Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå etter å ha spilt el-gitar og bass i flere år har jeg nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en nylongitar, men jeg er helt blank på denne typen gitarer. Er det noen som kan fortelle hva man skal tenke på når man prøver disse i butikken? Hvilke merker/håndtverkere som er gode? Eller annen nyttig informasjon om nylongitarer. Har for tiden en svært dårlig en som er i -1000kr prisklassen.

 

Tar meg friheten til å bumpe meg selv :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Admira kan nok være verdt en kikk. Utover det så gir vel de vanlige japanske merkene også her mye gitar for pengene. (Ibanez, Yamaha).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Funderer veldig på om jeg skal kjøpe Ibanez RGA72 med eller uten tremolo... Skal brukes til metal. Er jo kult å kunne leke seg med en tremolo, men ankepunkter er 1500,- høyere pris og mer vedlikehold...

 

Argh... klarer ikke bestemme meg :hmm:

Lenke til kommentar

Er det noen som vet noen nyttige ting å lære seg på gitar. Kan det meste grunnleggende, noter og diverse.(Spiller mest klassisk gitar).

 

Jeg har begynt å se litt på skalaer. Er det noen her som kunne fortalt meg hensikten med å lære dem? Og er det egentlig noen vits i å pugge dem?

Lenke til kommentar

Hmm ok, men spiller du andre instrumenter og har du ambisjoner om å lage egen musikk? Eller vil du bare lære litt gitar for å kunne spille Idyll og Wish You Were Here for damene på nasch? :p

 

Skalaer er det man bygger musikkstykker med for å få låter til å høres "bra" ut. For å f.eks. improvisere soloer med gitar vil jeg si det er helt nødvendig kunnskap, for å skrive musikk er det ekstremt hjelpsomt. Om du bare vil spille andres musikk klarer du deg nok veldig fint uten å kunne så mye teori.

Lenke til kommentar

Hvem vet, kanskje jeg en dag komponerer noe:P

 

Jeg kan spille etter tabs, og jeg klarer å spille rytmiske sanger. Det jeg ønsker er bare det å bli i stand til å spille sanger uten å måtte lese noter/tabs til dem, og det å kunne lese vanskelige noter, og å være i stand til å spille stykket uten å bruke for lang tid.

 

For øyeblikket spiller jeg mest akustisk, selv om jeg har en elektrisk gitar, og jeg skal starte med fiolin snart.

Lenke til kommentar

Tja, for å spille musikk du hører uten å saumfare internett for gode "tabs" er egentlig den eneste medisinen å trene øret ditt. God gehør har kun med talent og trening å gjøre, du trenger ikke nødvendigvis å kunne så mye musikkteori. :)

 

For å si det litt enkelt er nok musikkteori viktigst for de som vil skape sin egen musikk fra scratch. Ihvertfall når det gjelder gitar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...