Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger noen tips her...

 

Sliter med at plekteret "sklir" oppover mot pekefingeren når jeg spiller lengre i ca. 30 sec. Om det ikke er noe pause i pickingen så blir det fort helt håpløst å spille. Har prøvd plektere med mønster osv. uten hell.

 

Hvordan håndterer dere proffe dette problemet? Eller er det bare jeg som har det?

Lenke til kommentar
Trenger noen tips her...

 

Sliter med at plekteret "sklir" oppover mot pekefingeren når jeg spiller lengre i ca. 30 sec. Om det ikke er noe pause i pickingen så blir det fort helt håpløst å spille. Har prøvd plektere med mønster osv. uten hell.

 

Hvordan håndterer dere proffe dette problemet? Eller er det bare jeg som har det?

Er usikker om jeg skjønner hva du mener, men plekteret skal vel i utgangspunktet ikke ha rom for å bevege seg "oppover"(mot håndflaten).

 

Slik skal det se ut: holdpick4.jpg.

 

Pass og på at du vinkler hånden opp og ned etter hvert som du strummer, slik at plekteret ikke jobber "mot" strengene. Dette kan fort gjøre at grepet løsner.

Lenke til kommentar

Nå er jeg riktignok ikke proff... men har såpass lite selvinnsikt at jeg svarer lell...

Det finnes noen små knep.

 

1. Finn ett plekter du liker som er stort nok til at bakenden kan hvile mot det innerste beinet på pekefingeren. Dette fordrer riktignok enten ett stort, stort plekter... eller en veldig "korrekt" grep om plekteret. (Made sense???)

Se uansett på bilde:

Right_hand_1.jpg

Tenk at bakenden på plekteret hviler mot pekefingeren. Dette er en teknikk jeg bruker når jeg bare skal slå enkelt på akkorder.

 

2. Du kan bruke plektre av diverse typer anti-skli materiale. V-Picks har plektre som har ett meget interessant materiale. Synes dog sidene deres ikke er så lett å finne ut av med tanke på størrelser og slikt. De plektrene jeg bestilte var litt større enn forventet, men jeg kommer til å bestille flere.

 

3. Du kan bruke (som du har gjort) forskjellige type mønstre eller med en fordypning der hvor du holder.

 

4. Største grunnen til at det sklir er at det kommer svette mellom fingre/tommel og plekter. Dette gjør de fleste plasttyper glatte. Du kan forsøke å borre hull i noen plektre og se om det hjelper. Pass fingrene når du gjør dette. Helst sett plekteret i en skrustikke eller noe. Det finnes sikkert noen som kan kjøpes ferdig med hull også, men jeg har ikke sett (eller lett etter) noen.

 

Håper noen av disse tipsene hjelper deg...

Lenke til kommentar
Trenger noen tips her...

 

Sliter med at plekteret "sklir" oppover mot pekefingeren når jeg spiller lengre i ca. 30 sec. Om det ikke er noe pause i pickingen så blir det fort helt håpløst å spille. Har prøvd plektere med mønster osv. uten hell.

 

Hvordan håndterer dere proffe dette problemet? Eller er det bare jeg som har det?

Er usikker om jeg skjønner hva du mener, men plekteret skal vel i utgangspunktet ikke ha rom for å bevege seg "oppover"(mot håndflaten).

 

Slik skal det se ut: holdpick4.jpg.

 

Pass og på at du vinkler hånden opp og ned etter hvert som du strummer, slik at plekteret ikke jobber "mot" strengene. Dette kan fort gjøre at grepet løsner.

 

Det beveger seg etter pilen nedenfor. Det er vel hovedsaklig svette som er synderen. Er ganske sikker på at jeg har nogenlunde riktig teknikk ellers, men det funker rett og slett ikke å spille en hel låt i strekk... :no:

post-69907-1262485500.jpg

Endret av Defo
Lenke til kommentar
Trenger noen tips her...

 

Sliter med at plekteret "sklir" oppover mot pekefingeren når jeg spiller lengre i ca. 30 sec. Om det ikke er noe pause i pickingen så blir det fort helt håpløst å spille. Har prøvd plektere med mønster osv. uten hell.

 

Hvordan håndterer dere proffe dette problemet? Eller er det bare jeg som har det?

Er usikker om jeg skjønner hva du mener, men plekteret skal vel i utgangspunktet ikke ha rom for å bevege seg "oppover"(mot håndflaten).

 

Slik skal det se ut: holdpick4.jpg.

 

Pass og på at du vinkler hånden opp og ned etter hvert som du strummer, slik at plekteret ikke jobber "mot" strengene. Dette kan fort gjøre at grepet løsner.

 

Det beveger seg etter pilen nedenfor. Det er vel hovedsaklig svette som er synderen. Er ganske sikker på at jeg har nogenlunde riktig teknikk ellers, men det funker rett og slett ikke å spille en hel låt i strekk... :no:

Har selv ikke merket noe til dette, selv om jeg svetter endel i hendene når jeg spiller. Det kan ha noe med, som Griffin sier, at du bruker plekter av feil størrelse. Vet om mange som f.eks bruker Jazz3-plekter når hendene deres matcher Tortex osv. Det jeg gjorde i starten var å kjøpe en liten mengde plekter på den lokale sjappa, teste alle en stund og se hva som satt fast i hendene. Valget falt forøvrig på Tortex .73 :p

Lenke til kommentar
---

 

Takk for tipsene :) Holder plekteret slik som på bildet.

 

---

 

Får vel prøve noen plektere neste gang jeg er i byen og se om noe funker bedre. :) Spiller hovedsaklig metal, så det er ganske intensivt tempo med picking. Ta f.eks

låten. Plekteret ender opp langt oppover pekefingeren etter rundt 30 sec med denne...

 

For øyeblikket bruker jeg Dunlop nylon .73 avbildet nedenfor. Ser en god del anbefaler harde plektere til metal, men finner det vanskelig å riffe med dem.

post-69907-1262486944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Da var ny akustisk gitar bestilt! :D Har kjøpt meg en Ibanez AW-15LG. Bare synd det er så lang leveringstid på den. :(

 

Edit: La ved bilde.

 

AW15_LG_12_03.gif

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Gratulerer Freebird! Den så finfin ut :)

 

Nettopp bestilt meg ny gitar selv! Fikk en LTD MH-1000NT til en latterlig pris! Og jeg synes den er så utrolig lekker :love:

 

 

p1_uejsauvab_so.jpg

Takk for det og ligeså. Et godt gitar-kjøp du har gjort der. Absolutt kule gitarer! :D

Lenke til kommentar
Takk for det og ligeså. Et godt gitar-kjøp du har gjort der. Absolutt kule gitarer! :D

 

Takk for det! Blir nok søvnløse netter fremover! :new_woot:

 

Det var virkelig billig! Hvor bestilte du den fra?

 

Akkurat denne modellen er på price drop hos music123 til 499$. Det er rett og slett grisebillig, så var nødt til å slå til :p

Den er billigere enn MH-400!

Lenke til kommentar

Ta med de bitene du har til nærmeste gitarsjappe, og spør om de har en lignende. Størrelsen varierer. Du kan kjøpe en blank og pusse den ned til eget bruk, men det er mye arbeid å gjøre skikkelig. Med fordel kjøp en som er buet, justert for intonasjon, er ca. like lang. Høyden må du sannsynligvis pusse ned uansett, men det er den enkleste jobben.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd litt virker det som det fungerer greit selv om sadelen er i to deler, henger såpass godt sammen at det ikke er synlig hvis en ikke ser nøye etter. Høres ikke noe dårligere ut, og sustainen virker ikke noe kortere enn før, så tror jeg prøver å la den være sånn intill videre. Den trenger fortsatt mer høydejustering dog, så får se om det går å pusse den ned når den er i to biter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...