Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme skjedde faktisk med min SG for to uker siden ca. Kjøpte nye strenger, noen tynne fra DR tror jeg merket het. Fikk fantastisk mye bedre lyd i gitaren enn med de kjipe standardstrengene som fulgte med, samt at det ble merkbart lettere å bende strengene. Ble faktisk overrasket at jeg klarte å høre forskjell, da jeg ser på meg selv som rimelig tonedøv! Trodde i grunn i forkant av skiftet at det som jeg ble fortalt at det var like greit å kjøpe nye, skikkelige strenger med gitaren i det jeg kjøpte den, var litt sånn innbilt placeboeffekt, à la den audiofile får av å kjøpe støyskjermede kabler for 10000. Men der tok jeg skikkelig feil!

 

At nye gitarer har kjipe strenger er en myte. De fleste gitarer av kurante merker kommer levert med de samme type strenger du kjøper i butikken. Den wow-følelsen du fikk når du nå skiftet strenger, kommer av at de du hadde fra før av var gamle. Strengene begynner å miste tonen når de begynner å bli misfargede. Det går fint an å spille på de, men lyden blir markant dårligere.

Lenke til kommentar
At nye gitarer har kjipe strenger er en myte. De fleste gitarer av kurante merker kommer levert med de samme type strenger du kjøper i butikken. Den wow-følelsen du fikk når du nå skiftet strenger, kommer av at de du hadde fra før av var gamle. Strengene begynner å miste tonen når de begynner å bli misfargede. Det går fint an å spille på de, men lyden blir markant dårligere.

 

Jaa, kanskje det stemmer, vet ikke hvor kurrant Epiphone er, hører mye rart. Er jo billigste gitaren deres omtrent, sg special. Men strengene jeg hadde var ikke så voldsomt gamle, 2 mnd kanskje, vet ikke hva som er vanlig levetid for strenger jeg. Men ja, det har nok mye med at strengene gradvis blir dårligere, og man derfor ikke merker det så godt, så får man plutselig et hopp opp til god lyd igjen med nye strenger.

 

Peter Frampton - Off the Hook tabs anyone?

Lenke til kommentar
At nye gitarer har kjipe strenger er en myte. De fleste gitarer av kurante merker kommer levert med de samme type strenger du kjøper i butikken. Den wow-følelsen du fikk når du nå skiftet strenger, kommer av at de du hadde fra før av var gamle. Strengene begynner å miste tonen når de begynner å bli misfargede. Det går fint an å spille på de, men lyden blir markant dårligere.

Veldig nja!

 

Gibson leverer, såvidt jeg vet, sine gitarer med Gibson-strenger, som ikke har noe spesielt godt rykte på seg. Fender leverer alle sine standard-gitarer med .009-strenger, noe som er alt for tynt imo. Men det er klart at opplevelsen av strengeskiftet forsterkes om en gitar har hengt lenge i butikken hvor strengene har korrodert/blitt prøvd mye, evt at man selv har spilt på gitaren en stund før man skifter.

 

red: flonoen; 2 måneder gamle strenger er veeeldig gamle strenger. Min erfaring er at strenger mister piffen etter 2-4 uker, avhengig av hvor lenge du bruker dem.

Endret av edge
Lenke til kommentar

ikke enig : p

 

Edge: det kommer helt an på hvem du spør. Noen foretrekker fender, gibson, d'addario, dr, plectrum, skulls, ernie ball, dean markley i .009 .010 011 osv. Selv om gitaren blir shippet med andre strenger enn du liker selv, kan du ikke hevde at strengene er av noe dårligere kvalitet.

 

Og det er ingen fasit på hva som er gamle strenger. Strengene har jo ligget lagret i mange måneder, kanskje år, før du setter de på. Så det som er avgjørende er hvor mye du bruker de og hvor ren du er på fingrene. Bytter du hver 2-4. uke, er du enten gravskitten eller spiller mye. Men det er folk som gjør det, da.

 

Ikke bytt strenger for noen sier du må bytte hver uke, måned eller år. Bytt fordi strengene dine har mistet kvaliteten de hadde når de var nye. Det blir først hørbart når strengene viser antydning til å bli misfarget, så det er en god hovedregel.

 

Jeg bytter strenger vanligvis hver 1 1/2 til 2. måned. Dersom du ikke tror strenger kan holde seg så lenge, edge, kan jeg godt ta et opptak før og etter strengeskift så kan du se om du hører forskjell.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Fikk min Guild på lørdag! :)

 

Bilder kommer så snart jeg finner kameraet, og tid til å knipse noen...

 

Apropos strenger: Guilden er en 5-6 år gammel NOS, den har altså hengt i butikk/ligget i kassen i like mange år, men knapt vært spilt. Finisjen er strøket, men messingen på Bigsby, stol og stemmeskruer er anløpet. Tror faktisk jeg skal beholde det slik, istedet for å pusse det blankt igjen. Men strengene kjennes definitivt gamle og stive ut. Mistenker at de har vært strammet opp i alle disse årene (selger hadde slakket dem og demontert stolen før han sendte gitaren.) De er ikke slitt, de har ikke vært spilt mye, bare gamle.

 

Så jeg kommer nok til å sette på et nytt sett strenger.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Og det er ingen fasit på hva som er gamle strenger. Strengene har jo ligget lagret i mange måneder, kanskje år, før du setter de på. Så det som er avgjørende er hvor mye du bruker de og hvor ren du er på fingrene. Bytter du hver 2-4. uke, er du enten gravskitten eller spiller mye. Men det er folk som gjør det, da.

 

Ikke bytt strenger for noen sier du må bytte hver uke, måned eller år. Bytt fordi strengene dine har mistet kvaliteten de hadde når de var nye. Det blir først hørbart når strengene viser antydning til å bli misfarget, så det er en god hovedregel.

Strenger som ligger lagret tørt kan vare nesten evig. (Jeg har selv funnet 10 år gamle strenger i en gitarkasse og brukt i et nødsfall.) Men så snart de monteres på gitaren og stemmes opp blir de stående i konstant strekk, og det vil de bære preg av etterhvert. Det tar dog lang tid. Jeg har mange gitarer, og dermed skifter jeg strenger sjelden på hver av dem, av rent økonomiske årsaker.

 

Noen ganger har jeg hatt strenger på en gitar så lenge at jeg hører det sier pling i en gitar mens den henger på veggen, fordi en streng gir etter. Da er det på tide med nye. Om jeg bare kan finne ut hvilken det var... :)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
ikke enig : p

 

Edge: det kommer helt an på hvem du spør. Noen foretrekker fender, gibson, d'addario, dr, plectrum, skulls, ernie ball, dean markley i .009 .010 011 osv. Selv om gitaren blir shippet med andre strenger enn du liker selv, kan du ikke hevde at strengene er av noe dårligere kvalitet.

 

Og det er ingen fasit på hva som er gamle strenger. Strengene har jo ligget lagret i mange måneder, kanskje år, før du setter de på. Så det som er avgjørende er hvor mye du bruker de og hvor ren du er på fingrene. Bytter du hver 2-4. uke, er du enten gravskitten eller spiller mye. Men det er folk som gjør det, da.

 

Ikke bytt strenger for noen sier du må bytte hver uke, måned eller år. Bytt fordi strengene dine har mistet kvaliteten de hadde når de var nye. Det blir først hørbart når strengene viser antydning til å bli misfarget, så det er en god hovedregel.

 

Jeg bytter strenger vanligvis hver 1 1/2 til 2. måned. Dersom du ikke tror strenger kan holde seg så lenge, edge, kan jeg godt ta et opptak før og etter strengeskift så kan du se om du hører forskjell.

Jeg sier ikke at strengene er noe dårligere, men de fleste "stock"-gitarer vil låte betraktelig mye bedre om du setter på et nytt sett.

 

Jeg liker at mine gitarer holder seg krisp i lyden og at strengene føles som nye, og når jeg da spiller noen timer hver dag så blir det en gang eller to i måneden. Som Geir sier, strenger som lagres tørt vil ikke påvirkes nevneverdig, men med en gang de kommer på en gitar vil ting som luftfuktighet og det at de står under konstant spenn påvirke. Er du litt skitten på hendene er det ikke lange veien før strengene høres ganske slappe ut. Og om jeg vet strenger ikke kan vare så lenge? Selvsagt kan de det, men når du da skifter etter to måneder og ikke hører forskjell tør jeg påstå at du spiller enten veldig lite, eller med veldig farget lyd.

 

Hva folk foretrekker av strengetykkelse må de selvsagt bestemme selv, det skal jeg ikke si noe på. Jeg bruker .011 på alle mine elgitarer og det føler jeg gir meg den rette lyden og spillbarheten. En strat med .009 mener JEG gir en mye mindre fyldig tone, og mangler endel karakter i lyden. .010 er vel den gyldne middelvei for lyd/spillbarhet for de fleste. Men for all del, det finnes folk som kan å skru fram godlyd med tynne strenger og. Billy Gibbons bruker jo .008 og han har jo knalltøff lyd.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare prøvd 10.5-50 og 10-46(eventuelt det som sto på gitaren fra butikk, ingen anelse hva det var) og jeg foretrekker at bass strengene er litt tynnere, ble litt vassen lyd av 50 strengen.

Vi får se hvor lenge dette settet holder, planen er spilling hver dag i noen timer, akkurat ferdig å se meg igjennom justinguitar Beginner Course så har endel å øve på.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at strengene er noe dårligere, men de fleste "stock"-gitarer vil låte betraktelig mye bedre om du setter på et nytt sett.

Ikke enig i det. Kjøper du en helt ny fender med .010 og setter på nye super bullet 0.010 vil lyden være den samme. Det samme går for veldig mange merker. Til og med cort sine billige kassegitarer blir shippet med d'addario .011 (sist jeg merket meg det), som er kurante strenger. Hvilke er alle disse stock-gitarene du mener låter betraktelig mye bedre med et nytt sett..?

 

En strat med .009 mener JEG gir en mye mindre fyldig tone, og mangler endel karakter i lyden.
Her står en ikke så åpen til å synse og mene: tykkere strenger gir fyldigere tone, og jeg har aldri hørt noen påstå det motsatte.

 

Jeg bruker vanligvis .010 på elgitar og .011-.012 på kasse. Skulle dog ønske jeg var like komfortabel med tykkere strenger.

-----

 

Så Gibbons bruker .008..? Vet du om han kjører noe slags custom-gauge eller standard .008 .038 sett?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Snakk om å gjøre en stor sak ut av strenger på stock-gitarer. Min erfaring er at majoriteten av strengene som sitter på gitarer i diverse gitarforetninger stort sett er slitte og kunne hatt godt av å bli skiftet ut. Dette kan dog selvfølgelig være fordi gitarene har vært en stund i butikken og er blitt prøvd av mange med sjokoladefingre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg skal på leir i helgen og ønsker å kjøpe meg en veldig billig akustisk gitar, stål eller nylon-strenger, det som gir mest for pengene. :) Jeg har sett litt på Morgan sine 3/4 gitarer og fikk så vidt prøvespilt en i en gitarbutikk her i sommmer. De var i allefall behagelig å spille på. La oss si at maks pris er 1500.- hva anbefaler dere? Bor i Bergen forøvrig dersom det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
sorry for avbrytning midt i diskusjonen :p. men jeg lurer på om dere har noen forslag til noen enkle fingerspill sanger? :)

Blackbird(Beatles), Time of your life(Green Day(flaut å kunne, men fin øvelse!), Babe I'm Gonna Leave You(Led Zeppelin, får inn noen kjekke akkorder og med den). Finnes egentlig veldig mange, og google er din venn! :)

 

Snakk om å gjøre en stor sak ut av strenger på stock-gitarer. Min erfaring er at majoriteten av strengene som sitter på gitarer i diverse gitarforetninger stort sett er slitte og kunne hatt godt av å bli skiftet ut. Dette kan dog selvfølgelig være fordi gitarene har vært en stund i butikken og er blitt prøvd av mange med sjokoladefingre..

Jeg er alltid med på en diskusjon! :D

Lenke til kommentar

Spørs vel litt på hva som er galt. Dersom det bare er bryteren som er kilt fast (eller lignende) burde det være en smal sak med litt kraft og en skrutrekker. Dersom selve bryteren er ødelagt, må du kjøpe en ny og lodde den inn.

 

Begge deler burde kunne fikses ganske lett selv, eller billig (sikkert gratis dersom det er hos butikken du kjøpte den hos) hos en butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...