Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en el-gitar til rundt 4-5000 kr. Har spilt en god del før, men aldri eid en god gitar selv (hadde en billig kopi til rundt 1000-lappen en periode, som absolutt ikke var god nok). Jeg spiller låter fra Linkin Park, Three Days Grace, System of a Down, Killswitch Engage, og lignende. Jeg fikk tilbud om å kjøpe en ESP LTD Viper-200 til 5.000 kr på 4SOUND for et år siden (halv pris), men hadde dessverre stor mangel på cash da.

Har hørt (og blitt anbefalt) at Ibanez er et godt kjøp, men etter litt googling, har jeg lest at ESP/LTD er å foretrekke per i dag (mer kvalitet for penga "out of the box" osv (lest en del klager om pickups'a til Ibanez bl.a., som ikke koster en "formue" riktignok)).

Så kommer mitt spørsmål: Hva gir mest "bang for the bucks" av ESP/LTD og Ibanez (evt andre merker til mitt behov) til rundt 4-5000 kr? Tar imot forslag med stor glede! Vil ikke at dette skal ende med et kjøp jeg kan angre på senere, så dersom det er noe småplukk, ikke hold igjen da jeg ønsker å vite evt negative/ikke så bra sider FØR, og ikke etter kjøp.

Takk på forhånd for svar :)

Edit: Om det er billigere enn 4-5000 kr gjør så klart ikke noe, men rundt der går grensa ;)

Endret av HaZnO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter en el-gitar til rundt 4-5000 kr. Har spilt en god del før, men aldri eid en god gitar selv (hadde en billig kopi til rundt 1000-lappen en periode, som absolutt ikke var god nok). Jeg spiller låter fra Linkin Park, Three Days Grace, System of a Down, Killswitch Engage, og lignende. Jeg fikk tilbud om å kjøpe en ESP LTD Viper-200 til 5.000 kr på 4SOUND for et år siden (halv pris), men hadde dessverre stor mangel på cash da.

Har hørt (og blitt anbefalt) at Ibanez er et godt kjøp, men etter litt googling, har jeg lest at ESP/LTD er å foretrekke per i dag (mer kvalitet for penga "out of the box" osv (lest en del klager om pickups'a til Ibanez bl.a., som ikke koster en "formue" riktignok)).

Så kommer mitt spørsmål: Hva gir mest "bang for the bucks" av ESP/LTD og Ibanez (evt andre merker til mitt behov) til rundt 4-5000 kr? Tar imot forslag med stor glede! Vil ikke at dette skal ende med et kjøp jeg kan angre på senere, så dersom det er noe småplukk, ikke hold igjen da jeg ønsker å vite evt negative/ikke så bra sider FØR, og ikke etter kjøp.

Edit: Om det er billigere enn 4-5000 kr gjør så klart ikke noe, men rundt der går grensa ;)

jeg vet ikke så mye om musikken du liker, er det metall? men Epiphone les paul er en god allround-gitar. ellers så er en Epiphone explorer en metall-gitar (om du liker utseendet)

Lenke til kommentar

Går for det meste i heavy/alternative rock/metal. Ikke så gira på en "god allround-gitar", vil ha en som spesialiserer seg innen "min" sjanger :) Vil ikke legge penga i noe som gir 50% til noe av det jeg spiller, og 50% til noe av det jeg ALDRI spiller. Heller en som gir 100% til det jeg spiller ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal på 4SOUND på mandag og prøve ESP LTD MH-400 der hvis de har den inne. Jeg er ingen tremolo-fan, så skal bestille LTD MH-400NT da jeg ser at det er mulig å få den for 4.600 kr hos RebelImport.net, noe som virker som et røverkjøp. Har sett at det har vært mye diskusjon rundt den siden, så føler meg ikke 100% trygg og hadde satt pris på litt tilbakemelding ang. RebelImport, spesielt med tanke på at både jeg og en kompis har kjøpt laptop hos noen som VIRKET som en seriøs forhandler tidligere, men som solgte delvis ødelagte bærbare som de var nye osv.

Dermed har jeg 2 spørsmål: Vil dere si at ESP LTD MH-400NT for kr 4600 er et godt kjøp? Kan jeg stole 100% på RebelImport?

Lenke til kommentar

Nå etter å ha spilt el-gitar og bass i flere år har jeg nå bestemt meg for å gå til innkjøp av en nylongitar, men jeg er helt blank på denne typen gitarer. Er det noen som kan fortelle hva man skal tenke på når man prøver disse i butikken? Hvilke merker/håndtverkere som er gode? Eller annen nyttig informasjon om nylongitarer. Har for tiden en svært dårlig en som er i -1000kr prisklassen.

Lenke til kommentar

WOOO!!!

Har nå bestillt meg en Gibson '57 Les Paul Goldtop Darkback VOS!! :love:

kan nesten ikke vente til den kommer frem!! :D

aiaiaiaiai fin gitar det der :dribble: . du ahr vell ikkno imot at jeg tar meg en tur innom og evt tar å låner den gitaren over en lengre udefinert periode? :whistle::fun: :fun:

Haha! :D

Ja bare ta deg turen over en gang :tease:

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til RebelImport i går kveld for å reservere en MH-400NT, men den siste ble visst solgt tidligere på dagen i går, og de får ikke inn flere. Det var meget leit å høre da det er en utrolig gitar, spesielt til den prisen.

Noen som vet om noen andre forretninger som selger ESP LTD MH-400NT som man kan forhøre seg med?

Lenke til kommentar

Det som gir mest bang for the bucks er uten tvil å kjøpe brukt. Og prisleie du prater om er nok der hvor kvaliteten på brukt og ny ofte skiller seg sterkest ut hvor du får en god og brukbar gitar om du kjøper i butikk, men kan få en fantastisk gitar om du kjøper brukt. En gitar synker noe voldsomt i pris så fort den forlater butikken og du finner gitarer som koster halvparten av det dem kostet i butikken og i og med at du har spilt en god del fra før vil du ikke ha like stort behov for hjelpen du får i butikk da du gjerne veit hva du er ute etter selv.

Om du derimot ønsker å kjøpe ny så vil jeg i hvertfall anbefale at du holder deg unna gitarer med Floyd Rose-systemer da de ofte er av lav kvalitet i den prisklassen i tillegg til at "tar bort" verdi fra andre steder på gitaren. De koster mye å få installert slik at det blir mindre penger til selve håndtverket på gitaren. Har selv veldig lite peiling på både Ibanez og ESP/LTD, men veit jo om folk som både elsker og hater begge merkene så eneste som nytter her er å prøve.

Men vil absolutt anbefale å ta en titt på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Takker for svar, Tremolo!

Som jeg har nevnt i mine siste innlegg, har jeg veldig lyst på en ESP LTD MH-400(NT), som koster 9-10.000 kr ny, men som blir solgt for halv pris flere steder grunnet avsluttet produksjon osv. Jeg er ingen fan av tremolo-systemer, så prøver da å få tak i NT-versjonen. Dessverre solgte RebelImport sin siste NT i går, og Sound1 selger kun MH-400. Leter febrilsk etter en forretning som selger NT-utgaven til halv pris.

Lenke til kommentar

Sa Ropte Skreik Hylte noen GAS?

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp98ltc/

Yes, Edwards er visst nok tingen :yes: Jeg har selv 2 MIJ Les Paul'er som begge er helt fantastiske instrumenter (dog ikke Edwards). Har selv lyst til å kjøpe en Edwards. Man skal ut med rimelig mye mer for en Gibson av samme kvalitet.

Ja, det er visstnok flotte gitarer. Jeg er 99% sikker på at jeg skal kjøpe en Edwards i løpet av sommeren, men jeg aner ikke hvilken modell jeg skal gå for:

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp98ltsvintagehoneyburst/

http://en.item.rakuten.com/westmusic/edwardselp98ltc/

Jeg lasta til og med ned en sånn "flip a coin"-app på iPhonen, men lander mynten på den ene siden så skulle jeg ønske den landet på den andre. Hadde jeg ikke allerede hatt en LTD EC-1000 i Vintage Black så hadde valget vært mye lettere.

Lenke til kommentar

Det er klart du skal ha en sort custom. Tidens kuleste og mest tidløse design. Glem honeybursten :D

Den er det nok mange meninger om :)

Ang japse-kopier så vil jeg nok si at customen er et tryggere valg, om du skal bli fornøyd i det lange løp. Toppen på honeybursten er nok finérplater med et løvtynt lag flammelønn på toppen for "looks". Dette gjør at gitaren er særdeles billedpen, men i virkeligheten vil hele greia oppleves som livløst og "falskt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...