Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Vel... Å lære gitar har flere faser.. :ermm:

  1. Nybegynner og du lærer det basiske
  2. Viderekommende, det er nå det begynner å bli artig å spille
  3. Du begynner å lære skalaer (gørr kjedelig fase)
  4. Du kjeder vettet av deg fordi du ikke finner noe nytt å lære
  5. Du kan nå beherske bruk av skalaer, dog så kjeder du deg enda
  6. Du er blitt nå "ekspert" og improviserer egne sanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gear Acquisition Syndrome. Et lidelse som gjør at man stadig vil ha mer, mer og mer utstyr. :wee:

 

Aah, da så.. Ganske leit å ha det i grunn, har lenge lidd av en moderat versjon. Skikkelig dritt å ha når en er student iallefall, kan gjøre livet ganske surt, nudler en måned f.eks om en har planlagt dårlig!

Lenke til kommentar
Vel... Å lære gitar har flere faser.. :ermm:
  1. Nybegynner og du lærer det basiske
  2. Viderekommende, det er nå det begynner å bli artig å spille
  3. Du begynner å lære skalaer (gørr kjedelig fase)
  4. Du kjeder vettet av deg fordi du ikke finner noe nytt å lære
  5. Du kan nå beherske bruk av skalaer, dog så kjeder du deg enda
  6. Du er blitt nå "ekspert" og improviserer egne sanger

Hvor lang tid er det normalt og bruke på å komme seg igjennom fase en? Prata med mamma og hun kan støtte med litt penger til en gitar. Lurer litt på om det er lurt å kjøpe gitar brukt på feks finn.no eller er ikke dette smart?

Lenke til kommentar

Går fint an å lære seg gitar via internett, finnes bøttevis med informasjon, eneste problemet er gjerne at man ikke veit helt hvor man bør starte og at det rett og slett blir for mye info på en gang. Det er også viktig å være oppmerksom på uvaner og rare bevegelser man gjør (alle gjør dem i begynnelsen, no worries) slik at man ikke lærer seg "feil" som senere blir til hindringer for spillinga. Det vanskeligste, og kjedeligste, er nemlig å måtte "starte på scratch" med noe fordi man ikke gjorde det riktig første gang. Her er det jo da selvfølgelig hendig med en dyktig lærer som kan gi deg informasjon i en fornuftig rekkefølge og som kan gjøre deg oppmerksom på dine personlige "feil", men det er på ingen måte nødvendig. Finnes bøttevis med eksempler på folk som har klart seg fint på egenhånd, meg selv inkludert. I starten er det uansett viktigst å ha det gøy og å føle ett snev av mestring, ellers er det store sjangser for at man faller i fra.

 

Når det gjelder brukt gitar vs. ny i butikken så er det jo ingen tvil om at man får mye mer gitar for penga om man kjøper brukt, men da har man ikke garantien og servicen en butikk kan tilby. Nå veit jeg ikke hvor mye penger du har tenkt å legge i gitaren, men typiske "nybegynnergitarer" som ofte ligger på en nypris fra 5000 og nedover svinger veldig i kvalitet, og da ikke bare fra modell til modell, men fra ett eksemplar til ett annet. Dermed lønner det seg i utgangspunktet å prøve det eksemplaret du vurderer å kjøpe, til tros for eksemplaret av samme gitar som dem hadde på gitarsjappa kjentes bra ut. Alpha omega er da om du har en venn/bekjent med litt peiling som kan være med deg å teste.

Lenke til kommentar
Masse bra.

Takker for masse bra info. Har kontakter som kan endel om gitar både her og hjemme som jeg skal prate om. Ellers lurer jeg på om det er noen spesielle nybegynner gitarer som er ganske billige jeg burde starte med? Altså et merke som jeg kan se etter i butikk eller på nett.

 

:)

Epiphone, Squier, Ibanez osv.

 

Av kassegitarer er Yamaha, Ibanez, Art&Lutherie osv bra alternativer :)

Lenke til kommentar

Jeg lærte meg tre akkorder på skolen, så lærte jeg resten på egenhånd via UltimateGuitar. Tar nok lenger tid enn med en lærer, men det føltes ganske godt å mestre det på egenhånd.

 

Jeg spiller aller helst på mammas Ibanez, men som nybegynner hadde jeg ikke behov for noe annet enn en grei Morgan-gitar til rundt tusen spenn. Det var alt jeg hadde råd til på den tida, og det har funka fint. Det kan jo hende mora di er åpen for å investere mer penger enn det, og da er Cort og Ibanez gode valg.

 

Edit: Så nå at det var elgitar det var snakk om. Daaa er vel ikke anbefalingene mine relevante. :wee:

 

Bruttern kjøpte en Schecter-gitar fra USA, og den har den absolutt fineste klangen jeg veit om.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
Kan jeg lære gitar via internett eller må jeg ha en lærer?

 

Eller du kan gjøre som meg og mange andre... Lære av deg sjøl ;)

Jeg har både brukt lærer, bok og internett, men har lært mest av å sitte å lytte og finne ut ting selv ;)

Men på starten kan det være greit med en lærer som kan gi deg litt tips og triks så du ikke starter helt feil. :)

Lenke til kommentar

JEg vil tro det er best med en fysisk person som hjelper deg litt i gang, bare det helt grunnleggende. Resten klarer man på egen hånd.

 

Jeg har spillt gitar i 3 år kanskje, klassisk og el, og er helt sikker på at jeg har brukt veldig lang tid på veldig lite, og da har jeg vært med en lærer en gang i uka. Ser folk som er på mitt nivå på el allerede etter 1/2 - 1år med gitar. Ganske irriterende

Lenke til kommentar
Eller du kan gjøre som meg og mange andre... Lære av deg sjøl ;)

Jeg har både brukt lærer, bok og internett, men har lært mest av å sitte å lytte og finne ut ting selv ;)

Men på starten kan det være greit med en lærer som kan gi deg litt tips og triks så du ikke starter helt feil. :)

 

 

1+ That's how I roll.. :new_woot:

Lenke til kommentar
Hva synes dere om denne? Har en dvd som sikkert hjelper endel for å få meg i gang. I tillegg så har jeg veldig lyst til å ha med en whammy. Vet ikke om det er pga mye guitar hero, men jeg syns det er en fet effekt :)

Jeg vet ikke din økonomiske situasjon... men det der tror jeg kun er visst det er el-gitar du absolutt må ha (med forsterker) og kun 1800,- å handle for...

Jeg har prøvd noen av disse gitarpakkene når de har stått utstilt på Elkjøp, SmartClub og diverse gitarbutikker... og jeg ville heller anbefalt å bruke de pengene kun på en el.gitar type brukt...med hjelp av noen som har litt peiling kanskje???

Da kan du kanskje sitte igjen med en gitar du ønsker å beholde noen år også???

Når det gjelder den DVD'en så finnes det mange gode gratisleksjoner på nett... i tillegg så koster det ett par hundringser for en bok som også hjelper deg godt i gang.

 

Jeg skjønner godt at slike pakker kan friste for når du ser på bildene, så er det ikke godt å se hva som er så mye dårligere med den gitaren enn en USA-strat til 17.000,-...

 

Appropo stemmefløyte... en stemmegaffel fungerer veldig bra og koster 35,-...

 

Hvilke gitarskalaer er et must og kunne i pop/rock/jazz sjangeren? :)

Dur og pentatoniske skalaer er nok det første alle lærer... og du kan komme langt med de...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Hva synes dere om denne? Har en dvd som sikkert hjelper endel for å få meg i gang. I tillegg så har jeg veldig lyst til å ha med en whammy. Vet ikke om det er pga mye guitar hero, men jeg syns det er en fet effekt :)

Jeg vet ikke din økonomiske situasjon... men det der tror jeg kun er visst det er el-gitar du absolutt må ha (med forsterker) og kun 1800,- å handle for...

Jeg har prøvd noen av disse gitarpakkene når de har stått utstilt på Elkjøp, SmartClub og diverse gitarbutikker... og jeg ville heller anbefalt å bruke de pengene kun på en el.gitar type brukt...med hjelp av noen som har litt peiling kanskje???

Da kan du kanskje sitte igjen med en gitar du ønsker å beholde noen år også???

Når det gjelder den DVD'en så finnes det mange gode gratisleksjoner på nett... i tillegg så koster det ett par hundringser for en bok som også hjelper deg godt i gang.

 

Jeg skjønner godt at slike pakker kan friste for når du ser på bildene, så er det ikke godt å se hva som er så mye dårligere med den gitaren enn en USA-strat til 17.000,-...

 

Appropo stemmefløyte... en stemmegaffel fungerer veldig bra og koster 35,-...

Hmm.. så du anbefaler å ikke bestille på nettet?

Lenke til kommentar
Hva synes dere om denne? Har en dvd som sikkert hjelper endel for å få meg i gang. I tillegg så har jeg veldig lyst til å ha med en whammy. Vet ikke om det er pga mye guitar hero, men jeg syns det er en fet effekt :)

Jeg vet ikke din økonomiske situasjon... men det der tror jeg kun er visst det er el-gitar du absolutt må ha (med forsterker) og kun 1800,- å handle for...

Jeg har prøvd noen av disse gitarpakkene når de har stått utstilt på Elkjøp, SmartClub og diverse gitarbutikker... og jeg ville heller anbefalt å bruke de pengene kun på en el.gitar type brukt...med hjelp av noen som har litt peiling kanskje???

Da kan du kanskje sitte igjen med en gitar du ønsker å beholde noen år også???

Når det gjelder den DVD'en så finnes det mange gode gratisleksjoner på nett... i tillegg så koster det ett par hundringser for en bok som også hjelper deg godt i gang.

 

Jeg skjønner godt at slike pakker kan friste for når du ser på bildene, så er det ikke godt å se hva som er så mye dårligere med den gitaren enn en USA-strat til 17.000,-...

 

Appropo stemmefløyte... en stemmegaffel fungerer veldig bra og koster 35,-...

 

Hmm.. så du anbefaler å ikke bestille på nettet?

Noen vil nok si at det å handle gitar på nett går fint... og det gjør nok det mange ganger.

Personlig så kjøper jeg aldri gitar på nett. Jeg skal prøve gitaren før jeg kjøper (noe du kan iflg. kjøpsloven, men da kan du ende opp med noe penger i porto til du er fornøyd).

Jeg kjenner dog folk som er meget fornøyd med de gitarkjøp de har gjort over nett.

Mye annet hardware som pedaler og annet kan jeg glatt kjøpe over nett da dette ikke varierer så veldig i kvalitet... men dersom du prøver 30 gitarer av samme modell, så kan det være kun en du liker... spesielt i lavere prisklasser, men også til en viss grad i høyere prisklasser.

 

Men min skepsis ligger nok i aller størst grad hos disse gitarpakkene som har gitar, forsterker, dvd/bok, strenger, plektre, stemmetinger m.m. til under 2500,- (beløp tatt fra luften)...

Også i butikker så kan du kanskje prøve utstillingsmodellen av disse og synes den er grei nok... så tar de en eske som ligger bak å gir deg... sjansen for at det er crap i den esken er overvelmende.

 

Langt svar på ett ja/nei spørsmål :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...