09-42 og stemt i standard E. Lurte litt på Top/Heavy bottom 11-52 (11-14-18-30-42-52), men blir dette for tykt? Hvis jeg setter på for tykke strenger legger jo vibbarmen seg bare nedtil gitaren. Takk takk for svar! Endret 11. oktober 2010 av Fryth Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Drop C (Altså alle strenger 2 steg/heltone ned og 6. enda et hakk?) BURDE holde med enten 11-50 eller .010 om det kniper skikkelig. Jeg har ikke noe problemer med klirr på bånd i Drop B (Altså enda en halvtone ned) med 011-050, hvertfall. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Så du har drop B på en gitar med floyd rose med 11-50? Da blir kanskje 10-52 litt vel.. Men 10-46 virker litt tynt..? (Drop C blir jo alle 2 halvtoner ned, og tykkeste 4 halvtoner ned). EDIT: Jeg kan jo ikke skaffe for tykke strenger heller, for da blir jo strengene altfor stramme! Endret 11. oktober 2010 av Fryth Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Jeg har ikke Floyd Rose, så litt forskjell blir det jo. Og Floyd Rose er det *en stund* siden jeg har fikla med (selv med litt erfaring fra gitarbutikk), så jeg blir litt usikker her (dessuten er jeg trommeslager ). Finnes sikkert de på forumet med mer kjennskap til Floyd Rose som kan gi info, jeg bare forklarte hvordan jeg opplever .011-.050 med Drop B på en not-Floyd Rose (uten vibbarm i det hele tatt, faktisk). Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Sweet, da prøver jeg meg nok litt frem med utgangspunkt i 10-52ern!(: Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Stemte nylig ned min gitar med FR fra standard E til standard D, gikk fra 0.10-0.46 til 0.11-0.54 og trengte ikke noe annet enn finjusteringer. De tjukkeste strengene blei en god del tightere, noe jeg også ønsket. Siden du har 0.09-0.42 og skal ha den i drop C så høres ikke 0.10-0.52 så alt for gæli ut om du liker spennet du har nå. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Veldig godt å høre! (For jeg bestilte nettopp strengene også xD) Vi får se hvordan det blir (: Lenke til kommentar
ReGaiN Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Er dette en stål- eller nylonstrengs gitar? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Stål! Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Nylon. Den har stål strenger nå, men etter hvordan den er satt opp med hode og "bindinger" nederst er det en Nylon strengs gitar. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Strengene er jo nettopp ikke knytt fast nederst - de er satt fast med knotter. At hodet er vanligst på nylon betyr ikke nødvendigvis at det kun kan brukes til nylon. Dette er en spansk stålstrenger. (Spansk/klassisk gitar. Samma ulla) Forøvrig, om man setter fast stålstrenger til en nylonbru, vil brua etter all sannsynlighet rives av. Derfor er det ikke mulig (evt lite tilrådelig) å sette stålstrenger på en nylongitar. Endret 15. oktober 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
edge Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Tror og det er en stålstrenger. Nylon bruker å ha stemmeskruer i plast. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Som jeg sa over: Hodet og stemmeskruene avgjør ikke om det er en nylonstrenger. Det avgjør om det er en klassisk/spansk gitar eller en westerngitar. Man må se på BRUA, altså der strengene er festet på selve gitarkroppen om noen skulle lure, om det er nylon eller stål som er tiltenkt gitaren. Stål = pegs, nylon = knytt fast. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg holder meg til Leo i denne diskusjonen! Stål! Så vet vi det.. Yes, nå har jeg byttet fra 09-42 til 10-52 på floyd rose-gitaren min. Det ble litt for tykke strenger i forhold til hvordan floyd rose'n er satt opp. Så da lurte jeg rett og slett på: Hvordan skal jeg få strammet fjærene? Er det vanlig da å skru på de store skruene som er festet i treverket til gitaren? Sett folk på youtube gjør det, men er lissom ikke alltid den mest politelige kilden føler jeg. Ødelegger ikke det fort skrue-festet å skru frem og tilbake på tre-skruene i gitaren? Eller er jeg for nervøs..? Lenke til kommentar
edge Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Skal du unngå slitasje så lenge som mulig, så er måten å gjøre det på at du fjerner spennet(dvs slakk strenger helt ned og ta av fjærene), men vanligvis er ikke dette nødvendig. Det du derimot MÅ passe deg for er når du skal justere strengehøyde. Da er det ekstremt viktig å fjerne spennet og fjerne "eggene" før du skrur, hvis ikke er det nok med en kvart omdreining for å slipe eggene ned nok til å gjøre hele driten ustabil. Floyd-gitarer krever endel mer tenking hva oppsett angår enn vanlige gitarer, og kan være ganske kjipe å skifte strengetykkelse på, men om du klarer å sette dem bra opp så er det lite som slår de i stabilitet. Lenke til kommentar
Fryth Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Jeg tror jeg skjønte halvveis. Bortsett fra justere strengehøyde-delen. Den tok jeg ikke helt Men konklusjonen er at det er lov å skru på de skruene?xD Lenke til kommentar
edge Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Skal gå fint. Men husk å ta litt av gangen forså å stemme om, så slipper du å drive å skru mye ut og inn og dermed utvide gjengene mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå