Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Når vi snakker om GAS, er det sånn at folk liker å ha GAS? Selv har jeg ett hat-elsk forhold til det. Veit ikke hvor mange timer jeg har sløst bort på å sitte og sikle på gitarer på internett, men samtidig så bygger det opp en spenning, spesielt når man nærmer seg å faktisk få løst opp i GAS-en ved å slå på stortromma og kjøpe det man har sitti å glodd på.

På lørdag bestilte jeg forøvrig en Carvin dc 127, men siden det er custom-bestilling så tar det jo noen måneder før jeg faktisk får den. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når vi snakker om GAS, er det sånn at folk liker å ha GAS? Selv har jeg ett hat-elsk forhold til det. Veit ikke hvor mange timer jeg har sløst bort på å sitte og sikle på gitarer på internett, men samtidig så bygger det opp en spenning, spesielt når man nærmer seg å faktisk få løst opp i GAS-en ved å slå på stortromma og kjøpe det man har sitti å glodd på.

På lørdag bestilte jeg forøvrig en Carvin dc 127, men siden det er custom-bestilling så tar det jo noen måneder før jeg faktisk får den. Gleder meg!

Jo... liker litt å ha GAS... Alt blir så meget bedre når en får denne drømmetingen i hus skjønner du...

 

Akkurat for tiden så driver jeg kona vanvidd med argumenter for hvorfor vi trenger denne... i stack utgaven:

65amps Lil' Elvis

 

Liten en-kanals håndlagd 12W Head og Cab som når litt over knærne... Koster flesk, men du verden, du verden...

På clean så er den så ren og fin som du bare forbinder med Fender forsterkere...

Freser du på med "bump" (som er en slags boost) så får du flotte vintage overdrive lyder... Skru ned volumet, så er det krystallklar lyd igjen.

Og det beste... lyden er like flott på soveromsnivå... Tror meg ikke??? Les review'en og evt. prøv selv.

Ikke sjekk youtube for der klarer de ikke gjengi 20% av denne ampens lydkvalitet...

 

Utseende er selvsagt ett godt salgspunkt... og det faktum at den nok forsvinner litt mer enn ett 100W Marshall Stack :cool:

Lenke til kommentar
400-600?

 

Eneste jeg kommer på er Marshall JH-1 Jackhammer eller Marshall GV-2 Guv'nor.

 

Begge disse får du til 345,- hos Sound1.no. De er verd det...

 

Men du bør kanskje også se etter brukt med det budsjettet... Du får ikke tatt del i pedaljungelen dersom du skal kjøpe nye pedaler med det budsjettet...

Takk :)

 

Tror jeg går for Jackhammeren. Hvor bør jeg se når jeg ser etter brukte pedaler? Finn.no hadde nesten ingenting.

Endret av Keith White
Lenke til kommentar
Takk :)

 

Tror jeg går for Jackhammeren. Hvor bør jeg se når jeg ser etter brukte pedaler? Finn.no hadde nesten ingenting.

Siden de går for 345,- hos Sound1, så tror jeg ikke de fleste ser noen vits i å selge de egentlig.

Til den prisen en kan forvente brukt så er det vel bedre å beholde den i tilfelle en gang... det tror jeg...og det er grunnen til at jeg beholder min også.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om GAS, er det sånn at folk liker å ha GAS?

Greit så lenge det er gitarer. Spesielt siden jeg ikke akkurat trenger flere. :)

 

Nå har jeg lyst på noe som koster 10 ganger så mye som min dyreste gitar. :(

 

Men for første gang på 10 år har jeg ikke lyst på flere gitarer, bare mer tid til å spille på de jeg har. Annet stash derimot. Spesielt en ny forsterker og noen flere pedaler...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/meta...matters_tab.htm

 

Noen som kan fortelle meg om denne taben er riktig. Synes den ser grei ut, men den er jo så kort og sangen er jo ganske lang.

Nei... den er ikke riktig. Introen er dog riktignok til at du kan være komfortabel med å bruke den, men den blander litt mellom to forskjellig gitarer... men det fungerer fint å spille på en gitar.

Versene og resten er en veldig grov forenkling. Der er det faktisk ett veldig fint fingerspill, men det er beskrevet bare akkorder omtrent. Med det du har lært på introen der, så kunne de spart seg veldig arbeid med bare å skrive Em-D-Cadd9-G osv...

 

Det er verd å merke seg at verset går om og om igjen... så at den virker noe kort er nok fordi at vedkommende som har lagt det ut ikke har sett det bryet verd å copy-paste'e det nedover...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/meta...matters_tab.htm

 

Noen som kan fortelle meg om denne taben er riktig. Synes den ser grei ut, men den er jo så kort og sangen er jo ganske lang.

Nei... den er ikke riktig. Introen er dog riktignok til at du kan være komfortabel med å bruke den, men den blander litt mellom to forskjellig gitarer... men det fungerer fint å spille på en gitar.

Versene og resten er en veldig grov forenkling. Der er det faktisk ett veldig fint fingerspill, men det er beskrevet bare akkorder omtrent. Med det du har lært på introen der, så kunne de spart seg veldig arbeid med bare å skrive Em-D-Cadd9-G osv...

 

Det er verd å merke seg at verset går om og om igjen... så at den virker noe kort er nok fordi at vedkommende som har lagt det ut ikke har sett det bryet verd å copy-paste'e det nedover...

Ok, takk bar du sa ifra, ellers hadde jeg endt opp med å lære hele feil :blush:

Har du link til den riktige?

Lenke til kommentar

Testet idag min nye mbox 2 mini sammen med IK Multimedias ampltube(med min squire gitar), var ganske konge å få så mange lyder, gode lyder, ut av det programmet:) Fikk etterlignet diverse artister ganske bra! Imponert over amplitube altså...

Noen av dere som har prøvd å spille gitar igjennom pc'en med amplitube?

Lenke til kommentar
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/meta...matters_tab.htm

 

Noen som kan fortelle meg om denne taben er riktig. Synes den ser grei ut, men den er jo så kort og sangen er jo ganske lang.

Nei... den er ikke riktig. Introen er dog riktignok til at du kan være komfortabel med å bruke den, men den blander litt mellom to forskjellig gitarer... men det fungerer fint å spille på en gitar.

Versene og resten er en veldig grov forenkling. Der er det faktisk ett veldig fint fingerspill, men det er beskrevet bare akkorder omtrent. Med det du har lært på introen der, så kunne de spart seg veldig arbeid med bare å skrive Em-D-Cadd9-G osv...

 

Det er verd å merke seg at verset går om og om igjen... så at den virker noe kort er nok fordi at vedkommende som har lagt det ut ikke har sett det bryet verd å copy-paste'e det nedover...

 

Ok, takk bar du sa ifra, ellers hadde jeg endt opp med å lære hele feil :blush:

Har du link til den riktige?

Bare hyggelig... men jeg ser som sagt ingen grunn til at du kan lære intro'en på den du hadde selv. Den er temmelig nærme... og når du selv finner ut hva som er forskjell, så er det enkelt å switche om.

 

Jeg har dessverre ikke noen link til "the real stuff" nei. Jeg lærte det for mange år siden fra en Metallica tab-bok som jeg lånte til en kompis... som jeg dessverre ikke har kontakt med lengre.

 

Testet idag min nye mbox 2 mini sammen med IK Multimedias ampltube(med min squire gitar), var ganske konge å få så mange lyder, gode lyder, ut av det programmet:) Fikk etterlignet diverse artister ganske bra! Imponert over amplitube altså...

Noen av dere som har prøvd å spille gitar igjennom pc'en med amplitube?

 

Jeg har amplitube 2..., så ja... jeg har prøvd, men jeg deler dessverre ikke din entusiasme. Jeg synes de fungerer veldig bra til å spille inn ideer slik at jeg kan få relativt god etterligning av hva jeg er ute etter... uten at jeg plager min bedre halvdel. Men for å få liv i låtene... for å få den riktige dynamikken, så må jeg nok mikke opp en ordentlig forsterker.... hvilket bringer meg inn på mitt spørsmål, da amplitube er bedre enn min nåværende forsterker...

 

Jeg er for tiden ute etter "the" forsterker og jeg har funnet ett par dugelige alternativ i forskjellige prisklasser.

 

Senest i dag så testet jeg på Sagevik (Stavanger) en Vox AC30CC2X. På clean så var den ganske fantastisk... på kanal 2 (gain) så var den ikke helt i mål, men jeg er ikke så usikker på at dette ikke kan fikses med noen pedaler.

 

Noen som har noen erfaring fra disse?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips om kjøp av gitar. Jeg har hatt en kassegitar stående hjemme en stund. Jeg har lært litt på egenhånd. Ting som vanlige grep, og barregrep og litt sånn. Jeg tenker at hvis jeg får meg en elektrisk gitar vil jeg spille en del mer.

Men spørsmålet er da.. hvilken gitar bør jeg kjøpe? Jeg vil gjerne ha med noe annet stæsj også. jeg har ikke mye peiling, men det er derfor jeg spør.. Som jeg har sett på noen andre forumer har noen blitt svart f.eks "ikke bruk for mye på den eller den, ettersom du kanskje blir fort lei og umotivert", men det skal ikke være noe problem her tror jeg.

Jeg liker masse forskjellig, indierock/ "vanlig" rock til metall og sånne ting.

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...