Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe en humbucker å sette i bridge på straten min. Ser Seymour Duncan har såkalte trembucker-modeller. Noen som vet hvilken som passer best på strat mtp. strengeavstand osv?

 

Sjekk ut Bill Lawrence L500. Dette er blades og dekker stringspacing over det meste. Låter fullstendig kule også! (ikke coole, men kule som i kanon) Gamle Bill er dessverre sjuk for tida og kona Becky strever visstnok også, men det kan jo hende du finner noen som har dem stock.

 

Jeg har en L500 i bridge sammen med to helt kjøtt-og-poteter SD QP's i mid og neck, og de funker meget bra sammen. Har hatt dette oppsettet på straten min siden midten av 90-tallet.

Liker ikke looken på blade-humbuckere :p

 

Men av interesse, hva slags potmeter har du? Usikker om jeg skal kjøre 500k eller ikke..

 

Hepp. BL L-500 er vel en ganske så diskret blade-HB (nokså tynne blades), men hvis utseende er viktigere enn lyd, så skal jeg ikke krangle. Bruker forresten 500k pots på denne gitaren. (gjelder nok de aller fleste som kombinerer SD QP's med HB's)

 

Edit: utdypet litt

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Hepp. BL L-500 er vel en ganske så diskret blade-HB (nokså tynne blades), men hvis utseende er viktigere enn lyd, så skal jeg ikke krangle. Bruker forresten 500k pots på denne gitaren. (gjelder nok de aller fleste som kombinerer SD QP's med HB's)

 

Edit: utdypet litt

Hehe, lyden er ikke noe stort trekkpunkt mtp. at gitarkroppen er basswood og det meste annet et cheap-o-crap :p

Lenke til kommentar

Noen som vet hva det menes med uttrykket Headroom?

 

Jeg har en overdrive pedal av type Barber Electronics.

Denne kjører på 9VDC, men den er (iflg. produsent og selger) klargjort by default for 18VDC for den som ønsker mer "headroom".

 

En annen ting er... noen som vet av gode strømforsyninger som kan levere fra 9VDC til 18VDC?

Har stort vel kun sett opp til 12VDC...

Lenke til kommentar

Headroom er vel et begrep for hvor høyt ampen spiller før den knekker, dvs vrenger. Dette varierer stort mellom amper. En blackface Fender må nesten ha en pedal foran for i det hele tatt å knekke mens en lavwatts Marshall vil kunne knekke før du når stuevolum. Hva som menes med dette i pedalsammenheng er jeg neimen ikke sikker på. Mer utfyllende info finner du f.eks på Wikipedia.

 

Av strømforsyninger vil jeg anbefale Voodoo Lab PP2+. For å få 18V må du kjøpe en patch-kabel(selgere har som oftest dette inne) for å koble sammen to utganger(fire av utgangene kan og kjøre ut 12V slik at du kan få maksimalt 24V ut om du vil). Informasjon om denne finnes på Voodoo Lab sine nettsider. :)

Endret av edge
Lenke til kommentar

Hei, Lurte på om noen av dere har peiling på fendere..

Har tidligere postet innlegg med forespørsel om hjelp, og nå spør jeg igjen :)

 

Er det stor forskjell på Fender Strat Classic Player (MIM) og Fender Strat Standard (USA)?

Valget står mellom ny CP og brukt Standard..

Vet ikke om det er veldig stor forskjell å spille på dem... Skal på en musikkforretning i nærmeste fremtid, men det skader vel ikke å få høre andres meninger på forhånd :p

 

- Benjamin

Lenke til kommentar
Hei, Lurte på om noen av dere har peiling på fendere..

Har tidligere postet innlegg med forespørsel om hjelp, og nå spør jeg igjen :)

 

Er det stor forskjell på Fender Strat Classic Player (MIM) og Fender Strat Standard (USA)?

Valget står mellom ny CP og brukt Standard..

Vet ikke om det er veldig stor forskjell å spille på dem... Skal på en musikkforretning i nærmeste fremtid, men det skader vel ikke å få høre andres meninger på forhånd :p

 

- Benjamin

 

 

Hva er prisen på hver gitar? Hvis ikke Standarden er mye dyrere, hadde jeg definitivt gått for den.

Dersom vi skal tillate oss å generalisere, så er jeg enig med boffeeen. USA strat'er er "good shit".

Heller en god og brukt USA strat enn en ny MIM Strat... selv om jeg nok føler image har veldig mye med det å gjøre. Det er litt tøffere å kunne si at en har "the real deal".

Brukt skal ikke være ett problem så lenge tidligere eier(e) har vært bøllete.

Derimot så bør en ikke tillate seg å generalisere når det gjelder gitarer.

Jeg har prøvd Gibson LP Standard gitarer som bare oste feilproduksjon og jeg har prøvd Squiere som har føltes som USA strat'er...min egen 1992 MIJ Stratocaster blandt annet (etter 18år med diverse mishandling :cool: ).

 

Så mitt tips er å gå inn med ett åpent sinn... og dersom du synes begge høres, føles og ser like gode ut... da ville jeg tatt standarden ;)

Lenke til kommentar

Ny Classic Player er MYE mer for pengene enn ny American Standard. Treverket er vel litt billigere, men det utgjør ikke mye. Jeg synes og Classic Player 50 har en mye bedre hals. Går du for 60s-modellen er vel halsprofilen ganske lik, men radiusen er flatere(omtrent som Gibson) som igjen gjør at du kan bende strengene lettere. Du bør dog teste det eksemplaret du eventuelt kjøper, da det finnes noen mandags-eksemplarer samt at noen av gitarene er ganske tunge.

 

Så om du overlever med MIM-logo på baksiden av headstocken og ikke bryr deg om styret med at amerikansk-bygd gitar er bedre, så ville jeg helt klart gått for Classic Player :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...