Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Tar jeg feil om jeg sier at Cm7b5 = Cdim7?

 

Det blir ikke helt riktig å si at det er en dim.

 

 

En Cdim7 har formelen 1 b3 b5 bb7

C Eb Gb Bbb (<--samme tone som A men utales Bessess)

 

Det er altså en forminsket sjuer ikke bare en vanlig liten b7. Så akkorden er bygd opp av 3 små terser.

 

 

En Cm7b5 har formelen 1 b3 b5 b7

C Eb Gb Bb

 

Her er det bare to små terser med en påfølgende stor.

 

 

Grunnen til forvirring er at man avogtil kaller "mollsjubefem" akkorden for en halvdim, og at de har lik rot.

 

 

 

Hadde vært lettere å vise med noter men håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne gitaren er ganske lekker.

Det er ett eller annet med telecaster formen som byr meg imot, jeg foretrekker nå riktignok gibson form på gitaren da, så kanskje det er genetisk :p Men for all del, hadde jeg fått en, så hadde jeg ikke lagt meg ned å nekta :D

Tenkte slik selv en gang i tiden... nå synes jeg de er lekker, så fremt de har en stilrent utseende.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva som er standard strengeavstand på en strat, men såvidt meg bekjent er den såpass stor at du nok bør ha en trembucker. Dimarzio anbefaler det for gitarer med større avstand enn 53mm mellom de ytterste strengene, så du kan jo finne fram et målebånd.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe en humbucker å sette i bridge på straten min. Ser Seymour Duncan har såkalte trembucker-modeller. Noen som vet hvilken som passer best på strat mtp. strengeavstand osv?

 

Sjekk ut Bill Lawrence L500. Dette er blades og dekker stringspacing over det meste. Låter fullstendig kule også! (ikke coole, men kule som i kanon) Gamle Bill er dessverre sjuk for tida og kona Becky strever visstnok også, men det kan jo hende du finner noen som har dem stock.

 

Jeg har en L500 i bridge sammen med to helt kjøtt-og-poteter SD QP's i mid og neck, og de funker meget bra sammen. Har hatt dette oppsettet på straten min siden midten av 90-tallet.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe en humbucker å sette i bridge på straten min. Ser Seymour Duncan har såkalte trembucker-modeller. Noen som vet hvilken som passer best på strat mtp. strengeavstand osv?

 

Sjekk ut Bill Lawrence L500. Dette er blades og dekker stringspacing over det meste. Låter fullstendig kule også! (ikke coole, men kule som i kanon) Gamle Bill er dessverre sjuk for tida og kona Becky strever visstnok også, men det kan jo hende du finner noen som har dem stock.

 

Jeg har en L500 i bridge sammen med to helt kjøtt-og-poteter SD QP's i mid og neck, og de funker meget bra sammen. Har hatt dette oppsettet på straten min siden midten av 90-tallet.

Liker ikke looken på blade-humbuckere :p

 

Men av interesse, hva slags potmeter har du? Usikker om jeg skal kjøre 500k eller ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...