Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Ibanez kassegitar som jeg kjøpte for et halvt års tid siden, er fornøyd med og liker å spille på, men kunne tenkt meg en skikkelig el-gitar.. Er det veldig nøye hva slags merke jeg kjøper? Er jo hundrevis av merker og modeller å velge mellom. Er det gitaren eller forsterkeren som bestemmer lyden? Liker 70-80tallsrock, kiss, rolling stones, ac/dc, queen og litt sånn i det området.. Noen som har noe å anbefale? Evt. kjøpe brukt/nytt?

Kunne sikkert lest tilbake i posten, men så postet jeg en feilpost og tenkte å bruke den til noe istedenfor å bare skrive feilpost..

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Jeg holder på å rydde opp i huset, og det dukker opp mye rart.

Inne i en krok fant jeg min gode gamle Roland Bolt-60. (Med gammel mener jeg 30 år gammel.) Fortsatt i god spillbar stand. Ikke så mye crunch i distortion-kanalen lenger, (det var da heller aldri dens sterke side), men det har man pedaler til. 60 watt, som navnet antyder. Transistor preamp, rør sluttrinn, romklang. Den klarer seg godt i et band.

Jeg hadde spart på den så junior kunne ha noe å spille på, men han tjener egne penger nå og har kjøpt seg sin egen forsterker og gitar.

Så Bolt'en søker et godt hjem. Jeg skal ikke ha noe for den, (kjøp og salg er da heller ikke tillatt på forumet), men vil heller ikke ha noen kostnader med dette. Så hvis noen har lyst på den, og kan komme og hente den (jeg kan eventuelt levere i Bergen), så skal du få den helt gratis.

Send meg en PM om du er interessert.

Geir :)

Og da har forsterkeren fått seg et nytt hjem hos en forumbruker på Askøy. Håper den kan være til glede og nytte der i ennå noen år...

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Ibanez kassegitar som jeg kjøpte for et halvt års tid siden, er fornøyd med og liker å spille på, men kunne tenkt meg en skikkelig el-gitar.. Er det veldig nøye hva slags merke jeg kjøper? Er jo hundrevis av merker og modeller å velge mellom. Er det gitaren eller forsterkeren som bestemmer lyden? Liker 70-80tallsrock, kiss, rolling stones, ac/dc, queen og litt sånn i det området.. Noen som har noe å anbefale? Evt. kjøpe brukt/nytt?

Kunne sikkert lest tilbake i posten, men så postet jeg en feilpost og tenkte å bruke den til noe istedenfor å bare skrive feilpost..

Hvis du velger blant de store merkene (f.eks Gibson,Fender,PRS) så er det ikke så nøye. Da handler det om å finne ut hvilken gitar du liker best.Prismessig så finner du vel modeller nede i det jeg renger som medium (ca 5-9000kr)og helt opp til det absurde

Du har også merker som kun ligger i det høye prisregisteret 10 000 og opp (bl.a Musicman, Suhr, Esp), Her er det alt av høy kvalitet, men jeg regner ikke med at noen av disse som sin første el-gitar.

De mest aktuelle er nok "kopi" merkene "Epihone, squier, Sterling etc." Dette er den vanskeligste kategorien siden man kan finne alt fra gode lettspilte instrumenter til planker som bare er brukbare som tennved. Prisnivået er fra ca 2000 og opp til 5000 ca. Jeg tror at om man legger seg i mellom sjiktet og tar seg godt tid til å prøve ut forskjellige gitarer så kan man gjøre gode kjøp her.

Når det kommer til hva som påvirker lyden mest så ser jeg fordeling på denn måten:

Forsterker 60%

Pickup (mikrofonene i gitaren 20%

Selve gitaren 15%

Diverse (kabler,plekter,strenger)5%

Det kan fort lønne seg å kjøpebrukt, gitarer og forsterker holder seg ganske godt og ofte er det bare det estetiske som er slitt når folk selger instrumentene sine. Men helst så bør man få prøve gitarene før man kjøper.

Hva slags budsjett har du?

Lenke til kommentar

Sitter nå i tenkeboksen og filosoferer over mitt regnskap og det o mektige budsjettet jeg besitter.

Statusen er en Ibanes S5470 fra USA for 1579.98 USD, norsk pris blir rundt 9500,-

Om jeg skulle ha kjøpt denne i Norge ville den ha kostet meg ca 14-15.000..

For 9500 kroner er dette inkludert en 3 års superforsikring og garati, Ibanez deluxe hardshell case samt IK Multimedia AmpliTube Metal Studio. Derimot det jeg ikke vet er hva frakt og toll ligger på, noen kloke hoder her som vet det?

Lenke til kommentar

Sitter nå i tenkeboksen og filosoferer over mitt regnskap og det o mektige budsjettet jeg besitter.

Statusen er en Ibanes S5470 fra USA for 1579.98 USD, norsk pris blir rundt 9500,-

Om jeg skulle ha kjøpt denne i Norge ville den ha kostet meg ca 14-15.000..

For 9500 kroner er dette inkludert en 3 års superforsikring og garati, Ibanez deluxe hardshell case samt IK Multimedia AmpliTube Metal Studio. Derimot det jeg ikke vet er hva frakt og toll ligger på, noen kloke hoder her som vet det?

mom: 25%

Frakt?

Porto?

kan jo legge på en 1-2K for å få noe overslag.

Bestiller du fra Ebay eller no sånt, bruk jetcarrier. da blir det billigere :)

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Yey, etter en ukes ferie fra push-ups forsvant kulen fra håndleddet ( galion etellerannet? ).... En uke med intensiv gitarspilling ( har ikke spillt så mye i sommer ) så er den tilbake. Skulle nok tatt to uker off. Blir ikke bedre når fiolinen kommer i hus ^_^

Er det andre som "sliter" med sånne unødvendige kuler?

Lenke til kommentar

Hei!

Trenger litt hjelp til valg av gitar. Jeg spilte gitar bittelitt på ungdomskolen, men fikk aldri helt dreisen på det. Jeg har nå bestemt meg for å lære meg å spille gitar og trenger derfor hjelp til valg av utstyr.

Jeg ønsker i all hovedsak å lære med "festspilling" å kunne sitte rundt bålet å synge norske visesanger (postgirobygget osv) men kommer nok også til å spille litt annet innimellom. Det er med andre ord vikrigere for meg at gitaren lager god lyd uten forsterker enn at den har innebygget mic ( den kommer nok aldri til å bli koblet på forsterker)

Jeg lurer derfor på: skal jeg velge stål eller nylon?(har vel met lyst på stål tror jeg, uten at jeg helt vet hvorfor) noen spesielle gitarer jeg burde gå etter eller holde meg unna?

Kunne tenkt meg å bruke ca 1000-1500 på komplett pakke (gitar veske reim og sånn til å stemme med) Kunne noen kanskje linket noen forslag?

Har sett litt på denne f.eks..?

PS: Har mest lyst på svart gitar (eller med litt mønster eller lignende) men det er ikke såååå viktig ;-)

På forhånd takk =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Den over er stål. Ville i allefall gått for stålstrenger. Litt vondere for fingrene å spille på når du lærer deg det, men mye tøffere lyd med stålstrenger enn nylon :new_woot:

I den prisklassen er det mye det samme hva du går for, dog jeg liker bedre de mer kjente merkene, f.eks Morgan eller Ibanez kontra sånne "chingchong" merker :)

Om du har mulighet, gå i en butikk og prøv litt forskjellige..

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Morgan ER jo et sånt "chingchong"-merke. Ibanez og Yamaha skulle ihvertfall kunne gi mye for pengene. Brukt kan nok også være verdt en titt. Fender CD60 kan vel også være aktuell også vet jeg at noen av gitarene til Stagg og Cort holder ganske ok nivå. :)

Lenke til kommentar

Leker med tanken på å bygge min egen forsterker, helt fra bunnen av. Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger eller har andre tips/erfaringer? :)

Kvalitet er ikke så viktig i første omgang, bare det lager noenlunde hørbar lyd :p Får heller ta kvalitetsbiten når jeg har litt mer erfaring selv..

Kan legge til at jeg kan grunnleggende elektroteknikk :)

Endret av heaaah!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...