Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje på tide å komme med et innlegg i denne tråden også....

 

Har fått med meg at David Gilmour eier Strat 0001, og at han spilte på den under 50 års jubileums-konserten i London. (Har forresten anskaffet meg DVD-en, og det var en del imponerende fremføringer der. Spesielt da Gilmour spilte Marooned)

 

Det jeg lurer på er følgende: Er Strat 0001 den aller første Strat-gitaren som ble laget, eller er det den første i den kommersielle produksjons-serien?

Lenke til kommentar
Jeg prøver å få 5000 for min Epiphone, kostet meg 7000 ny da... (og det var på tilbud)

var det en epiphone les paul sandard plus..?

nei, det er signatur modellen til J.P (fra Aerosmith)

 

Veil. pris er 8999 da :)

 

Forresten, skal bytte gitaren min mot en Ibanez neste uke.

 

IBANEZ-002-1.jpg

IBANEZ-001-1.jpg

 

Jeg driter oppi hva folk kanskje synes om den, fordi - dette ER en kronjuvel

 

Er en 88-mod. Saber 540pro. Like gammel som meg :)

Lenke til kommentar
Blir veldig trøtt i en del venstre hånda når jeg spiller lenge (den hånda jeg bruker på halsen).Vet ikke hvorfor... Noen som har hatt samme problemet. Prøver å legge med bildet for bedre forståelse.

 

http://img.photobucket.com/albums/v634/petter-chaos/Hand.jpg

Feil tykkelse på halsen kanskje, slik at du får et kunstig grep med tommelen. Prøv litt ulike gitarer og se om du finner en hals med riktig profil.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Alle strater laget før oktober '54 var å regne for "prototyper", hvor det ble eksperimentert med ulike deler. I oktober ble det endelige designet satt i masseproduksjon. Men det finnes visstnok ingen oversikt over disse pre-oktober utgavene. Og siden pre-produksjonen startet i mars og 0001 ble laget i september kan vi altså ikke stole på serienummerne for å vite hvem som var først.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Uff. Nå er jeg usikker. Sitter og grubler på strat'en som jeg skal få bygget til min 50 års-dag. Skal jeg velge:

A. En helt hvit strat (Mary Kaye eller melkehvit som den gjerne kalles her på berget) med hvite EMG pickuper, eller:

B. En mørk rød strat med Joe Barden pickuper.

 

I begge tilfeller med flammelønn kropp og transparent lakk, og mest sannsylig med hvitt plekterbrett. (Selv om det er litt synd å dekke det til hvis treverket er spesielt pent.)

 

Den hvite ville definitivt ha flammelønn hals og brett, den røde enten lønn eller ibenholt brett.

 

Problemet er at jeg har sinnsykt lyst på en Mary Kaye strat i moderne utførelse, men jeg har lyst på en strat med Barden pickuper og. Og de er sorte. I tillegg er de dyre etter at Barden sluttet å lage dem, det koster like mye eller mer for en enkelt brukt Barden pickup på eBay enn hele settet med EMG pickuper koster nye.

 

Her en Fender Custom Shops May Kaye utgave:

 

MaryKaye.JPG

 

Tenk dere den med flammelønn i stedet for ask, og med EMG pickuper. Jeg er litt usikker, men lurer på om krom hadde passet bedre til et moderne uttrykk...

 

Og for de som måtte lure på hvem Mary Kaye var:

 

marykayetrio.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Skal kjøpe høytalerkabinett (4*12" typen). Skal bruke forsterkeren i en kombo jeg har nå (båre frem til jeg får handla ordentlige saker).

Har egentlig tenk til å kjøpe et Marshall 1960 kabinett, men funker avt kabinettene bra? Skal kjøpe rørfosterker senere, hvis det kanskje har noe å si..

 

På forhond takk :).

Lenke til kommentar

Krysspost fra gitarnorge.no:

 

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en (brukt) Fender USA 1999 Strat (Serienummer N9375557). Ifølge selger er den helt original, men jeg tok av pickguarden i dag og tok en titt under, og et par ting undrer meg. Siden Fender tydeligvis ikke har en support-mail (eller har de det? Isåfall hvor?), spør jeg foreløpig her. Håper noen kan hjelpe meg! :---)

 

For det første var/er det H-S-H-utfrest i kroppen, men helt standard S-S-S pickupoppsett - ble de laget slik (eventuelt for å spare penger i produksjonsprosessen?), kan denne typen utfresing dateres til en spesiell periode?... Eller har noen triksa og miksa sammen deler fra to forskjellige strater?

 

For det andre var det eneste jeg fant av navn på pickupene noen uthevede nummere i plasten - "016730". Er dette standard USA pickups, eller har disse også være bytta ut? Søkte opp nummeret på google, og det var skremmenede mange "80's pickups"-treff. Er disse IKKE fra 1999? Under pickguarden står det forøvrig at den er satt sammen 26. februar '99, men pickups kan jo ha vært bytta fordet...

 

Dessuten er gitaren i utgangspunktet hvit, men det kan se ut som det er malt hvitt over sort om man ser nede i pickuputfresningen, er dette vanlig (en eller annen form for grunning eller beskyttende maling?), eller har gitaren vært re-finished?

 

(Forresten, vurderer å ta av halsen for å sjekke datostempling på kroppen. Er det noe stress når denne skal på igjen med intonering og stramming og slikt, eller er det bare å klaske den fast og stramme til?) - Har nå gjort dette og datostemplinga var veeeldig uklar, men det ser ut som det står 9. februar 1999, noe som stemmer godt overens med at det på halsen står 10. februar 1999. Jeg kan dog ta feil. Det var forresten ingen sort maling der, så gitaren har muligens original finish, YEY.

 

Og en ting til, ca. 2 cm nedenfor (mot "gulvet" når du har den i vanelig spilleposisjon) og litt til høyre for hals-pickup.utfresningen er det frest ut et ca 1x1x1 rundt hull (på størrelse med en 1-krone og dybde med 6 1-kroner, kanskje). Hullet er dekket av pickguarden, og har ingenting oppi, og heller ingen hull/kanaler inn/ut av seg. Hullet er forresten IKKE malt med svart oppi og hvitt over som resten, men med hvitt rett på treverk. Hva i alle dager er dette hullet godt for?

 

Takker for alle (vettuge) svar!

 

Ps. Tilgi norsklish-glosene.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...