Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Hjelp! GAS! Help me anyone! Jeg har lyst på så mye. Akkurat nå ser ønskelisten ut som følger:

 

1. Fulltone Fulldrive 2 Mosfet

2. Boss Chorus Ensemble CE-5

3. Dunlop Cry Baby Wah Wah

4. Boss Digital Reverb/Delay RV-3

5. Blackheart Little Giant

 

Samt ett sett med nye pickups til el-gitaren. Uff! Dette er en farlig hobby! :(

Lenke til kommentar

Trenger tips til ny gitar, er så forferdelig lei floyd rose trem'en til min gamle ibanez. Vil ha en allsidig gitar under 6k, ser på Fender Standard Strat, er det et bra valg? Høres Fender greit ut med metal/heavy distortion også?

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Spørs om du ikke bør gå for en H-S-S strat hvis du har planer om mye metal/high-gain, trur det er å foretrekke for de fleste, men det går jo sikkert an å få til en brukbar distortion-tone med singelcoilsa også. Ellers er strat supert.

 

 

H-S-S er gull :)

 

 

Hva med Squier HSS? Er det noe bra eller er det bare søppel i forhold til skikkelig fender? Hva med å kjøpe en Squier og så oppgradere den med bedre mikker eller noe?

Lenke til kommentar

Min personlige og høyst begrensede erfaring med Squier er ikke så god. Jeg har hatt både amerikanske og mexikanske og Squier strats, (dog bare en Squier), og jeg vil si at spranget fra Squier til Mexico er mye større og mer fundamentalt enn fra Mexico til US. Det er ikke bare mikkene som er simplere på Squier, den er rett og slett billigere tvers gjennom, ikke minst på kvalitetskontrollen.

 

Så jeg ville gått for en Mexico-strat. Det koster jo mer da, men det er tryggere, spesielt om du skal kjøpe på nett. Om du kan prøve gitaren i en butikk blir det noe annet, kommer du over en Squier som er skikkelig skrudd sammen og føles og låter bra så er det ikke noe i veien for å kjøpe en.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

God og god erfaring, jeg har iallefall litt erfaring på lur som jeg kan dele med deg. Min første gitar var en mexican fender stratocaster, med HSS (humbucker) istedet for en tradisjonell vinklet coil. Gitaren kjøpte jeg brukt i San Francisco for 1600 kroner, og har siden den gang fungert supert. Den har vært veldig lettspilt, kanskje ikke helt på samme nivået som med en american Fender Stratocaster som er høyere opp i pris, men ikke så alt for langt unna.

 

Mens jeg hadde denne gitaren så kjøpte en kompis av meg en Fender Squier til seg selv, ettersom han skulle begynne å lære seg gitar. Nb, det jeg sier gjelder bare for to gitarer, vet at kvaliteten kan variere mye fra gitar til gitar uavhengig av modell, så ikke tolk dette som at det gjelder for alle gitarer. Når jeg testet Fender Squier opp mot min egen mexican, så var Squieren seigere saker å spille på. Lyden var dårligere, det var vanskeligere å holde skikkelige grep (mer tungspilt), og båndene stakk ut på siden av hodet slik at man kjente det når man flyttet på hånden. For all del, dette var fremdeles en god gitar, den fungerte utmerket for han å lære seg med, men vi følte begge at min egen var i en annen klasse.

 

Nå skal jeg selv prøve å se hvor mye jeg får ut av denne gitaren min. Har tenkt til å skifte ut pick-ups til noe bedre, hovedsaklig skifter jeg for å bli kvitt humbuckeren, og få inn en vinklet single coil istedet, da jeg streber etter en mer "klassisk" lyd. Type knopfler / hendrix. Blir et morsomt prosjekt, håper jeg! Skal også oppgradere forsterkeren fra en microcube til en fender blues jr. (eller noe lignende). Satser på å få en litt bedre lydopplevelse :)

 

Pskeoglittforskjellig015.jpg

Endret av dimetho
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Tusen hjertlig takk for ett godt og fyldig svar. Det er nettop et slikt kjøp jeg kunne tenkt meg å gjøre. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter å ha det beste instrumentet i klassen, men jeg er veldig glad i instrumenter som gir mye morro for pengene. Jeg har fra før en Ibanez RG1570 Prestige, denne er veldig lettspilt og har veldig flott lyd, men den har også en del ting som irriterer meg av og til. For eksempel flytende stol (Floyd Rose) og pickuper som er mer beregnet på tyngre sjangre. (HSH).

 

Det hadde vært veldig flott dersom noen kunne henvise meg til konkrete forslag, eller peke meg i retning av hva jeg skal se etter. Det er et stort marked og det er lett for å gå seg vill når man ikke er kjent i jungelen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...