Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp her.. Leverte inn Ibanezen min med floating trem for å bli stilt inn til 010 strenger i stedet for 009, og nå er den fuckd, fjærene som holder broen igjen skraper nedi kanten inni gitaren, og når jeg bruker whammybaren går det i rykk og napp og lager en forferdelig kling-klang-lyd + at gitaren blir ustemt, hva kan jeg gjøre? Vil ikke levere inn den en gang til..

Lenke til kommentar
Trenger hjelp her.. Leverte inn Ibanezen min med floating trem for å bli stilt inn til 010 strenger i stedet for 009, og nå er den fuckd, fjærene som holder broen igjen skraper nedi kanten inni gitaren, og når jeg bruker whammybaren går det i rykk og napp og lager en forferdelig kling-klang-lyd + at gitaren blir ustemt, hva kan jeg gjøre? Vil ikke levere inn den en gang til..

Klag! Slik skal det ikke være!

Lenke til kommentar

Noen som har noen tanker rundt Morgan 12-strenger?

 

Tenker på w 116-12 ce her, er jo drøyt billig syns jeg iallefall, og det med tanke på at jeg er en fattig student som snart er ferdig utdannet og skal ut i jobb, kommer jeg ikke til å legge noen stor sum i gitar uansett. Har lite erfaring med kassegitarer, spiller litt med akustisk lyd på min sg, men blir jo ikke det helt store lydbildet. 12-strenger høres så ufattelig fint ut, så hadde vert kjekt med en jeg kan kose meg med. Hvordan er det med kvalitet og lyd? Prøvespilt litt hos musikmagazinet, og jeg synes den hørest meget bra ut. Om den holder i 2-3 år uten å falle i stykker er jeg fornøyd i grunn, da har jeg bedre økonomi uansett forhåpentligvis, og kan kjøpe meg noe litt bedre.

Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt i en del år...men jeg har aldri egentlig satt meg ned for å lære noe særlig teori.

Derfor har jeg nå bestemt meg for å finne ut mer om dette...

For å ikke hoppe over noe, så starter jeg helt fra scratch....

 

Jeg har funnet meg en god side på nett som går sakte i svingen...

http://www.jazzguitar.be/

 

Nå har jeg lenge kunnet sette sammen diverse akkorder, men ikke kunnet forklare med disse fagbegrepene...

Men når jeg sitter å leser så står det følgende:

Major akkord formelen er: 1 - 3 - 5

Moll akkord formelen er: 1 - b3 - 5

3 = major third (fire halvnoter opp)

b3 = minor third (tre halvnoter opp)

 

Flere sider sier det samme, men slik jeg ser det, så blir major akkord formelen: 1 - 3 - b5

Cmaj for eks. er C - E - G.

Fra C til E, så er det fire halvnoter... men fra E til G, så er det kun tre, altså en minor.

Dette beskriver de også på disse sidene... men da ser jeg ikke hvorfor major akkord formelen er: 1 - 3 - b5???

Noen som vet? Jeg regner med at 1-3-5 er riktig altså, men jeg ser ikke hvorfor.

Se denne siden: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

 

En annen ting jeg lurer på er hva enkelte uttrykk heter på norsk...

  • major third
  • Minor third
  • Seventh
  • Triads

Lenke til kommentar
Nå har jeg spilt i en del år...men jeg har aldri egentlig satt meg ned for å lære noe særlig teori.

Derfor har jeg nå bestemt meg for å finne ut mer om dette...

For å ikke hoppe over noe, så starter jeg helt fra scratch....

 

Jeg har funnet meg en god side på nett som går sakte i svingen...

http://www.jazzguitar.be/

 

Nå har jeg lenge kunnet sette sammen diverse akkorder, men ikke kunnet forklare med disse fagbegrepene...

Men når jeg sitter å leser så står det følgende:

Major akkord formelen er: 1 - 3 - 5

Moll akkord formelen er: 1 - b3 - 5

3 = major third (fire halvnoter opp)

b3 = minor third (tre halvnoter opp)

 

Flere sider sier det samme, men slik jeg ser det, så blir major akkord formelen: 1 - 3 - b5

Cmaj for eks. er C - E - G.

Fra C til E, så er det fire halvnoter... men fra E til G, så er det kun tre, altså en minor.

Dette beskriver de også på disse sidene... men da ser jeg ikke hvorfor major akkord formelen er: 1 - 3 - b5???

Noen som vet? Jeg regner med at 1-3-5 er riktig altså, men jeg ser ikke hvorfor.

Se denne siden: http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

 

En annen ting jeg lurer på er hva enkelte uttrykk heter på norsk...

  • major third
  • Minor third
  • Seventh
  • Triads

Stor ters

Liten Ters

Syvende trinn(evt septim)

Treklang(en akkord med tre toner)

 

Forskjellen på dur- og moll-treklanger er den midterste tonen. Når tersen fra grunntonen(f.eks C) til den midterste tonen er en stor ters må nødvendigvis den neste være en liten ters. Starter akkorden med en liten ters blir den neste en stor ters. Variasjoner kommer i form av forstørret og forminsket(to store og to små terser), men det er vel ikke noe man trenger til å begynne med(evt på gitar).

Lenke til kommentar
Flere sider sier det samme, men slik jeg ser det, så blir major akkord formelen: 1 - 3 - b5

Cmaj for eks. er C - E - G.

Fra C til E, så er det fire halvnoter... men fra E til G, så er det kun tre, altså en minor.

Dette beskriver de også på disse sidene... men da ser jeg ikke hvorfor major akkord formelen er: 1 - 3 - b5???

Du prøver å lage matematikk ut av noe som ikke er det. :)

 

Avstanden fra grunntonen til kvinten er pr. definisjon alltid den samme. Den kan ikke være avhengig av tersen, fordi da ville kvinten blitt forskjellig i en dur og en moll-akkord, og det ville ikke lenger vært samme akkorden.

 

Så glem matematikken og aksepter musikken i det...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er for tiden i Buenos Aires og har lyst til å kjøpe meg en elektrisk gitar da prisen er litt billegere her enn i resten av landet. Jeg ser på en Epiphone Les Paul Studio til ca 550 dollar, høres det greit ut? Hva er forskjellen mellom Standard og Studio?

 

Nå skal det sies at jeg er nybegynner og kan bare det jeg lærte i musikken i 10. klasse... Jeg vil for det meste spille rock og metal.

 

Håper ikke jeg har feilposta!

Lenke til kommentar

snakker du amerikanske dollar eller agentiske pesos? viss det er amerikanske dollar så er det dyrere enn en epiphone standard her i norge, hoved forskjellen er vel det kosmestike viss jeg ikke tar helt feil siden studio gitarene liksom skla brukes i "studio" så er det ikke lagt like mye vekt på utseende, hvilken butikk har du i vært og sett på forressten?

Lenke til kommentar

 

Prøver å lære denne på gitar., akustisk, lead og rytme. Men får ikke til introen på akustisk. Har funnet ut at det er

|D|----5----------5--------7------------------------------------
|G|----0----------0--------0------------------------------------
|C|----0----------0--------0------------------------------------
|F|----0----------0--------0------------------------------------
|A|-------------------------------------------------------------
|D|-------------------------------------------------------------

og 9 på D etter 7 osv osv.

 

 

Men det høres ut som det 7. og 5. båndet på F brukes før 0, men det har jeg ikke fått til i den farten som i sangen. Kan noen hjelpe med det? :) Har prøvd i et par timer nå.

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar

Hei,

Har nettopp vært hos min lokale gitarforhandler og sett på Fender 50's Classic Player Stratocaster - MN - 2 Colour Sunburst. Lurte på om denne er verdt 7100? Jeg er nok nybegynner på gitar, har en Epiphone les paul 100 hjemme, men følte at denne Fenderen var mye bedre å spille på. Spiller noe Dire Straits, The White Stripes, litt Beatles osv.. Altså mye forskjellig, så derfor trenger jeg en allround gitar.. Duger denne eller finnes det bedre gitarer i denne prisklassen som kan passe mitt behov?

Kan også nevne at jeg likte denne fenderen pga. at den hadde litt tykkere hals enn noen av de andre jeg testet :)

 

- Benjamin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...