Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, har et lite problem. Skal beregne totalkostnad på en gitar som skal bestilles over ebay, fra usa.

 

Gitaren koster 350 $, frakt er på 120 $ eller 90 $, tror jeg går for billigste alternativ.

 

Har vært på toll.no å forsøkt å beregne, men finner ikke noe om gitarer. Det er en 12 strengs elektrisk gitar.

 

Hva (om det blir) avgiften, og momsen?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Tjohei! Fikk beskjed om at strengene på gitaren min var modne for utskiftning. Det er stålstrenger på en kassegitar som skal kjøpes, og det er det jeg vet. Gitaren er en billig Morgan. Strengene skal kjøpes hos 4Sound, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter ved strengkjøpt. Kunne jeg fått litt hjelp?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte denne gitaren for 4-5 år siden, og har ikke begynt å spille aktivt gitar før nå.

Jeg husker ikke hva gitaren het, og har lett ganske mye på nettet uten hell.

Noen som vet hva denne gitaren heter? Bare si ifra hvis dere trenger bedre bilder.

 

Under logoen står det "Officially Licensed Product".

 

Takk på forhånd.

post-204977-1271921003,7729_thumb.jpg

post-204977-1271921026,1586_thumb.jpg

post-204977-1271921034,361_thumb.jpg

post-204977-1271921045,1184_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tjohei! Fikk beskjed om at strengene på gitaren min var modne for utskiftning. Det er stålstrenger på en kassegitar som skal kjøpes, og det er det jeg vet. Gitaren er en billig Morgan. Strengene skal kjøpes hos 4Sound, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter ved strengkjøpt. Kunne jeg fått litt hjelp?

Når det gjelder "stålstrenger" til rimelige gitarer og hobbybruk er det i grunnen bare tre ting å tenke på:

 

1. Pass på å få strenger for akustisk gitar og ikke elektrisk. De førstnevnte gir gjerne mer "låt". De er spunnet med kobber/bronse-legeringer som låter fyldgere enn rene stålstrenger. Grunnen til at de ikke brukes på elektriske gitarer er at kobber ikke er magnetisk, og slike strenger ikke påvirker pickupene i like stor grad. (Bare kjernen i strengen er stål.)

 

2. Tykkelse. Man bruker gjerne relativt tykke strenger på akustiske gitarer. Men tykke strenger er tyngre å spille på, spesielt hvis du skal spille musikk der du "bender" strengene til siden. Har du ikke noen erfaring med dette, kan det være lurt å gå i en gitarbutikk og prøve gitarer med ulike strenger.

 

3. Pris. Det er kvalitetsforskjeller på strenger i ulike prisklasser, men det er ikke nødvendig å kjøpe de dyreste om du bare spiller av og til hjemme i stuen på en billig gitar.

 

Noen av oss sverger til belagte strenger, som f. eks, Elixir. Det er strenger som er belagt med stoffer som hindrer "rust", og dermed beholder tonen lenger. Greit for oss som har mange gitarer og dermed et betydelig strengebudsjett. Men noen føler at belegget demper for mye av lyden på helt nye strenger. Det er en smakssak, men ikke noe du behøver bry deg om. Slike strenger koster til gjengjeld mer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte denne gitaren for 4-5 år siden, og har ikke begynt å spille aktivt gitar før nå.

Jeg husker ikke hva gitaren het, og har lett ganske mye på nettet uten hell.

Noen som vet hva denne gitaren heter? Bare si ifra hvis dere trenger bedre bilder.

 

Under logoen står det "Officially Licensed Product".

 

Takk på forhånd.

 

Det der ligner svært mye på Eddie Van Halens Musicman-signaturmodell. Sannsynligvis er det en replika, du hadde vært klar over det hvis du eide en ekte en. (De koster masse gryn)

 

Det er ikke alltid kopier har et ordentlig navn. Jeg kjenner ikke til logoen.

 

Her har du gitaren i oransje farge.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte denne gitaren for 4-5 år siden, og har ikke begynt å spille aktivt gitar før nå.

Jeg husker ikke hva gitaren het, og har lett ganske mye på nettet uten hell.

Noen som vet hva denne gitaren heter? Bare si ifra hvis dere trenger bedre bilder.

 

Under logoen står det "Officially Licensed Product".

 

Takk på forhånd.

OLP, billigmerket til Musicman, tror jeg det er. De stoppet med disse i fjor en gang.

 

red: Andre satt med bedre info enn meg :)

Endret av edge
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg er ute etter en forholdsvis billig forsterker (~5000,-) som fungerer godt sammen med pedaler og samtidig har en fin clean-lyd. Jeg har sett litt på brukte Roland JC-120, men 120Watt er egentlig alt for mye. Jeg trenger max 50Watt. Har dere noen gode forslag? Er selvsagt bare positivt om jeg kan slippe bra unna med mindre penger. :)

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter en forholdsvis billig forsterker (~5000,-) som fungerer godt sammen med pedaler og samtidig har en fin clean-lyd. Jeg har sett litt på brukte Roland JC-120, men 120Watt er egentlig alt for mye. Jeg trenger max 50Watt. Har dere noen gode forslag? Er selvsagt bare positivt om jeg kan slippe bra unna med mindre penger. :)

Fender har noen knallfine cleane amper. For at den skal ta alle typer pedaler bør den fortrinnsvis være en røramp(boostere og transistoramper går dårlig).

 

Mulig du f.eks finner en Fender Blues Deville/Deluxe i ditt prisleie :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Blues deluxe ser absolutt interessant ut og jeg skal holde øynene åpne og se om det dukker noen slike opp på bruktmarkedet. :D Hvis ikke så får jeg ta sikte på å spare og heller kjøpe en ny. :)

 

Jeg har ett spørsmål til. Som flere her inne sikkert har fått med seg: jeg har en Ibanez RG1570 Prestige. Den ble kjøpt etter konfirmasjonen min og da hadde jeg store planer om å spille mest metall. Nå er dette en sjanger jeg har gått nesten helt bort i fra og ønskene har forandret seg drastisk. I den forbindelse ønsker jeg å bytte den i Fender Stratocaster (Mexico med Fender Hot Noiselss pickups). Hvor mye kan jeg forvente å få for Ibanez'en dersom jeg selger den brukt? Er 5-6k et realistisk ønske?

Lenke til kommentar

Arg, nå angrer jeg på at jeg ikke begynte å spille gitar mye tidligere. Jeg fikk nemlig en billig el-gitar til jul for mange år siden, men nå blir den ustemt og fæl hele tiden. Var nede i musikkbutikken og han sa at det var en grunn til at han ikke solgte de lenger. Hadde liksom ikke gitar-gnisten den gangen, men nå kom den. Skulle så gjerne ha kjøpt en ordentlig gitar, men jeg har penger til alt. :(

Skulle f.eks lære meg introen til Silent Lucidity av Queensrÿche, men det hørtes ut som en helt annen intro pga. at den var ustemt. Føler liksom jeg har gitarfingrene i orden..

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...