Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Låta som i alle fall fikk meg til å ville lære å spele gitar, er Break On Through av The Doors.

Det første riffet eg lærte meg var Satisfaction av Stones, og la nok i stor grad grunnlag for at eg berre skulle skite i soloar og heller spele stilige riff.

Lenke til kommentar

Hei. Holder på å bytte strenger på min akustiske. Har aldri gjort det før. Prøvde meg med den øverste E strengen, har jeg gjort det riktig? Finner ikke noe nyttige tutorials på hvordan man skal gjøre det heller

!

post-197831-1280748183,17_thumb.jpgpost-197831-1280748296,2427_thumb.jpg

takker på forhånd om noen tips eller sider hvor jeg kan lære dette!

post-197831-1280748230,228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har begynt å se litt på skalaer. Er det noen her som kunne fortalt meg hensikten med å lære dem? Og er det egentlig noen vits i å pugge dem?

Er det vits? I mine øyne ja. Først og fremst for å få musikk forståelse, men det er ikke noe vits i å lære en skala om man ikke vet hva en skala er. Hva er vitsen med en rad av noter? Hva kan jeg gjøre med de? Det er vel sånt man må finne ut av, ellers er en skala bare noe kryptisk.

Men hvor kult er det ikke å dra fram gitaren og fyre løs en improvisasjon med en spansk skala?

Lenke til kommentar

Jeg pleier å dra strengen gjennom hullet i "vinsjen" (av mangel på bedre ord), og bare stramme i vei. Den vil slippe litt streng gjennom hullet iløpet av de første 2, kanskje 3 rundene, men så tar den skikkelig tak etterhvert.

Knuter burde i alle fall ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Ja. Har en god nettside på det, finner den selvfølgelig ikke nå. :p

Men det jeg gjør med Explorern min:

- Setter stemmeskruene slik at hullet tvers igjennom går sidelengs, parallelt med nøtta

- Fører strengen gjennom hullet fra innsiden og ut (du skjønner hva jeg mener, strengen går ut mot oversiden av gitaren)

- Bøyer strengen rundt stemmeskrue-stanga på oversiden, krysser strengen (altså det fra skruen til bridgen) på undersiden og gir den en skarp knekk oppover

- Strammer stemmeskruene motsatt vei av klokka

På gitarer med 3+3 konfigurasjon blir det vel motsatt på de tre lyseste strengene :p

Lenke til kommentar

Kjøpte for en måneds tid siden en Fender Super Champ XD. Syns den leverer bra, men sliter med summing og skurring ved lave frekvenser. Spiller jeg utrolig lavt låter det bra, men bare jeg skrur opp til 3 (av 10), blir skurringen alt for påtrengende. Har noen peiling på hva som kan forårsake dette?

Lenke til kommentar

Kjøpte for en måneds tid siden en Fender Super Champ XD. Syns den leverer bra, men sliter med summing og skurring ved lave frekvenser. Spiller jeg utrolig lavt låter det bra, men bare jeg skrur opp til 3 (av 10), blir skurringen alt for påtrengende. Har noen peiling på hva som kan forårsake dette?

Lenke til kommentar

Brumming er vel kanskje mer korrekt. Har prøvd flere kabler, men dessverre gir alle samme resultat. Har også prøvd forsterkeren i forskjellige rom, og brummingen forandres ikke. Andre forslag? :)

Mikrofonen i gitaren? sprengt høyttaler? ellers så kan det jo våre statisk elektrisitet vis du bruker sokker eller spiller på teppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...