Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Hva tror dere om bruk av effektpedaler på "VOX VT50"? er det noen med erfaringer kanskje? Jeg har pr. i dag en Roland Cube X60, men effekter på denne er generelt en litt trist opplevelse. Har hørt at VOX'en skal være vennligere i så måte. Begge to er jo moduleringsforsterkere, men VOX legger visstnok effektene før preampen så vidt jeg har forstått.. :)

Lenke til kommentar

litt usikker på hvordan jeg skal søke for å finne ut av denne så lettere å poste link og spørre:)Har funnet en tab jeg vil lære meg, og den har dette på tuning: F A# D# G# C D#hva betyr det igrunn, og hvordan går jeg fram for å stemme dette? har elektrisk gitartuner men ikke sikker på hva jeg skal stille den på.

Lenke til kommentar

litt usikker på hvordan jeg skal søke for å finne ut av denne så lettere å poste link og spørre:)Har funnet en tab jeg vil lære meg, og den har dette på tuning: F A# D# G# C D#hva betyr det igrunn, og hvordan går jeg fram for å stemme dette? har elektrisk gitartuner men ikke sikker på hva jeg skal stille den på.

 

Du kan jo sette inn tuningen her: http://www.get-tuned.com/guitar_tuner.php og så stemme utfra å gehøret :)

 

Mye?

Er lyden bedre jo nærmere de er?

Mer output, skarpere. Sustainen blir dog litt påvirka, da magnetfeltet stopper strengene fra å vibrere fortere. Du kan jo prøve deg litt fram, trenger bare et skrujern :)

Ok, Takk ;)

Da er det vel bare å prøve seg fram ;)

Lenke til kommentar

litt usikker på hvordan jeg skal søke for å finne ut av denne så lettere å poste link og spørre:)Har funnet en tab jeg vil lære meg, og den har dette på tuning: F A# D# G# C D#hva betyr det igrunn, og hvordan går jeg fram for å stemme dette? har elektrisk gitartuner men ikke sikker på hva jeg skal stille den på.

Har du en kromatisk gitartuner så er det jo bare å stemme til det passer overens. Er det en som kjenner igjen strengene ala Koss GA-30 blir det straks vanskeligere. Det der er forøvrig stemt opp ganske mye, så du vil kanskje vurdere å bytte til et hakk tynnere strenger for å unngå å fucke opp inntonering, halsvinkel osv.

Lenke til kommentar

Tjolahopp!

 

Har et lite problem jeg VIRKELIG håper jeg kan få litt hjelp til her, i det minste en liten pekepinn...

 

Greia er at jeg i lang tid har prøvd å få Tir na noir av vamp til å sitte, sånn fingerpicking-wise, og det gjør den vel forsåvidt også, er ikke noe problem i seg selv å spile tablaturen slik den står, men det jeg sliter noe vederstyggelig med, det er timinga, og når jeg skal spille den akkompagnert med sangen, så klarer jeg bare ikke å få det til å sitte, og jeg aner ikke takta, "mønsteret" om du vil, som han spiller i, noen som har noen hint, eller kan prøve å forklare det? Vet sel at det er utrolig vrient, men jeg håper virkelig det finnes noen gode samaritanere der ute som kan slenge inn etpar settninger som kanskje han hjelpe en musikalk frustrert kammerat.

 

Ps. Anser meg selv som en "nybegynner+ gitarist, kan spille det meste, men det færreste høres "bra" ut.

 

Takk for hjelpen på forhånd, jeg håper på det beste... =)

Lenke til kommentar

Tjolahopp!

 

Har et lite problem jeg VIRKELIG håper jeg kan få litt hjelp til her, i det minste en liten pekepinn...

 

Greia er at jeg i lang tid har prøvd å få Tir na noir av vamp til å sitte, sånn fingerpicking-wise, og det gjør den vel forsåvidt også, er ikke noe problem i seg selv å spile tablaturen slik den står, men det jeg sliter noe vederstyggelig med, det er timinga, og når jeg skal spille den akkompagnert med sangen, så klarer jeg bare ikke å få det til å sitte, og jeg aner ikke takta, "mønsteret" om du vil, som han spiller i, noen som har noen hint, eller kan prøve å forklare det? Vet sel at det er utrolig vrient, men jeg håper virkelig det finnes noen gode samaritanere der ute som kan slenge inn etpar settninger som kanskje han hjelpe en musikalk frustrert kammerat.

 

Ps. Anser meg selv som en "nybegynner+ gitarist, kan spille det meste, men det færreste høres "bra" ut.

 

Takk for hjelpen på forhånd, jeg håper på det beste... =)

hvis du er villig til og bruke penger så kan du kjøpe en "VAMP" notebok.

den koster bare 300kr og du får med 82 andre sanger. har lånt den på biblioteket en gang.

det var for et år siden. og da kunne eg ikkje lese noter så godt så eg leverte den tilbake :thumbup:

Lenke til kommentar

litt usikker på hvordan jeg skal søke for å finne ut av denne så lettere å poste link og spørre:)Har funnet en tab jeg vil lære meg, og den har dette på tuning: F A# D# G# C D#hva betyr det igrunn, og hvordan går jeg fram for å stemme dette? har elektrisk gitartuner men ikke sikker på hva jeg skal stille den på.

Sammenlignet med standardstemmning, altså E A D G H C, ser du at alle strenger er stemt opp en halvtone, bortsett fra den siste som er stemt ned en halvtone. En enkel måte å fikse det på er å stemme den lyse e-strengen ned til d, og så sette en kapo på førstebåndet. Da må riktig nok alle grep flyttes et bånd opp i forhold til tab'en.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...