Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips om kjøp av gitar. Jeg har hatt en kassegitar stående hjemme en stund. Jeg har lært litt på egenhånd. Ting som vanlige grep, og barregrep og litt sånn. Jeg tenker at hvis jeg får meg en elektrisk gitar vil jeg spille en del mer.

Men spørsmålet er da.. hvilken gitar bør jeg kjøpe? Jeg vil gjerne ha med noe annet stæsj også. jeg har ikke mye peiling, men det er derfor jeg spør.. Som jeg har sett på noen andre forumer har noen blitt svart f.eks "ikke bruk for mye på den eller den, ettersom du kanskje blir fort lei og umotivert", men det skal ikke være noe problem her tror jeg.

Jeg liker masse forskjellig, indierock/ "vanlig" rock til metall og sånne ting.

Takk på forhånd:)

Du vil med andre ord ha gitar, forsterker og gjerne effekter?

Budsjett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noe i den duren, ja... Jeg får jo fortsatt julegaver, så det er mulig at jeg kan hvertfall ønske meg deler av det til jul evnt bursdag litt ut på nyåret. Men jeg er egentlig ikke sikker.. har du noen forslag?

Du må komme med ett budjsett ellers vil de bli helt umulig å gi deg noe tips. ;)

Lenke til kommentar
Ingen som vet hvor jeg kan finne helt riktige tabs til Nothing else matters?

Denne kan sikkert hjelpe deg: Metallica Online Store

 

Ellers så kan du skaffe deg Guitar Pro 5, så kan du gå inn på en av Disse Sidene for å finne masse snacks.

Jeg anbefaler virkelig å kjøpe Guitar Pro. Det koster ikke mye og det fungerer utrolig bra.

Du kan også laste ned en demo.

 

For enkelhets skyld så har kan du laste ned en veldig god tab til Nothing Else Matters dersom du trykker Denne Linken Her

 

Prøvde å legge den som vedlegg, men det gikk jo ikke :ermm:

Lenke til kommentar
Du må komme med ett budjsett ellers vil de bli helt umulig å gi deg noe tips. ;)

 

ok, da kan jeg jo spørre hvertfall... hvor langt rekker det med 3-4 tusen? jeg har ikke så mye penger akkurat nå skjønner du.

Ok... da har vi litt å gå på. Ikke mye, men litt.

 

For å si det sånn...

For å skaffe en forsterker så finner du deg brukt. En pent brukt Roland Cube30X finner du nok for 1000-lappen.

Skal selge en slik selv, men ikke riktig ennå. Disse er gode transistoramper som fungerer veldig bra til å øve seg/jamme litt hjemme.

Det er en tokanals forsterker med chorus/flanger/phaser effekt og delay/reverb effekt.

Du kan benytte en footswitch til å switche mellom clean og gain kanal (ren og vreng), samt at du kan bruke en annen footswith til å skru av/på chorus/flanger/phaser). Dette i stedet for effektpedaler. Du bruker bare effektene som er innebygd i forsterkeren.

 

Da har du 2500,- igjen til gitar.

 

Her finnes det mange gode alternativ, men som i de fleste prisklasser, så må du nesten bare ta en tur til din lokale gitarpusher og prøve. Ta gjerne med noe som har litt peiling på gitar.

Grunnen er at gitarer til 2500,- kan være alt fra veldig dårlig til veldig bra.

 

Se etter Epiphone, Fender Stratocaster/Telecaster Squire, Jackson...

 

Ett par linker:

Footswitch

Cube 30X på youtube

Lenke til kommentar
Ok... da har vi litt å gå på. Ikke mye, men litt.

 

For å si det sånn...

For å skaffe en forsterker så finner du deg brukt. En pent brukt Roland Cube30X finner du nok for 1000-lappen.

Skal selge en slik selv, men ikke riktig ennå. Disse er gode transistoramper som fungerer veldig bra til å øve seg/jamme litt hjemme.

Det er en tokanals forsterker med chorus/flanger/phaser effekt og delay/reverb effekt.

Du kan benytte en footswitch til å switche mellom clean og gain kanal (ren og vreng), samt at du kan bruke en annen footswith til å skru av/på chorus/flanger/phaser). Dette i stedet for effektpedaler. Du bruker bare effektene som er innebygd i forsterkeren.

 

Da har du 2500,- igjen til gitar.

 

Her finnes det mange gode alternativ, men som i de fleste prisklasser, så må du nesten bare ta en tur til din lokale gitarpusher og prøve. Ta gjerne med noe som har litt peiling på gitar.

Grunnen er at gitarer til 2500,- kan være alt fra veldig dårlig til veldig bra.

 

Se etter Epiphone, Fender Stratocaster/Telecaster Squire, Jackson...

 

Ett par linker:

Footswitch

Cube 30X på youtube

 

En i klassen min som har den cuben her:) den høres bra ut, ja. Da er det mulig at det blir en sånn cube. Så har jeg egentlig tenkt på epiphone.. men etter at jeg så noen av de fender stratocasterne, så er det mulig at jeg likte de bedre:) Jeg skal si ifra hva det blir når jeg kjøper. takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
ok, da kan jeg jo spørre hvertfall... hvor langt rekker det med 3-4 tusen? jeg har ikke så mye penger akkurat nå skjønner du.

Skal du ha mest mulig for penga kjøper du brukt, forsterker er rimelig safe da de ikke varierer noe i kvalitet, men gitar vil nok være noe vanskeligere om du ikke har så mye kunnskap og spesielt i prisklassen rundt 3000 hvor gitarer som sagt varierer fra de veldig gode til de veldig dårlige og dermed er nødt til å bli prøvespilt før kjøp. Derfor ville det beste være om du kjenner noen med peiling som kan være med og teste. Kan jo også være lurt å ta en tur til gitarsjappa og teste litt forskjellig og høre litt med de som jobber der, selv om enkelte som jobber på gitarbutikker er arrogante nek som kun er ute er penga dine.

Men skal du ha mest mulig for penga så kjøper du brukt da prisene gjerne er halvert og i gitarverden så får man det man betaler for (opptil en viss sum selvfølgelig og også med hederlige unntak).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...