Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Har vurdert ny forsterker. Har sett på noen herlige små forsterkere fra Fender.

 

Den ene er en Vintage Modified, Champion 600.

Den andre er en vintage, en Champ fra 70 tallet.

 

Noen som har noen andre jeg burde sjekke ut i samme gate som disse?

 

Er ikke helt sikker på om man ser på denne som "liten", men Fender 65R er et utrolig bra kjøp! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vurdert ny forsterker. Har sett på noen herlige små forsterkere fra Fender.

 

Den ene er en Vintage Modified, Champion 600.

Den andre er en vintage, en Champ fra 70 tallet.

 

Noen som har noen andre jeg burde sjekke ut i samme gate som disse?

 

Er ikke helt sikker på om man ser på denne som "liten", men Fender 65R er et utrolig bra kjøp! :thumbup:

Han kjøper nok ikke en kraftig frontman dersom han er på jakt etter en liten røramp. Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Noen som har kjennskap til seagull gitarene? (akustisk).

Fortell.. vurderer en sånn en.

Finfine gitarer til det meste. De er vel et underselskap av Godin, samme som Art & Lutherie og Simon & Patrick, noe som ikke taler dårlig :)

 

Prøv og se om du liker den. Har du ikke mulighet er du i hvertfall sikret mot bomkjøp, hva kvalitet angår. Verre kan det være med hals osv, dine preferanser..

Lenke til kommentar

Hei, jeg klarte å miste et mobil batteri av alle ting i den nye gitaren min. Ble et lite hakk i treverket. Er det noen måte for meg å fikse dette på, selv eller hos en musikk forhandler uten å skifte ut hele gitarkroppen? Det er få ting som irriterer meg mer enn når jeg er uheldig med noe jeg i utgangspunktet PRØVER å være forsiktig med... Faen asså. :(

Lenke til kommentar
Hei, jeg klarte å miste et mobil batteri av alle ting i den nye gitaren min. Ble et lite hakk i treverket. Er det noen måte for meg å fikse dette på, selv eller hos en musikk forhandler uten å skifte ut hele gitarkroppen? Det er få ting som irriterer meg mer enn når jeg er uheldig med noe jeg i utgangspunktet PRØVER å være forsiktig med... Faen asså. :(

Tja, om du virkelig vil stresse med det så blir det å pusse ned lakken, fylle hullet med tremasse, legge grunning og noen strøk lakk. Koster massssssse penger, men.

 

Hvis ikke er det jo strengt tatt ikke noe å stresse med. Lyden vil ikke påvirkes i nevneverdig grad, og et lite hakk er heller ikke synlig med mindre man leter etter det. (I tillegg ser en slitt gitar mye kulere ut, imo(med enkelte unntak selvsagt) :)

Lenke til kommentar

det blir dyrt å holde gitaren ship-shape, bruker du en tusing på å fikse den nå så får du en ny ripe i lakken neste uke. Drit i så trenger du ikke være bekymret for den andre bulken, tredje sprekken eller fjerde skrapa du får før eller senere. Ha et avslappet forhold til instrumentet ditt, spill og ha det moro. Men ta vare på det likevel : )

Lenke til kommentar

Dette er slikt som skjer. Det er uunngåelig og det er nesten like greit å få det overstått.

 

Det er litt som spisestuebordet vårt, et massivt furubord som har gått i arv fra mine foreldre og besteforeldre. Det har hakk og riper og brennemerker etter varme panner. De forteller historien om bordet. Når jeg skulle overta det fra min far hadde han bare en betingelse: "Du må aldri slipe det." Det har jeg heller ikke tenkt å gjøre.

 

Det samme med mine gitarer: Min gamle strat har noen skikkelig solide hakk etter at guttene lekte med den når de var små. De er en del av gitarens historie.

 

Alle mine gitarer skal få eldes med verdighet, ingen botox i rynkene som uungåelig kommer. Gitarer er arbeidsverktøy, ikke museumsgjenstander.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er helt enig i det dere sier. Kjekt å lese slike "visdomsord". Var bare så irriterende når jeg har bladd opp 10 lapper for en ny gitar (Yamaha CPX900), å samme dag som jeg pakker den ut av eska så klarer jeg å kødde til med et mobil batteri. :p

 

Men etter å ha lest det dere skriver så driter jeg egentlig i det. Veldig bra sagt. Det er ikke et hellig objekt/museums gjenstand nei. :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer, og få litt innspill fra noen med litt mer grunnlag, angående strenger:

 

Har nå byttet strenger to ganger på relativt kort tid, ca 3 uker mellomrom (jeg synes iallefall det var kort tid, men har forstått at det finnes folk som bytter langt oftere). Grunnen til dette var at jeg tok litt av på refrenget i E6 av DDE, og tynneste strengen røk.

 

Første gang jeg byttet kjøpte jeg noen DR strenger, etter varm anbefaling av både Jeff Healey bakpå pakka, og fyren i musikkbutikken. Likte disse strengene veldig godt, og hørte stoooor forskjell på de gamle og nye strengene, de gamle hadde jeg jo brukt veldig lenge da. De var veldig lette å bende, og myk og fin lyd i.

 

Mitt andre bytte var til Elixir-strenger, og jeg er ikke fullt så fornøyd med disse. Litt mer metallisk lyd i disse synst jeg, hører det ikke så veldig når jeg spiller chords, men når jeg plukker er det litt hardere klang i de på en måte. Veldig mye stivere også, bending gjør direkte vondt på de. Kanskje litt fordi jeg har hatt litt pause fra gitaren, og fingrene er blitt mykere, men tror ikke de var langt fra så lette å bende som DR-strengene.

 

Tror nok at jeg neste gang enten prøver noe nytt, eller går tilbake til DR. Er det noen som har noen anbefalinger? Kvalitetene jeg setter høyest er nok lang levetid, litt myke å spille på, både lette å bende og varm, myk lyd.

 

Kan forresten legge til at det er strenger for elgitar, .011 tykkelse.

Lenke til kommentar
Grunnen til dette var at jeg tok litt av på refrenget i E6 av DDE, og tynneste strengen røk.

Bwuahahaha!

 

For å svare på spørsmålet ditt: Virker som de fleste foretrekker enten Ernie Ball eller D'addario. Er selv glad i Ernie Ball. Vil anbefale deg å prøve litt forskjellige typer så du finner din favoritt.

Lenke til kommentar
Skal skifte strenger på akustiske gitaren nå. Sitter på noen dyre Elixir som har sett sine bedre dager.. Noen som kan anbefale strenger som er bedre enn Elixir? Jeg trenger strenger med god klang, da jeg skal spille i lag uten mic snart. Takker for tips :)

Regner med at du har coated-strenger, siden det er dyre fra Elixir. I såfall vil du vel oppleve at f.eks D'Addario-strenger gir mer klang, men det går på bekostning av levetid på strengene(coated-strenger kan "vaskes").

 

Har selv hadd noen sett med Elixir på min kasse, men foretrekker D'Addario EJ16. Du kan jo teste ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...